Gå til innhold

KOMMENTAR: Programvaren har blitt like viktig som selve mobilkameraet


Anbefalte innlegg

 

Dette var for langt til at jeg kan svare på alt, men joda. Selvsagt har Sony en del å gå på hva gjelder brukervennlighet, kameraapp, innstillinger osv. Men igjen: Forskjellene er minimale i 99% av tilfellene selv blant folk som aldri har tatt et bilde før og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig at telefon A er 6% bedre enn telefon B i enkelte situasjoner.

 

Jeg har ennå til gode å se en test som faktisk er tatt på 100% likt sammenlignsgrunnlag, både de uten og de med Sony. Det blir heller aldri tatt høyde for forskjeller på brennvidde osv som gjør at ens telefon sitt bilde kanskje blir klippet etc. Uvesentlig kanskje sier du, men da bør det ihvertfall nevnes i artikkelen og vise til positive og negative sider med begge alternativene.

 

Den kreativiten du snakker om er jeg 100% uenig i, og ser absolutt ikke hvordan f.eks Galaxy-kameraet er så veldig mye bedre enn Xperia der. Og ubrukelige funskjoner? Som sagt, mange av de er i senere tid kopiert av stort sett samtlige andre så helt på jordet kan det vel ikke ha vært?

 

DxOMark var det en annen i forumet som nevnte først, og jeg heiv meg ikke på det før du begynte å snakke om det så der bommer du. Og igjen: Du sammenligner en 1 år gammel telefon med splitter nye, og blåser en lang i det jeg sa om akkurat det forrige gang så det er uvesentlig.

 

Hvorfor DxOMark ikke tester flere Sonyer? Kan det være pga DXOmark er amerikansk? Og Sony ikke har markedsandeler der pga de store aktørene ikke kan selge Sony? Det har absolutt ingenting å si på kvalitet, og er kun gjort av markedsmessige hensyn. Se gjerne tilbake på toppmodellene fra Sony de siste 4-5 årene og du finner en Xperia blant topp 5 eller topp 3 stort sett hver eneste syklus så det du sier om "kjedelige" kameraer stemmer ikke.

 

Sony selger mindre telefoner på verdensbasis enn Huawei, Oppo, Xiaomi eller Vivo selger på et par måneder bare i Kina så selvsagt tjener DxoMark mer på å teste slike telefoner enn en Sony? Det er ren markedsøkonomi.

 

Det du sier om Huawei og Google kommer til å ta over for systemkameraer sa de også for 10 år siden. Død over kameraene osv. Men takket være speilløse kameraer har vel aldri flere hatt et systemkamera enn det folk har nå, og salget bare øker og øker. Det kommer aldri til å forsvinne i vår levealder av den grunn at samtlige bilder du ser i avisen, ukebladet, t-banen osv er tatt av fotografer med skikkelige objektiver og aldri i verden at de kommer til å bytte det ut uansett hvor godt alternativet kommer til å være. Om 50 år kanskje vil ting være annerledes men å snakke om 5-10 år er ren utopi.

 

Og hvorfor skulle japanske fotoselskap tape andeler til USA,Korea og Kina? Kodak er allerede konk, Samsung måtte dra slukøret hjem med halen mellom beina da deres kamera-satsning kollapset og det eneste som fortsatt lager gode kameraer for folk flest utenom japanerne er tyskerne.

 

Uten at det er relevant her? Jeg har selv et par Huawei-produkter, PC fra Lenovo, monitorer fra LG og Samsung og til og med en Macbook Air til jobbreiser? Jeg er ikke frelst til et produkt eller til et lands produkter om det var det du prøvde å insinuere.

 

Selvsagt har japanske merker tapt andeler siden gullalderen rundt 1980-1990, men det skulle vel bare mangle da land som Kina, Korea og Taiwan har utviklet seg enormt siden den gang på alle områder. Det hadde vært utopi å trodd de kunne fortsette å dominere slik de gjorde.

 

Men kvalitet? Selv her på TEK finner du merker som Panasonic, Yamaha og Sony stort sett øverst eller i toppen på bortimot samtlige produktkategorier. Spesielt TV og Lyd. Vaskemaskiner, kjøleskap osv blir ikke testet her men du hadde blitt overrasket over hva slags produkter som finnes i de kategoriene på det japanske markedet.

 

Pris og markedsføring er hovedgrunnene til at japanske selskaper ofte sliter internasjonalt disse dager. Panasonic f.eks lager noe av det ypperste innen hjem og velvære elektronikk men blir knapt markedsført utenfor Japan.

 

Men akkurat Sony bommer du på. De tjener faktisk penger i motsetning til 90% av konkurrentene sine. Playstation står selvsagt for en god del av det, men selv mobilavdelingen tjener penger nå. Og TV og lyd er det såvidt jeg vet også stor profitt på.

 

Det er mer enn 6% forskjell på bildene som blir tatt. Når jeg ser tester av telefoner så kan bildene være utrolig forskjellige. 6% mellom Samsung Huawei og Google gjerne, men ser du de imot de andre så blir det lett mye mer.

 

Så du mener alle som tester mobilkamera ikke gjør det riktig?

 

Kanskje ikke du ser hvordan Galaxy kameraet er bedre, men det gjør veldig mange som tester.

 

Huawei har forbud mot seg i USA. Nylig ble Verizon, AT&T og BestBuy presset av myndighetene til å ikke selge Huawei. Huawei selger i praksis så godt som ingenting i USA. Så at DXomark er amerikansk bør gi dem større grunn til å teste Sony enn Huawei.

 

Og hvorfor tror du Sony som var store på mobil nå i verdenssammenheng er miniatyrer i forhold til Huawei som startet med dette for kun kort tid siden? Åpenbart lager de bedre produkter til bedre pris.

 

Jeg sa aldri systemkamera vil bli dårligere enn mobilkamera. Jeg har vel skrevet minst 5 ganger at det aldri vil skje. Selvfølgelig ignorerer du lett det. Jeg skrev "tenk om". Slik som "tenk om vi blir truffet av en meteor og alle dør". Det betyr ikke at jeg tror vi vil bli truffet av en meteor og vi alle vil dø. Les det jeg skriver, ikke les det du vil at jeg skal skrive.

 

Japanske selskaper vil lite trolig miste andeler innenfor sensorer da det ikke er noe videre konkurranse. For mobil er vel største konkurrent norske OmniVision. Men mer som at de lager sensorene, men ferdige produktene blir laget av andre. Det kan skje. Som Sony og deres sensorer. Og Samsung er vel over nå til å kun bruke egne sensorer, selv om de utvilsomt lisensierer mye teknologi fra Sony slik at de tjener bra fortsatt.

 

Til tross for sterk kinesisk vekst så vokser fortsatt Korea. USA som hadde gullalder før Japan opplever vekst. Hvorfor må Japan gå tilbake? LG TVer baserer seg både på IGZO og WOLED teknologi som er fra Kodak og et japansk universitet som gjør at LG kan lage store OLED TVer billig. Det er faktisk originalt japansk teknologi, men nå¨sitter japanerne der og kjøper ferdige paneler fra LG.

 

Hjelper ikke med kvalitet om det koster for mye.

 

 

Jeg har vel sagt Sony har det ganske bra? Jeg mener de er jo kongen på haugen og tjener penger penger på utrolig mange av mobiler som selges, fordi alle kjøper sensor av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen. Bsi, lsi, blender, etc. Er teknologi. Ikke kraft. Det er fysiske forandringer på en sensor. Fult mulig på mobiltelefoner.

 

Vi har allerede en telefon med en sensor fra et systemkamera. Den heter panasonic cm1. Så det trenger jeg ikke prøve engang.

For ikke å nevne pentax q sin sensor...

 

Små kompakte kamera er ikke dårligere enn store... Bare se på sony a9 mot Canon 1dx mk2.

 

Sensorne i dagens telefoner er 1/2.55" store. (samsung)

Sony bruker 1/2.3"

Huawei bruker nå en 1/1.7"

Mens telefoner før hadde større sensorer.

Dette handler ikke om plass, men pris. Ikke fysisk størrelse, men pris.

Telefonselskapene ønsker ikke å ha bedre kamera i telefonene, selv om det er fult mulig.

 

Lsi er Sony sitt ord for å plassere en ram brikke direkte inn i logic delen på en sensor, slik at den ikke må laste ut data gjennom prosessoren før den kan ta neste bilde.

 

Ifølge dine egne linker ser huawei gjennom en database med 13 bilder...

Så om du kommer med linker, uten å engang lese det som står der... Det er ditt problem, ikke mitt.

 

"Using its dual-lenses and incredible AI smarts, the phone can understand depth in any given scene, thereby blurring out your background to create impactful shots." ...dette klarer systemkamera helt fint med en sensor. Kalles focus stacking. Det har vært mulig i flere tiår...

 

" Thankfully, the Huawei mate 10 Pro has the intelligence to be the brains of the operation. Not only does it pick the perfect length of time for your light trail to flourish, it also composites multiple shots to reduce exposure in bright areas, something even top-end DSLRs don’t do." ...dette har kamera gjort siden 1940... Og det å legge sammen eksponeringer er heller ikke nytt...

Jeg skrev ytelse, ikke kraft. Det er mye teknologi som er inni en sensor. Du kan lage en liste med 1000 ting. Av alt som er mulig å ha i mobiler, så brukes nyeste teknologi. For alt som ikke er mulig så kan de naturligvis ikke bruke det. Det du må bevise er ikke at mobile sensorer mangler noe, men heller at de bruker gammel teknologi. Kan du det? Nei det kan du ikke.

 

Hvis Panasonic CM1 hadde sensor fra systemkamera, burde den ikke tatt veldig gode bilder med din logikk da?

 

Telefoner hadde større sensorer før? Det kan du selvfølgelig bevise?

 

Kan du forklare hva LSI initialene står for? Og som jeg har sagt før, teknologien du nevner finnes i mobile sensorer, også BSI og variabel blender.....

 

 

Jeg gir opp. Du forstår åpenbart ingenting om maskinlæring. De ser ikke gjennom en database med 13 bilder. Om du tror de er dumme? Hva skal 13 bilder gjøre? Det er 13 kategorier................................ Og de bruker ingen database. Ingen database. Forstår du det? Du tar feil, du vet ikke hvordan det fungerer. Du mangler forståelse for hva du leser.

 

 

Og med det siste viser du og mangel på forståelse. Artikkelen skriver at de bruker AI til å gjøre ting som ikke DSLR kamera klarer å gjøre, og du mener det er en eksisterende teknologi som alle har. Men kan du ikke komme med bevis for det da? Kilden sier rimelig klart at det er NY teknologi. Og du bare synser og påstår det ikke er. Når det er. Du putter bare alt nytt i kategorier med ting du vet fra før av og bedyrer at ingenting er nytt. Til tross for at folk skriver artikler om alt som er nytt. Kom an da, kom med artikler som beviser NOE du sier. Du kommer ikke med noen kilder, og du tar og beviselig feil i dine påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha, nå må jeg nesten le litt. Et sitat ja. Fra markedsavdelingen til Huawei.

 

Det blir som å si at om du kjøper de nyeste Adidas-skoene så blir du like god som Beckham til å skru ballen.

Nei, det er Android Central, ikke Hauwei som har skrevet. 

 

Jeg tror ikke de mener selve bildet i seg selv er bedre, men spesifikt den teknikken som blir beskrevet gjøres mye mer intelligent, smart og bedre enn noen andre kamera. Det er jo det artikkelen handler om. Mobiler har bedre programvare enn alle andre, og det er programvare som utgjør forskjellen på mobilkamera i dag.

 

Åpenbart til noen kameraentusiasters store vrede siden de dyre kameraene bare må være best på alt, bare fordi det er sånn.

 

Får se hvem som ler lengst da, når Huawei bare ruller gjennom og tar over stadig flere markeder.

 

Maskinlæring sammen med kraftig NPU har teoretisk mulighet til å ta et bilde tatt med langt dårligere kamera i en Huawei mobil og så basert på det den har lært intelligent bruke mye informasjon som er tatt inn. Si 10x så mye som ferdig bilde. Og så gjette seg til et resultat på nivå med et DSLR kamera. Så langt er maskinlæring på veldig tidlig stadium og langt på nær i stand til det, men det er

faktisk en teoretisk mulighet. 

 

Så kan le så mye du vil, men om du er smart så tenker du at dette virker skummelt. Dette må vi og jobbe med slik at vi ikke havner milevis bak. 

 

Jeg håper du også er klar over at om du kan trene opp et menneske til hva den bør gjør i situasjoner, så kan du også trene opp et nevralt nettverk? Og jeg håper du er klar over at du kan lage dette kraftigere enn et menneske vil klare? Vi snakker her om å stille inn de riktige innstillingene akkurat som en proff fotograf ville gjort på millisekunder. Vi snakker om kamera som tar inn masse informasjon og kan intelligent velge ut det som gir best resultat noe et menneske måtte dratt hjem på PCen og sittet 5 minutter per bilde og gjort. Ferdig på under sekundet på mobilen.

 

Slik programvare er utrolig kraftig, og potensialet er latterlig stort. Det vi ser nå er kun en smakebit. 

 

Programvare blir stadig kraftigere, mulighetene flere. Og utvikling er stor.  Det kommer til å spille en stadig større rolle for utstyr med fotografiske sensorer fremover. Om du produserer sensorer så kan du forsåvidt ignorere det, men for ferdige produkter så blir det stadig viktigere. Om selskapet ditt ønsker å plutselig bli knust av Huawei innenfor 10 år f.eks er det å le av produktene deres en veldig god mulighet for nettopp dette. Det er slik industriledere taper. De tenker haha aldri om disse folkene er i nærheten av å kunne konkurrere med oss. De kan få putle med tullet sitt... Og så går det litt tid og så plutselig begynner de å bli utkonkurrert som "ingen kunne forutse". Og når de ser de begynner å tape, er de plutselig langt bak, og mange vil ikke engang klare å redde restene av selskapet og komme tilbake. 

 

I starten hadde USA nesten all RAM produksjon. Men Japan tok 90% med sin vekst. Og tapte alle 90% til Sør-Korea. Micron overlevde i USA og står for resterende og har i dag god vekst, mens alle japanerne gikk konkurs. Japanerne var og klart nummer i på skjermer. Mange satset mye på plasma og gikk under med med, og siste spikeren for mange er nå når koreanerne kommer med OLED. Når de innså at de slet var de allerede langt bak på utviklingen.

 

Huawei har slått ut Siemens, Alcatel, Nokia, Ericsson og Cisco til å bli nummer 1 i nettverksutstyr. Startet fra 0 30 år siden. Siemens er 170 år gammelt. Det er helt åpenbart at Huawei vet hva de driver med. Veksten og suksessen deres er helt ekstrem. Så folk og selskaper kan le av dem og ignorere dem på eget ansvar. Jeg kan ikke forstå hvordan folk ser hvordan dette skjer om og om igjen i historien. Du har det foran deg og likevel tenker du deg at det aldri vil kunne skje? Det de kommer med er bare tull og ikke noe spesielt?

Lenke til kommentar

Ytelse = kraft...

 

Nevn mobiler med ram på sensoren.

Variabel blender?

Det at de nå begynner med dette, sakte, er jo tegn nok på at dette er mulig, men mange år etter at de har fått sensorer med denne teknologien på.

Det å mangle nyeste tek = å ikke bruke nyeste tek...

 

Cm1 hadde fantastisk bildekvalitet ja.

 

Cm1 er en telefon. Den kom ut i 2014. Denne har større sensor enn dagens telefoner. Der. Bevist.

 

Lsi = Large scale integration. Som i å integrere ram på en sensor...

 

Les gjennom artiklene du selv linker til...

 

Siden du har så lyst på bevis på ting som alle allerede vet...

Her har du langtids exponeringen du skryter av:

Her har du i kamera hdr:

Her har du falsk dybdeskarphet:

 

Panasonic cm1:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Panasonic_Lumix_DMC-CM1

 

Variabel blender:

"The earliest selectable stops were the Waterhouse stops of 1858"

 

Så. Igjen. Les det du selv snakker om for en gangs skyld. Vær så snill.

Lenke til kommentar

Ytelse = kraft...

 

Nevn mobiler med ram på sensoren.

Variabel blender?

Det at de nå begynner med dette, sakte, er jo tegn nok på at dette er mulig, men mange år etter at de har fått sensorer med denne teknologien på.

Det å mangle nyeste tek = å ikke bruke nyeste tek...

 

Cm1 hadde fantastisk bildekvalitet ja.

 

Cm1 er en telefon. Den kom ut i 2014. Denne har større sensor enn dagens telefoner. Der. Bevist.

 

Lsi = Large scale integration. Som i å integrere ram på en sensor...

 

Les gjennom artiklene du selv linker til...

 

Siden du har så lyst på bevis på ting som alle allerede vet...

Her har du langtids exponeringen du skryter av:

 

Her har du i kamera hdr:

 

Her har du falsk dybdeskarphet:

 

Panasonic cm1:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Panasonic_Lumix_DMC-CM1

 

Variabel blender:

"The earliest selectable stops were the Waterhouse stops of 1858"

 

Så. Igjen. Les det du selv snakker om for en gangs skyld. Vær så snill.

Ytelse er ikke det samme som kraft nei. Prøvd Statsytelse? Det heter Statskraft av en grunn. Kraftfôr = ytelsesfor?

 

Mobiler med RAM innebygget i sensoren? Nei, har du f.eks sett den ganske spesielle Galaxy S9? 

 

Ja mer og mer blir mulig på mobiler, det er alltid tilfellet.

 

Hadde CM1 fantastisk bildekvaltiet?

https://www.tek.no/artikler/slik-er-panasonics-svindyre-kameramobil/191723/2

 

Virker ganske håpløst i bruk for vanlige brukere. På auto falt den bak andre telefoner. For å si det slik alle tester sier den er mer kamera enn telefon, og den ser slik ut og. For for et monster det er. Over 200 gram og 4,7" skjerm? Den er og latterlig tykk. Og med en pris som er dyrere enn en mobil + et bedre Panasonic kamera. Den der beviser ikke at mobilprodusenter kan bruke større brikker. Den beviser hvorfor de IKKE kan. Du gjør telefonen dobbelt så stor, 100 gram ekstra. Det er galskap. Som sagt nesten alle jeg leste regnet det som kamera heller enn mobil pga størrelsen. 

 

 

Tror du integrering av RAM rett på CMOS bildebrikkene er Large Scale Integration?

 

Du vet virkelig ikke hva du snakker om:

https://www.techopedia.com/definition/2368/large-scale-integration-lsi

 

Som jeg linket før er LSI det samme som VLSI bare størrelsen er ulik:

https://en.wikipedia.org/wiki/Very-large-scale_integration

 

Essensielt teknologien har kommet så langt at de fleste driver med VLSI nå ikke LSI. Men det har ingenting med kamera å gjøre. Det er et generelt begrep. Og du viser nok engang at du bare sier ting uten peiling på hva det er. LSI betyr at du lager en chip. Ingenting mer. Det var derfor jeg ville du skulle fortelle meg hva det stod for, fordi jeg tenkte meg du mente LSI som i VSLI som i et begrep for at man lager en krets. Sorry, men telefoner har "mye mer" LSI enn kamera siden de har flere kretser :)

 

 

Langtidseksponering, hdr, falsk dybdeskarphet er grunnleggende ting ja. Og siden Huawei har kommet med noe nytt, så er det ingen av de tre tingene. Forstår du ikke at det Huawei har kommet med er nytt, annerledes? Det er ingenting av det du nevner. Jeg bryr meg ikke om du linker det. Ingenting av det du linker har hva Hauwei har. Og til tross for at jeg har linket flere artikler som forklarer det, så har du enda ikke forstått det og krangler på at det finnes, når det står sort og hvitt at nei ingen andre har det. Fordi som skrev artikkelen de vet hva Hauwei sin funksjon FAKTISK er. Du tror du vet, men du gjør ikke.

 

 

Kan du vise meg et kamera som har så lite optikk som en telefon med variabel blender?

https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s9-dual-aperture-explained-830288/

 

Ser du hva de skriver i artikkelen? Samsung må bruke en miniaturvariant og kan bare stilles mellom to valg. Fordi det er noe som kom i 1858 altså mekanisk. Hva er greien med mekanisk? Vel mekanisk tar mye  plass. Når du fysisk beveger noe, så trenger du plass. Hva har du ikke i en mobil? Plass. Så enkelt er det. Det er ikke plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så. Kan du da forklare forskjellen på kraft og ytelse når det kommer til en sensor?

 

Ja, har du sett på maken. Samsung, Sony og google har alle telefoner med Sony sensorer som har ram innebygd, og har du sett! Alle kom ut år etter at dette allerede var i kamera sensorer! Utrolig! De henger jo ikke etter i det hele tatt!

 

Mer og mer blir ikke mulig. Det blir implementert litt etter litt. For å gi gradvise oppdateringer til alle tullingene som tror at mobilene er ledende innen kamera teknologi...

 

Hva gjelder cm1, ja. Den tok flotte bilder den.

"Slik sett er det vi får fra Panasonic CM1 svært bra, og i en klasse vi ikke har sett fra mobiltelefoner før."

 

Ser at du forstår at dette er en gammel telefon...

 

100 gram er fryktelig tungt er det ikke? Ingen som klarer å løfte 100 gram... Nei. Det er galskap det....

 

Lsi er begrepet Sony selv bruker på teknologien bak å plassere ram på sensoren. Om du har lyst til å krangle så ta det opp med de som fant det opp.

Det ser derimot ut til at du bare leser en gammel Wikipedia artikkel, og dermed mener du vet alt om saken, så da er det vel ingen vits i å forklare?...

 

Det huawei har kommet med er markedsføring... De sier "se så flott" så sluker alle som ikke har peiling...

Akkurat som deg...

Les gjennom artiklene du selv linket til. Hva står det at huawei gjør? Hva gjør kameraet? Hvordan får det bedre eksponeringer?

 

Så om jeg sier at jeg har en ny type bil, som har fire hjul, så kan ingen av de forrige bilene med fire hjul telle, for jeg SIER det er nytt?

Samme som når samsung mener variable blendere er nytt? Selv om det var variable blendere på 1800 tallet?

Forstår du ikke at du blir lurt trill rundt? Eller troller du bare??

 

Hmm. Et objektiv som tar så liten plass som de på telefonen, med variabel blender? Hm... Nei det blir så vanskelig... Eller vent...

https://m.gsmarena.com/panasonic_lumix_smart_camera_cm1-6675.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så. Kan du da forklare forskjellen på kraft og ytelse når det kommer til en sensor?

 

Ja, har du sett på maken. Samsung, Sony og google har alle telefoner med Sony sensorer som har ram innebygd, og har du sett! Alle kom ut år etter at dette allerede var i kamera sensorer! Utrolig! De henger jo ikke etter i det hele tatt!

 

Mer og mer blir ikke mulig. Det blir implementert litt etter litt. For å gi gradvise oppdateringer til alle tullingene som tror at mobilene er ledende innen kamera teknologi...

 

Hva gjelder cm1, ja. Den tok flotte bilder den.

"Slik sett er det vi får fra Panasonic CM1 svært bra, og i en klasse vi ikke har sett fra mobiltelefoner før."

 

Ser at du forstår at dette er en gammel telefon...

 

100 gram er fryktelig tungt er det ikke? Ingen som klarer å løfte 100 gram... Nei. Det er galskap det....

 

Lsi er begrepet Sony selv bruker på teknologien bak å plassere ram på sensoren. Om du har lyst til å krangle så ta det opp med de som fant det opp.

Det ser derimot ut til at du bare leser en gammel Wikipedia artikkel, og dermed mener du vet alt om saken, så da er det vel ingen vits i å forklare?...

 

Det huawei har kommet med er markedsføring... De sier "se så flott" så sluker alle som ikke har peiling...

Akkurat som deg...

Les gjennom artiklene du selv linket til. Hva står det at huawei gjør? Hva gjør kameraet? Hvordan får det bedre eksponeringer?

 

Så om jeg sier at jeg har en ny type bil, som har fire hjul, så kan ingen av de forrige bilene med fire hjul telle, for jeg SIER det er nytt?

Samme som når samsung mener variable blendere er nytt? Selv om det var variable blendere på 1800 tallet?

Forstår du ikke at du blir lurt trill rundt? Eller troller du bare??

 

Hmm. Et objektiv som tar så liten plass som de på telefonen, med variabel blender? Hm... Nei det blir så vanskelig... Eller vent...

https://m.gsmarena.com/panasonic_lumix_smart_camera_cm1-6675.php

Kraft, er kraftig. Hvor kraftig noe lyser f.eks. Ytelse er hvor bra noe yter. Yter i jobben sin. Om et kamera yter bra så gjør det jobben sin bra altså det gir gode bilder.

 

Se, det du ikke virker å forstå er at når du lager noe så er det stort først, og senere kan du lage det mindre. Det er grunnleggende innenfor teknologi. Vi kan lage ting stadig mindre. Men vi lager ikke ting mindre fordi de er bedre. Neida. Når vi lager ting mindre blir de dårligere. Det er alltid slik. Så når du lager de mindre går ytelsen til hva enn du lager ned. Og folk som ikke forstår dette tror da gammel teknologi brukes. Men tvert imot, helt ny teknologi brukes. Men det finne selvfølgelig mer teknologi i nyere modeller, da de ikke har klart å lage alt lite enda. Så nei de henger ikke etter en plass.

 

CM1 var håpløs i automatisk modus, den hadde latterlig dårlig programvare og brukergrensesnittet var søppel. Den kunne ta gode bilder, men det var ikke noe bra mainstream produkt. De bare gjentok alle feilene som gjør at den typen kameraer faller. Lurer på hvorfor de aldri kom med en versjon to liksom.

 

Du er klar over at en telefon på den størrelsen bør veie 100 gram? Og den veier over 200 gram? Så ja, dobbelt så tung er rimelig ille.

 

 

LSI er ikke et begrep oppfunnet fra Sony. De bruker det heller ikke om sensoren sin.

sony-cmos-dram-stack_xperia-blog_575px.p

 

http://www.xperiablog.net/2017/02/07/sony-3-layer-dram-stacked-cmos-image-sensor/

 

Ser du hva de kaller det? Står det LSI noe sted på den siden engang? Sony kaller det ikke LSI. Du kaller det det, fordi du bare leser noe og så dikter du ting opp. Fordi Sony vet hva LSI står for. 

 

http://www.sony-lsi.co.jp/e/index.html

 

Jeg mener de har et selskap i gruppen sin som heter Sony LSI Design. Som er selskapet som designer sensorene. 

 

 

 

Nei, det Huawei gjør er ikke markedsføring. Det er godt forklart hva de gjør. Det står hva de gjør. Du kan se de ekte resultatene av hva de gjør. Det gir veldig mye mening hva de gjør. 

 

 

Og jeg skal forklare deg det med eksponeringen. Skal du ha gode bilder ved lang eksponering, så setter du kamera på stativ som i video. Og han sa 3-5 minutter for å fullføre i videoen, uansett tar litt tid.

 

"Men det som ser ut til å skje er at telefonen først tar et bilde, før den filmer i samme oppløsning i et antall sekunder. Deretter legges tilsynelatende detaljene og lyset fra opptaket gradvis til, som puslespillbrikker der det opprinnelige bildet er prikkene i tegneboka som resten av prosessen fyller ut.

 
Det er nærliggende å tenke at dette er litt juks. Samtidig er resultatet udiskutabelt. Spesielt når løsningen også er smart nok til å fjerne objekter som surrer seg inn foran telefonen når den eksponerer, eller å beholde objekter som var der i starten, men flytter på seg i løpet av eksponeringen. I noen få tilfeller feiler dette, men som regel går det bra."
 
Dette er forresten sitat fra denne artikkelen. Du vet den du kommenterer på uten å ha lest.... Dette kombineres med AIS som er AI assistert fokusering. Som gjør at du kan ta frem mobilen. Ta et bilde, holde den sånn ca stødig i opptil 5 sekunder og få et meget bra resultat. Nå betyr det at bildene blir bedre enn hva du kan få med et skikkelig kamera? Nei. Men poenget er at når folk skal ta gode bilder med lang eksponering så setter de opp. Finner riktige innstillinger, har stativ osv. Poenget med Huawei sin telefon er at du hverken skal trenge å stille på innstillinger eller trenge stativ, men likevel få skikkelig gode bilder. Om du prøver å ta slike bilder på en annen telefon eller et kamera for den del så vil skjelvende hånd ødelegge bildet. Så det å bare ta frem kameraet i mørket og ta et bilde så gjør den det svært bra takket være dette. Kombinasjonen av programvare som gjør dette mulig er det kun Huawei som har. Det handler ikke om å ha best eksponering. Det handler om å gjøre det lettest mulig for hvem som helst å ta gode bilder uansett situasjon, uten å trenge noe som helst. Dette er ikke for folk som elsker å ta foto, det er for resten av verden. Men resten av verden er rimelig stor. 
 
 
Om du vet hvor lenge siden de oppfant vifter? Vifter er en latterlig gammel oppfinnelse. Vifter er utrolig viktig for raske maskiner. Så om du putter vifter i en mobil så vil du naturligvis. Åpenbart burde jo mobiler kunne ha en så gammel oppfinnelse i seg, ikke sant? Hvorfor tror du ingen putter vifter i mobiler når det en en så gammel oppfinnelse? Det ville gitt mye  bedre ytelse. Og de bryr seg om ytelse. Kanskje du har en god anelse om hvorfor ingen gjør det?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, forskjellen på hvor kraftig en sensor er, og ytelsen er??

En 4,5 GHz prosessor er 4,5 GHz kraftig, den yter 4,5 GHz...

 

Med kamera teknologi så lages det alltid minst først... Så større. Så det stemmer ikke i dette tilfellet..

 

Igjen. Den tok bra bilder. Det var det eneste relevante.

 

Bør veie? De fleste telefoner på den størrelsen veier mer. (på den tiden.)

Nye veier enda mer...

 

Lsi nei. Men lsi i forhold til kamera er det...

https://www.imaging-resource.com/news/2016/09/27/sony-executive-interview-strategy-technology-behind-sony-a99-ii

 

Hva gjelder alt det andre tullet ditt så er det stadig klart at du ikke forstår deg på kamera, software, etc...

Det er ingen vits i å krangle med noen som har blitt lurt trill rundt av markedsføring...

Lenke til kommentar

 

 Dette var for langt til at jeg kan svare på alt, men joda. Selvsagt har Sony en del å gå på hva gjelder brukervennlighet, kameraapp, innstillinger osv. Men igjen: Forskjellene er minimale i 99% av tilfellene selv blant folk som aldri har tatt et bilde før og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig at telefon A er 6% bedre enn telefon B i enkelte situasjoner.

 

Jeg har ennå til gode å se en test som faktisk er tatt på 100% likt sammenlignsgrunnlag, både de uten og de med Sony. Det blir heller aldri tatt høyde for forskjeller på brennvidde osv som gjør at ens telefon sitt bilde kanskje blir klippet etc. Uvesentlig kanskje sier du, men da bør det ihvertfall nevnes i artikkelen og vise til positive og negative sider med begge alternativene.

 

Den kreativiten du snakker om er jeg 100% uenig i, og ser absolutt ikke hvordan f.eks Galaxy-kameraet er så veldig mye bedre enn Xperia der. Og ubrukelige funskjoner? Som sagt, mange av de er i senere tid kopiert av stort sett samtlige andre så helt på jordet kan det vel ikke ha vært?

 

DxOMark var det en annen i forumet som nevnte først, og jeg heiv meg ikke på det før du begynte å snakke om det så der bommer du. Og igjen: Du sammenligner en 1 år gammel telefon med splitter nye, og blåser en lang i det jeg sa om akkurat det forrige gang så det er uvesentlig.

 

Hvorfor DxOMark ikke tester flere Sonyer? Kan det være pga DXOmark er amerikansk? Og Sony ikke har markedsandeler der pga de store aktørene ikke kan selge Sony? Det har absolutt ingenting å si på kvalitet, og er kun gjort av markedsmessige hensyn. Se gjerne tilbake på toppmodellene fra Sony de siste 4-5 årene og du finner en Xperia blant topp 5 eller topp 3 stort sett hver eneste syklus så det du sier om "kjedelige" kameraer stemmer ikke.

 

Sony selger mindre telefoner på verdensbasis enn Huawei, Oppo, Xiaomi eller Vivo selger på et par måneder bare i Kina så selvsagt tjener DxoMark mer på å teste slike telefoner enn en Sony? Det er ren markedsøkonomi.

 

Det du sier om Huawei og Google kommer til å ta over for systemkameraer sa de også for 10 år siden. Død over kameraene osv. Men takket være speilløse kameraer har vel aldri flere hatt et systemkamera enn det folk har nå, og salget bare øker og øker. Det kommer aldri til å forsvinne i vår levealder av den grunn at samtlige bilder du ser i avisen, ukebladet, t-banen osv er tatt av fotografer med skikkelige objektiver og aldri i verden at de kommer til å bytte det ut uansett hvor godt alternativet kommer til å være. Om 50 år kanskje vil ting være annerledes men å snakke om 5-10 år er ren utopi.

 

Og hvorfor skulle japanske fotoselskap tape andeler til USA,Korea og Kina? Kodak er allerede konk, Samsung måtte dra slukøret hjem med halen mellom beina da deres kamera-satsning kollapset og det eneste som fortsatt lager gode kameraer for folk flest utenom japanerne er tyskerne.

 

Uten at det er relevant her? Jeg har selv et par Huawei-produkter, PC fra Lenovo, monitorer fra LG og Samsung og til og med en Macbook Air til jobbreiser? Jeg er ikke frelst til et produkt eller til et lands produkter om det var det du prøvde å insinuere.

 

Selvsagt har japanske merker tapt andeler siden gullalderen rundt 1980-1990, men det skulle vel bare mangle da land som Kina, Korea og Taiwan har utviklet seg enormt siden den gang på alle områder. Det hadde vært utopi å trodd de kunne fortsette å dominere slik de gjorde.

 

Men kvalitet? Selv her på TEK finner du merker som Panasonic, Yamaha og Sony stort sett øverst eller i toppen på bortimot samtlige produktkategorier. Spesielt TV og Lyd. Vaskemaskiner, kjøleskap osv blir ikke testet her men du hadde blitt overrasket over hva slags produkter som finnes i de kategoriene på det japanske markedet.

 

Pris og markedsføring er hovedgrunnene til at japanske selskaper ofte sliter internasjonalt disse dager. Panasonic f.eks lager noe av det ypperste innen hjem og velvære elektronikk men blir knapt markedsført utenfor Japan.

 

Men akkurat Sony bommer du på. De tjener faktisk penger i motsetning til 90% av konkurrentene sine. Playstation står selvsagt for en god del av det, men selv mobilavdelingen tjener penger nå. Og TV og lyd er det såvidt jeg vet også stor profitt på.

 

Det er mer enn 6% forskjell på bildene som blir tatt. Når jeg ser tester av telefoner så kan bildene være utrolig forskjellige. 6% mellom Samsung Huawei og Google gjerne, men ser du de imot de andre så blir det lett mye mer.

 

Så du mener alle som tester mobilkamera ikke gjør det riktig?

 

Kanskje ikke du ser hvordan Galaxy kameraet er bedre, men det gjør veldig mange som tester.

 

Huawei har forbud mot seg i USA. Nylig ble Verizon, AT&T og BestBuy presset av myndighetene til å ikke selge Huawei. Huawei selger i praksis så godt som ingenting i USA. Så at DXomark er amerikansk bør gi dem større grunn til å teste Sony enn Huawei.

 

Og hvorfor tror du Sony som var store på mobil nå i verdenssammenheng er miniatyrer i forhold til Huawei som startet med dette for kun kort tid siden? Åpenbart lager de bedre produkter til bedre pris.

 

Jeg sa aldri systemkamera vil bli dårligere enn mobilkamera. Jeg har vel skrevet minst 5 ganger at det aldri vil skje. Selvfølgelig ignorerer du lett det. Jeg skrev "tenk om". Slik som "tenk om vi blir truffet av en meteor og alle dør". Det betyr ikke at jeg tror vi vil bli truffet av en meteor og vi alle vil dø. Les det jeg skriver, ikke les det du vil at jeg skal skrive.

 

Japanske selskaper vil lite trolig miste andeler innenfor sensorer da det ikke er noe videre konkurranse. For mobil er vel største konkurrent norske OmniVision. Men mer som at de lager sensorene, men ferdige produktene blir laget av andre. Det kan skje. Som Sony og deres sensorer. Og Samsung er vel over nå til å kun bruke egne sensorer, selv om de utvilsomt lisensierer mye teknologi fra Sony slik at de tjener bra fortsatt.

 

Til tross for sterk kinesisk vekst så vokser fortsatt Korea. USA som hadde gullalder før Japan opplever vekst. Hvorfor må Japan gå tilbake? LG TVer baserer seg både på IGZO og WOLED teknologi som er fra Kodak og et japansk universitet som gjør at LG kan lage store OLED TVer billig. Det er faktisk originalt japansk teknologi, men nå¨sitter japanerne der og kjøper ferdige paneler fra LG.

 

Hjelper ikke med kvalitet om det koster for mye.

 

 

Jeg har vel sagt Sony har det ganske bra? Jeg mener de er jo kongen på haugen og tjener penger penger på utrolig mange av mobiler som selges, fordi alle kjøper sensor av dem.

Du kritiserer meg for å ikke lese det du skriver men totalt ignorerer deler av det jeg skriver gang på gang? Snakk om å sitte i glasshus altså, og så lenge det fortsetter sånn så legger jeg denne debatten død for min del.

 

Når det er sagt, mye av det du skriver er veldig sant og du har åpenbart peiling men du bommer grovt flere plasser imho også.

 

Takk for meg i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Igjen, forskjellen på hvor kraftig en sensor er, og ytelsen er??

En 4,5 GHz prosessor er 4,5 GHz kraftig, den yter 4,5 GHz...

 

Med kamera teknologi så lages det alltid minst først... Så større. Så det stemmer ikke i dette tilfellet..

 

Igjen. Den tok bra bilder. Det var det eneste relevante.

 

Bør veie? De fleste telefoner på den størrelsen veier mer. (på den tiden.)

Nye veier enda mer...

 

Lsi nei. Men lsi i forhold til kamera er det...

https://www.imaging-resource.com/news/2016/09/27/sony-executive-interview-strategy-technology-behind-sony-a99-ii

 

Hva gjelder alt det andre tullet ditt så er det stadig klart at du ikke forstår deg på kamera, software, etc...

Det er ingen vits i å krangle med noen som har blitt lurt trill rundt av markedsføring...

En sensor er ikke kraftig. En 4,5 Ghz prossesor er ikke hverken 4,5 Ghz kraftig eller yter 4,5 Ghz. Hertz er et mål på frekvens.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hertz

 

Dette lærer vi på fysikk på skolen. Hvilken frekvens en prosessor kjører på sier ingenting om ytelse. Eksempelvis må du ta med IPC. Instructions Per Clock. Frekvens har kun noe å si når alt annet er likt.

 

Kamerateknologi (du må slutte med orddeling, vi deler ikke ord på norsk som engelsk) starter ikke minst først. I likhet med all annen teknologi. Jeg kan komme med beviser for at det stemmer. Kan du bevise at teknologien starter liten først? Eller var det nok en gang et av dine utsagn som du bare ignorer at du sa etter at det ble motbevist?

 

Det er ikke relevant at CM1 tok bra bilder. Ikke når vanlige folk ikke kunne bruke den. Den tok gode bilder for fotoentusiaster. Folk som allerede har et kamera og ikke trenger den hybriden.

 

Om du prøver å trolle? Tror du mobiler i 2015 pleide å veie 204 gram?

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s6-6849.php

 

138 gram for en del større skjermstørrelse Galaxy S6.

 

Og ser vi på volum så ligger CM1 på 3x så høyt volum som Galaxy S6. 3 ganger(!). Vet du hvorfor? Fordi den har optikk som tar latterlig mye plass. I kategorien 100x så mye plass.

 

Jeg spør deg. Helt seriøst. Tror du et systemkamera med objektiv får plass inn i en 1cm X 1cm X 0,5 cm blokk i hjørnet av en telefon? Fordi det er plassen en mobil har til kamera. Og du mener at alt som er i et 10000000x større systemkamera med objektiv skal få plass inn der. Du har enda heller ikke forklart meg hvorfor mobiler ikke har vifter. Masse høyttalere og basselementer, skikkelige mikrofoner, antenner, like store batteri som biler ol. All denne teknologien finnes, gjør den ikke? Så hvorfor putter de ikke alt inn i mobiler? Tror du, kanskje, det kan ha noe med størrelsen å gjøre?

 

 

Fra din link:

"Sony: Maki noted that the process of creating and manufacturing a custom LSI is now much faster, and that advancements in the process technology have allowed capabilities which wouldn't have been possible a few years back. In discussing this, he made an analogy to computer CPUs, noting that these are much faster and more affordable now than they were five years ago. Essentially, the same process is also at play in development of their LSI."

 

Så Sonys versjon av LSI er den samme som ALLE andre bruker. Så LSI eller VLSI som det egentlig er brukes også om CPUer. Vet du hvorfor? Fordi det betyr en CMOS chip. Det er det det betyr. En CMOS chip med masse transistorer. En prossesor er en CMOS chip. En bildesensor er også en CMOS chip. Alle digitale bildesensorer har derfor "LSI". LSI referer ikke til å stacke RAM på CMOS chippen. Og linken din bare beviser det enda mer. Leser du ikke engang hva du selv skriver? Alt de sier er at de har kommet med en ny chip. Den nye chipen har blant annet RAM stacket oppå CMOS sensoren. Men det at de har kommet med ny chip betyr ikke at alle tidligere chiper ikke er chiper.  Og igjen selskapet som lager dette heter Sony LSI. Gir det mening at de har hatt det navnet så lenge når "LSI" var en teknologi Sony fant på nå nylig? Og "large scale integration" i Sony LSI betyr noe annet en samme ord i deres kameraer? Bare prøv å tenk logisk over det. Du tar feil. 

 

 

Jeg lurer. Alle teknologinettsider rapporterer om Hauweis nye kamera og programvare. Alle snakker om hva som er nytt og hvordan det fungerer. Alle skriver at det er bra.  Så alle sier det. Men du, Lars Isaksen, har etter lengre diskusjon plutselig funnet ut at det er "bare markedsføring" fordi du ikke forstår hvordan det virker og hva Huawei gjør. Bare fordi du ikke vet hva Huawei gjør betyr det ikke at det er bare markedsføring. Og jeg vil at du skal tenke over at alle nettsider skryter av det, og at det er kun du som mener at det er markedsføring. Er det sannsynlig at du vet noe alle andre ikke vet, eller er det mer sannsynlig at du tar feil og det alle skriver er riktig?

 

Spesielt med tanke på at du ikke vet at maskinlæring ikke er å ta bilder fra database. Huawei bruker ikke 13 bilder, de har 13 kategorier med 550 scenarier.  Tenkt deg igjen at du viser en unge bilder. Forklarer hva det er. Når du senere tar med ungen ut på tur for å gjenkjenne scener og si hva det er, tar han frem bildene han ble vist hjemme? Når du ser snø, må du da ta frem et bilde av snø og sammenligne for å forstå det er snø? Nei. Du vet hva som er snø, fordi du ble lært hva som er snø når du var liten. Det er slik maskinlæring og kunstig intelligens fungere. Akkurat som mennesker. Jeg har forklart det, men du fortsetter med database tullet og nå markedsføring? Men selvfølgelig har du rett og alle andre feil når du ikke klarer å forstå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony sin mest avanserte sensor. Mindre enn den du fikk i cm1.

https://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201802/18-018E/index.html

Grunnen til størrelsen er at det er fysisk vanskeligere jo større en overflate du har på en sensor...

 

Om det ikke er relevant at den kan ta bra bilder, hvorfor spurte du?

 

Hvorfor snakker du om 2015?

 

Volum? Du mener vel heller at du har tatt lengde x bredde x dybde, uten å bry deg om hulrom?

 

Som sagt. Vi har allerede mer moderne sensorer, linser, etc. I denne størrelsen.

Hva gjelder høyttalere og lignende så ville det faktisk ta mere plass.

 

Ja. Bare hopp over all annen informasjon i den artikkelen... Når Sony nevner lsi, så snakker de om at de har integrert ram direkte på sensoren. Det er nytt.

CMOS sensorer er ikke nytt. Så det er ikke det de snakker om.

 

Plutselig funnet ut? Dette er noe alle har vært klar over. Alle som kan lese iallefall...

 

Så du mener altså at huaweis prosessorer kan gjenkjenne elementer i et bilde, uten å ha lagret noe som helst informasjon på forhånd? Altså helt fra scratc? 0 informasjon lagret?

Er du virkelig så dum?

 

Gå å troll på andre forum. Kamera og teknologi bør du bare glemme. Du er for lettlurt til å holde på med slikt.

Lenke til kommentar

Sony sin mest avanserte sensor. Mindre enn den du fikk i cm1.

https://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201802/18-018E/index.html

Grunnen til størrelsen er at det er fysisk vanskeligere jo større en overflate du har på en sensor...

 

Om det ikke er relevant at den kan ta bra bilder, hvorfor spurte du?

 

Hvorfor snakker du om 2015?

 

Volum? Du mener vel heller at du har tatt lengde x bredde x dybde, uten å bry deg om hulrom?

 

Som sagt. Vi har allerede mer moderne sensorer, linser, etc. I denne størrelsen.

Hva gjelder høyttalere og lignende så ville det faktisk ta mere plass.

 

Ja. Bare hopp over all annen informasjon i den artikkelen... Når Sony nevner lsi, så snakker de om at de har integrert ram direkte på sensoren. Det er nytt.

CMOS sensorer er ikke nytt. Så det er ikke det de snakker om.

 

Plutselig funnet ut? Dette er noe alle har vært klar over. Alle som kan lese iallefall...

 

Så du mener altså at huaweis prosessorer kan gjenkjenne elementer i et bilde, uten å ha lagret noe som helst informasjon på forhånd? Altså helt fra scratc? 0 informasjon lagret?

Er du virkelig så dum?

 

Gå å troll på andre forum. Kamera og teknologi bør du bare glemme. Du er for lettlurt til å holde på med slikt.

Det er en sensor, det står ikke at det er deres mest avanserte. Og den er 1,5 MP så kamera er den åpenbart ikke ment for.

 

Det er relevant at vanlige folk kan ta bra bilder, ikke at kamera er i stand til å ta gode bilder. Stor forskjell.

 

Volum var uten å bry seg om hulrom ja, derfor jeg også la til vekt som vært nær dobbelt, samt tykkelse som var 3x. Panasonic sin kamera/mobil hybrid hadde en gigantisk bulk i folks lommer. Langt større enn en vanlig mobil.

 

Kan du vise meg disse moderne linsene og sensorene som er like gode som systemkamera og tar like liten plass som de som er i mobiler? Fordi jeg tror ikke de eksisterer. Det hadde vært sensasjonsnyhet. Burde være mye artikler om det.

 

Jeg tok ctrl+f "lsi" og leste alle steder de nevnte LSI. Kom gjerne med et sitat der de sier at å stacke RAM på CMOS brikke kalles LSI. Fordi det står ingensteder i den artikkelen eller noe annet sted. Og logisk sett så gir det ikke mening da ordet betyr noe annet. Reflektert også i Sonys eget navn og denne artikkelen.

 

 

Alle har vært klar over at det er kun markedsføring? Alle som kan lese? Da kan du vel linke til artikkelen som skriver at det er bare markedsføring? Alle jeg har lest sier det er fantastisk. Kun deg. Deg alene. Sier det er tull. Men du har mer rett enn alle andre, fordi du er allvitende og alle andre vet ingenting?

 

Om du er klar over hvor mange bilder du trenger for å lære opp et nettverk? 550 scenarioer? Det finnes ingen fasitsvar på hvor mange du trenger, men her er det snakk om en tidlig regel:

https://petewarden.com/2017/12/14/how-many-images-do-you-need-to-train-a-neural-network/

 

Vi snakker her altså 550*1000, så 550.000 bilder. De kan og ha brukt 1 million bilder for å trene opp nettverket. Når du ser på en Huawei telefon, virker det som om det er lagret 0,5-1 million høyoppløste bilder på telefonen? Du trenger ikke å være noe geni for å forstå at du ikke kan lagre så mye data uten videre. Det ville vært klart tydelig ved at telefonen hadde mindre tilgjengelig lagringsplass, men det har den ikke. Altså si at hvert bilde er 2 mb og vi snakker om minimum 1 TB med bilder lagret på telefonen. 

 

Er jeg dum? Nei. Kan du få dette til uten å lagre alle bildene? Ja. Trenger du som menneske 1000 bilder av snø i hukommelsen din for å vite at snø er snø? Nei du trenger å se snø og så lærer du deg hvordan snø ser ut. Mennesker er mye smartere, så vi kan klare det med kun 1 bilde. Men vi må ikke tenke tilbake på det første bildet av snø vi så. Vi husker kun karakteristikken. Så nei et nettverk kan ikke gjenkjenne med 0 informasjon, men om det er opplært så trenger det ikke å lagre bildene som den ble trent opp. Nettverket selv lærer seg hvordan ting ser ut og lagrer karakteristikkene det finnes og bruker den informasjonen til å gjenkjenne. Det er maskinlæring. Er det ikke fantastisk at det er mulig? Hvor bra ny teknologi har blitt? Før måtte du hatt en database og sammenlignet med som ville krevd både nett og mye tid. Nå kan Huawei gjøre det lokalt uten nett superraskt. Så før du snakker om at jeg er dum, kanskje lese deg opp på maskinlæring og ikke kommentere på ting du ikke vet noe om? Fordi ja Huawei sine telefoner gjenkjenner disse 550 scenene utrolig raskt, uten nettilkobling, uten bilder lagret lokalt på telefonen.  De gjør det. Om du velger å ikke tro det er det sånn sett lovlig. Du kan og velge å tro at Holocaust ikke skjedde og første verdenskrig er fake news, men det er likevel sannheten.

 

Jeg er for lettlurt, likevel klarer du ikke å vise til noen som sier Huawei lurer folk. Er det ikke kun du som lurer deg selv her egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"The phone can recognize things you're pointing the camera at, like food, pets, flowers or buildings, and adjusts settings like ISO, shutter speed and saturation to make your photos look good. For now, the Mate 10 Pro identifies only 13 scenes, but Huawei says it will continue adding situations that the phone will recognize." (550 scener, innenfor 13 kategorier, her har nok engadet misforstått litt)

 

"In other words, the Mate 10 Pro is smart enough to be both camera and photographer."

 

"When I compared pictures I took in manual mode to those where the AI decided what settings to use, I had a hard time seeing a difference."

 

"I guess this is kind of the point -- the AI is as good as I, a human, am at determining the best settings."

 

Du linket en artikkel der forfatter mener Huaweis foto AI er like flink som et menneske til å velge innstillinger for bilde. Ikke engang jeg tror programvaren er SÅ god. Er dette ditt bevis på at det er kun markedsføring? At den er like god som et menneske? Det er det største komplementet du kan gi en AI, at den er like bra som et menneske. Det er jo målet for AI utvikling.

 

Har du ikke sett når Google brukte maskinlæring til å vinne mot verdensmester i Go? Det var målet deres, å slå et menneske. AlphaGo heter det.

 

De andre to linkene ser jeg ikke relevansen med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...