AndersWestlund Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Klimaendringer som i dag har det ikke vært før. ... for det tredje går endringene mye raskere enn de har gjort før. Dette er en påstand jeg har hørt ofte, men aldri sett dokumentert. Og rent umiddelbart synes jeg det er litt usannsynlig at en temperaturendring på 0,85 grader fra 1880 til 2012, altså på 130 år (jfr. side 2 i dette faktaarket fra Miljødirektoratet: http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M33/M33.pdf) er en større klimaendring enn de enorme klimaendringene som må ha funnet sted da all isen smeltet etter siste istid. Så som sagt: Dokumentasjon på at endringene i dag går raskere enn de har gjort før, vil være veldig velkomment. 1 Lenke til kommentar
VegaPet Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Så som sagt: Dokumentasjon på at endringene i dag går raskere enn de har gjort før, vil være veldig velkomment. Kan jeg anbefale google.com ? Lenke til kommentar
AndersWestlund Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Er det sikkert at den beste strategien for å begrense skadevirkningene av ev. fremtidig økning av havnivået er de drastiske virkemidlene som foreslås her? IPCC, som er regnet for å være verdens fremste klimaforskere, har på side 820 i denne PDF-versjonen: (https://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg1/ar4-wg1-chapter10.pdf) av kapittel 10 i sin fjerde hovedrapport (2007) en tabell over mulig havnivåøkning. Den STØRSTE mulige økningen de opererer med er 59 cm og mange av estimatene er langt lavere. Det vil letteste, billigste og mest effektive vil sannsynligvis være å bygge diker på 1 meters høyde foran utsatte landområder. Ang. 59 cm. som høyeste mulige økning i havnivået. Jeg vet at diverse aktører i klimadebatten, f.eks. Al Gore, opererer med økning på 20 fot og mer. Men kanskje vi skulle høre på de som er antatt å være verdens fremste forskere på feltet? 1 Lenke til kommentar
AndersWestlund Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Kan jeg anbefale google.com ? Kan jeg anbefale en litt mer presis angivelse? 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Vi har alle våre meninger, men verden er komplisert. Det er ofte slik at jo mer kunnskap en får, jo mer forstår en at en ikke vet. Du argumenterer ut ifra ignoranse. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Du oppnår ingenting med personangrep og useriøse argumenter. Dette er et debattforum. Det er ikke et ekkokammer. Det kan du finne andre steder, hvis det er det du ønsker. Ok, da havner du også på ignore-lista fordi du evner ikke å komme med tilsvar når du blir stilt til veggs. Har du hørt historien om bjelken og splinten? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) "Det er ikke mulig å si noe konkret om noe fordi jeg forstår ingen ting", oversetter jeg posten din som, Høyst-ærede 'Fri diskusjon og kunnskap'-bruker. Har du kanskje gått "livets harde skole", eller har du noensinne tatt fag rundt matematikk, statistikk, kjemi, fysikk, eller samfunnsvitenskap eller... noe som helst over å kjøre traktor? Du har en pussig måte å diskutere på; en skråsikkerhet og en nedlatende holdning, kanskje grunnet egen manglende kunnskap og nysgjerrighet, men : Det som ikke blir diskutert her (eller andre steder) er om økningen i CO2 skyldes økning i temperaturen. Det er det noen som hevder: http://www.geo365.no/miljo/temperaturen-styrer-co2-nivaet-ikke-omvendt/ Med å ta opp den diskusjonen er jo nytteløst, etter som noen visstnok har funnet "sannheten". Og: «Et stigende havnivå – blir det sagt - driver folk som lever langs kysten fra hjemmene sine. I media omtales de som klimaflyktninger, og global oppvarming er den mye omtalte årsaken. Men skyldes endringene kun et skiftende klima, slik vi ofte blir forespeilet?» http://www.geoforskning.no/nyheter/geofarer/1741-lever-ikke-evig Endret 11. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
VegaPet Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Er det noen måte jeg kan unngå å se oppdateringer for "Mitt innhold" på, for ignorerte brukere? EDIT: Jeg har faktisk etterspurt (noe lignende) dette, tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1809505&hl= Endret 9. april 2018 av VegaPet Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Ikke som jeg veit, annet enn at du kan krysse ut hele tråden 1 Lenke til kommentar
VegaPet Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Hoki, får vel leite meg fram til å gjøre det da, for dette... nuvel. Lenke til kommentar
Lars Fosdal Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Temperatur er en ting - forurensning en annen. I tillegg kommer overbeskatning av ressurser. https://www.cbsnews.com/news/salt-water-fish-extinction-seen-by-2048/ D'ække lett å være optimist i disse dager. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Jeg er mer redd for overbeskatning av skattebetalere... Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Temperatur er en ting - forurensning en annen. I tillegg kommer overbeskatning av ressurser. https://www.cbsnews.com/news/salt-water-fish-extinction-seen-by-2048/ D'ække lett å være optimist i disse dager. Det er nok ikke det som er meningen at vi skal være heller; "klimakrise","økonomikise", "surt hav", " for salt hav", "fiskedød".... Det er lettere å styre en befolkning w.w. som er engstelige, i "riktig" retning. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Hoki, får vel leite meg fram til å gjøre det da, for dette... nuvel. "(sier jeg noe som høres helt fjernt ut, så er det fordi jeg veit en del)" Litt off topic, men ....: Siden du veit endel, - vet du at du oppfører deg prepubertalt? Endret 10. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
AndersWestlund Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Det er nok bare en fordel i vår del av verden at temperaturen går opp. Ville vært mer bekymret hvis det ble kaldere.Ja, heilt til her kjem 10mill klimaflyktninger frå Bangladesh og vil flytte inn... Jeg trodde klimaflyktningene kom allerede før år 2010. Det var i hvert fall det klimaalarmistene sa: At vesten skulle oversvømmes av klimaflyktninger i det første tiåret i det nye årtusenet. Eller kan det virkelig være mulig at klimaalarmistene kan ha tatt feil? 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Det er nok bare en fordel i vår del av verden at temperaturen går opp. Ville vært mer bekymret hvis det ble kaldere.Ja, heilt til her kjem 10mill klimaflyktninger frå Bangladesh og vil flytte inn...Det skjer nok ikke med det første. En storm og "rette" politikken på heimebane så er oss der Lenke til kommentar
HF- Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Det er nok bare en fordel i vår del av verden at temperaturen går opp. Ville vært mer bekymret hvis det ble kaldere.Ja, heilt til her kjem 10mill klimaflyktninger frå Bangladesh og vil flytte inn... Jeg trodde klimaflyktningene kom allerede før år 2010. Det var i hvert fall det klimaalarmistene sa: At vesten skulle oversvømmes av klimaflyktninger i det første tiåret i det nye årtusenet. Eller kan det virkelig være mulig at klimaalarmistene kan ha tatt feil? 18 desember 2010 i Tunisia begynte "Den arabiske våren" utløst av fattigdom og høge priser på mat og energi. Pga klimaendringer? Gadaffi vart drept og borgerkrigen i Syria starta... 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er nok bare en fordel i vår del av verden at temperaturen går opp. Ville vært mer bekymret hvis det ble kaldere.Ja, heilt til her kjem 10mill klimaflyktninger frå Bangladesh og vil flytte inn... Jeg trodde klimaflyktningene kom allerede før år 2010. Det var i hvert fall det klimaalarmistene sa: At vesten skulle oversvømmes av klimaflyktninger i det første tiåret i det nye årtusenet. Eller kan det virkelig være mulig at klimaalarmistene kan ha tatt feil? 18 desember 2010 i Tunisia begynte "Den arabiske våren" utløst av fattigdom og høge priser på mat og energi. Pga klimaendringer? Gadaffi vart drept og borgerkrigen i Syria starta...For ikkje å snakke om alle menneska som strøymer frå Afrika, tvungne av klimaendringane til å søke lukka andre stader. Regn som ikkje kjem eller kjem til feil tidspunkt og fører til dårlege avlingar år etter år. På dette punktet har i alle fall "klimalaarmistane" fått rett. Berre sjå på flyktningstatististikken. 1 Lenke til kommentar
VegaPet Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Regn som ikkje kjem eller kjem til feil tidspunkt og fører til dårlege avlingar år etter år. På dette punktet har i alle fall "klimalaarmistane" fått rett. Berre sjå på flyktningstatististikken. Enn så lenge har noe av det der blitt stoppet av brønnboring, det er bare det at grunnvannet ikke er så veldig verken reint eller dypt, så der er det også en sak med synkende grunnvannsspeil fylt av harde jordsalter, som man ikke tar med i betraktningen for total-regnestykket "kan de brødfø seg selv i lengden"? Og, det var dette med "tragedy of the commons" da, hvor land som ikke har sosiale ordninger til å stole på, satser på flest mulig unger og så går hele greia i dass som populasjonskurven for bier når vinteren kommer. "Måtte gudene spare deg for å leve i interessante tider", lyder et kinesisk ordtak. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er nok bare en fordel i vår del av verden at temperaturen går opp. Ville vært mer bekymret hvis det ble kaldere.Ja, heilt til her kjem 10mill klimaflyktninger frå Bangladesh og vil flytte inn...Jeg trodde klimaflyktningene kom allerede før år 2010. Det var i hvert fall det klimaalarmistene sa: At vesten skulle oversvømmes av klimaflyktninger i det første tiåret i det nye årtusenet. Eller kan det virkelig være mulig at klimaalarmistene kan ha tatt feil? 18 desember 2010 i Tunisia begynte "Den arabiske våren" utløst av fattigdom og høge priser på mat og energi. Pga klimaendringer? Gadaffi vart drept og borgerkrigen i Syria starta...For ikkje å snakke om alle menneska som strøymer frå Afrika, tvungne av klimaendringane til å søke lukka andre stader. Regn som ikkje kjem eller kjem til feil tidspunkt og fører til dårlege avlingar år etter år. På dette punktet har i alle fall "klimalaarmistane" fått rett. Berre sjå på flyktningstatististikken. Det er nok ikke klimaendringer som har satt i gang flyktningestrømmen. Men vår egen statsminister som bombet i stykker Libya, og fjernet Gadaffi som ville etablere en ny valuta for det afrikanske kontinnentet ( frigjort fra FED), og bygge vannledninger/brønner for hele regionen. Slik ble det åpnet for flyktningestrømmer gjennom Libya. Da Gadaffi ble fjernet kunne ikke Libya lengre holde porten som holdt tilbake flyktninger/arbeidsinvandrere fra Afrika. Det er vann mange steder i Afrika. Det er ikke vann alle steder i Norge (heller), men vi bygger ikke boliger eller setter i gang matproduksjon der det ikke er vann. Først ser vi om det er vann, og grødejord, så bosetter vi oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå