Gå til innhold

Dataingeniør på Kongsberg: TRES og Embedded vs. Virtual Systems

Anbefalte innlegg

Hei. 

Etter ti år i dagligvarebransjen begynte jeg dette året med å ta opp R1 og Historie for å være sikker på å komme inn drømmelinja: Informasjonsteknologi ved HIOA, til høsten. Dette har vært planen en god stund nå, og har brukt en del tid på Java-programmering det siste året. Dette har gitt mersmak, og enda mer tro på at dette er veien å gå. 

Nylig fant jeg derimot ut at jeg hadde lagt til realfagspoeng i poengsummen min, uten å legge til karakteren fra realfagene (søker via 23/5). Min poengsum ender antakelig da rett under hva snittet for å komme inn var i fjor. 

Plan B, ble da Tres-veien for dataingeniører på Kongsberg. Egentlig ganske greit da jeg har funnet en ny kjærlighet for matte dette halvåret og ligger an til 5 eller 6 i R1. Har også hatt R2 og fysikk på vgs, dog er det 10 år siden og karakterene var heller ikke så gode. Grunnen til at jeg må gå Tres er at jeg ikke møtte opp på R2-eksamen (eller 3mx som det het da).

Litt engstelig for TRES-veien, men føler grunnlaget er ganske godt for å kunne klare det, og er veldig forberedt på knallhardt arbeid. Noen som har tatt denne veien nylig og har noen erfaringer?

I tillegg er det slik på Kongsberg at man velger mellom to veier:

Embedded Systems eller Virtual Systems. Fag-kodene endrer seg først det siste året, og mtp. at jeg egentlig ville gå IT tenkte jeg først at VS ville være veien å gå. Når jeg ser i gjennom studieplanen ser jeg at VS har "grunnleggende spillutvikling" som eneste fag i tillegg til bachelor. Har personlig ikke så stor interesse av spill og er litt redd for at denne retningen kan gjøre det vanskeligere med jobb senere.

Embedded Systems virker det som går mer på HW. Ikke helt det jeg kunne tenkt meg det heller.

Er det noen som har erfaring fra noen av disse veiene enten på Kongsberg eller andre steder, og vet for eksempel når man må velge retning. I studieplanen skilles de ut allerede andre året, allerede for at begge veiene har identiske fag. Tenker jo at ønskene og interessene vil formes litt etter hvert som man får mer kjennskap til hva man trives best med, så håper jo virkelig ikke at man må velge dette første uka, første året.

På forhånd tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke være redd for å ikke få jobb, markedet er helt ekstremt godt i Norge for tiden. Generelt har det ikke så mye å si hva du fordyper deg innen, det er programmeringserfaringen som teller. Ønsker du å jobbe med akkurat hardware er det selvfølgelig en fordel å spesialisere seg innen det, men hvis målet er en vanlig utviklerstilling blir det stort sett ganske hipp som happ.

Ellers har du jo andre alternativer enn disse to utdannelsene. Det er mange informatikkgrader som ikke krever R2, og TRES-ordningen finner man også på NTNU i Gjøvik, for eksempel. Avhengig av livssituasjonen din kan det være verdt å sjekke ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. 

Takk for svar.

I min situasjon er flytting ganske uaktuelt. Bor i Drammen, så Kongsberg eller Oslo blir nok eneste alternativet mtp. pendling. 

Er for så vidt utvikling jeg synes virker mest interessant nå, men leste i en annen tråd en som mente at dataingeniørene slet mer enn IT-studentene når de kom ut i utviklings-jobber, da de hadde mye mindre konkret erfaring fra programmering. 

Lenke til kommentar

Det er definitivt forskjell på mengden programmering man finner i de ulike studiene. Mitt personlige inntrykk er likevel at det til syvende og sist har lite å si. Uansett hvor mye du programmerer som student, blir det bare en brøkdel av all den koden du kommer til å skrive i arbeidslivet. Læringskurven når man kommer ut i jobb er ekstremt bratt for alle, uansett om du har hatt to eller fire programmeringsprosjekter som student.

Lenke til kommentar

Du må ikke velge første året, og med C og VHDL i bunn så har man allerede et godt grunnlag videre til å utvikle løsninger som innebærer en blanding av HW og SW. Det er litt viktig mener jeg at man kan å programmere på lavnivå mot HW, det får man ikke med Java på samme måten.

C og Python som de har på usn er en veldig fin kombo om du liker utvikling og velger ES. Men, utvikling kan være så mangt i forskjellige bedrifter/bransjer... Subsea er kanskje interessant?

På den andre siden så satser hioa mer på web, java, evt linux sysadmin om man velger det, så det kommer mere an på dine egne preferanser og hva du liker.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...