Gå til innhold

Anbefaling av MESH

Anbefalte innlegg

Hei

Har flyttet inn i nytt hus og sitter og vurdere hvilket MESH nettverk jeg skal velge.

Det som jeg er mest usikker på er innstillingsmulighetene som er. Frem til nå så virker det som at alle styres av en app med helt basic muligheter. 

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til følgende:

- Gjestenettverk

- Sette fast IP på enheter i nettverket

- Forwarding

Er det jeg kommer på i farten. Ikke særlig avanserte greier, men veldig nødvendig.

Så. Noen tips?

Ellers kan jeg si at huset er 3 store etasjer. Ser for meg at jeg trenger minst 3 enheter. Kanskje en fjerde i garasjen. Kommer litt ann på dekning gjennom murvegg.

Alle råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubiquiti sin Amplifi-serie støtter kravene dine, men jeg er litt ambivalent på å anbefale det. 

Jeg bruker basestasjonen selv i en leilighet og det fungerer fint. Det som gjør at jeg er usikker på om jeg vil anbefale det er at de driver mye med utvikling og det er en del funksjoner som ikke er helt på plass enda. Jeg sliter blant annet med hastighet via trådløst. Ved tester oppnår jeg mellom 150-200 Mbps, ikke hastigheten opp mot 1300 Mbps som markedsmateriellet påstår. 

Routeren blir primært konfigurert og kontrollert via appen deres, i stedet for nettleser. Det er ikke noe problem for min del, men greit å være oppmerksom på. 

På en positiv side, så elsker jeg designen og ny funksjonalitet/forbedringer kommer stadig vekk. 

Lenke til kommentar

Ubiquiti sin Amplifi-serie støtter kravene dine, men jeg er litt ambivalent på å anbefale det. 

Jeg bruker basestasjonen selv i en leilighet og det fungerer fint. Det som gjør at jeg er usikker på om jeg vil anbefale det er at de driver mye med utvikling og det er en del funksjoner som ikke er helt på plass enda. Jeg sliter blant annet med hastighet via trådløst. Ved tester oppnår jeg mellom 150-200 Mbps, ikke hastigheten opp mot 1300 Mbps som markedsmateriellet påstår. 

Routeren blir primært konfigurert og kontrollert via appen deres, i stedet for nettleser. Det er ikke noe problem for min del, men greit å være oppmerksom på. 

På en positiv side, så elsker jeg designen og ny funksjonalitet/forbedringer kommer stadig vekk. 

Jeg har sett på dette og synes også designen virker bra. Er lit usikker på å ha disse antennene direkte i stikkontakten da jeg har småbarn i huset som sannsynligvis vil være svært fristet til å trekke dem ut...

Er også litt skeptisk til styring via app. Føler det er stort sett enkle og basic innstillinger man da kan gjøre.

Skal sjekke det ut litt nærmere uansett. Takker for tips!

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har du mulighet til å kable mellom switch og accesspoints så kan jeg anbefale Ubiquiti Unifi-serien. Kjører 2x AC Lite og USG her og det fungerer knallbra.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Anbefaler også amplifi, den er simpel for de mest avanserte men fungerer fint for dine krav. Veldig lett å håndtere fast ip osv.

Snart kommer teleport også, så kan en få "lokal nettverk" uansett hvor en er i verden på en enkel måte. Dette er gull for meg som reiser en del.

Har ikke noe oversikt over hva Teleport gjør, hva er forskjellen på denne og en vanlig vpn?

Lenke til kommentar

Om du vil skille mellom router og trådlaust kan jo Airties være akutell. 

Airties 4920 er kun accesspunkter, slik at du må ha din eigen router i tillegg.

Du kan kable så mange du vil, også kan du også ha dei fråttstående. 

Etter litt kødd med firmwaren i vinter  med  chromecast, så har dei funka veldig bra etter at den blei oppdatert. 

Det var mange router produsenter som fikk problem med routere/accesspoint, men Google og produsentene fikk fiksa det heldigvis. 

https://www.snorlaus.no/innendors-wifi/traadlose-rutere/wifi-boligpakke-802.11ac-3stk-ap-airties 

Lenke til kommentar

Jeg er for øvrig enig med anbefalingen til Fleskefjeset; "Har du mulighet til å kable mellom switch og accesspoints så kan jeg anbefale Ubiquiti Unifi-serien." 

Hva er bra med Unifi-serien vil være et naturlig spørsmål. Dette er bedriftsutstyr som er utrolig stabilt og mye lavere priset enn konkurrerende merker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...