Gå til innhold

Ikke-nyheter i avisene - er det et problem?

7 stemmer

1. 1. Er det et problem at avisene er pepret med artikler som ikke er nyheter?

• Ja
      5
    • Nei
      2

Anbefalte innlegg

VG kjører i dag "nyheten" "Derfor er det vanskelig å skrelle egg".

Jeg er medskyldig i at de kjører sånne "nyheter", for jeg klikket på den.

Men er det et problem?

På den ene siden, så leser kanskje flere avisene på den måten.

På den andre siden, så fører det kanskje til at viktige saker hoppes over.

Og før dere tror at dette bare gjelder "dårlige" aviser, NRK kjører i dag "nyheten" "Lag fargerik nigiri" - som er en matoppskrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG er en tabloid, ikke en avis. Det er et naturlig resultat av at dette er det folk vil lese og klikke seg inn på, og at avisene er bedrifter. Hele argumentet for å beholde NRK ligger i dette, og jeg synes det er mye verre at NRK holder på med mye av det samme - særlig på TV fronten, NRK skal være et nyttig og lærerikt tilbud, ikke en konkurrent til tv3.

Lenke til kommentar

VG kjører i dag "nyheten" "Derfor er det vanskelig å skrelle egg".

Jeg er medskyldig i at de kjører sånne "nyheter", for jeg klikket på den.

Men er det et problem?

På den ene siden, så leser kanskje flere avisene på den måten.

På den andre siden, så fører det kanskje til at viktige saker hoppes over.

Og før dere tror at dette bare gjelder "dårlige" aviser, NRK kjører i dag "nyheten" "Lag fargerik nigiri" - som er en matoppskrift.

Avisene skriver om det folk vil høre om. Problemet er ikke avisene, men at folket ikke interesserer seg for viktige saker. Når VG ligner mer og mer på Se og Hør er det fordi folket har blitt fordummet. Noe har gått galt, kanskje i skolen. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

VG og flere skriver for annonsørene, ikke for leserne. Tidligere var det krav om at en artikkel skulle inneholde et visst antall ord. Nå skal en artikkel inneholde et minimum antall linjer, for å gi plass til nok annonser i margen. Derfor er det mange linjeskift, mange avsnitt med bare en setning, og masse lenker inne i artikkelen.

Lenke til kommentar

VG og flere skriver for annonsørene, ikke for leserne. Tidligere var det krav om at en artikkel skulle inneholde et visst antall ord. Nå skal en artikkel inneholde et minimum antall linjer, for å gi plass til nok annonser i margen. Derfor er det mange linjeskift, mange avsnitt med bare en setning, og masse lenker inne i artikkelen.

Visste jeg ikke. Takk for fun fact. 

Jeg skjønner avisene godt. Deres oppgave er å tjene penger. Problemet er de dumme leserne som er mer opptatt av å lese om sladder og uvesentligheter enn viktige ting. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

VG og flere skriver for annonsørene, ikke for leserne.

Det stemmer ikke helt, VG selger sin lesermasse til annonsørene, men de har kun denne lesermassen fordi de skriver noe som deres lesere faktisk vil lese.

Det er også relativt selvsagt at aviser som VG, som søker å være den største avisen i Norge, må skrive lettfordøyelig stoff for å ikke miste de leserne som er under gjennomsnittelig flink til å lese (eller tenke).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

He, he. En gang på 80-tallet kjørte VG en annonsekampanje der Jon Michelet sa at «Ingen artikkel i VG er lengre enn at bikkja mi kan lese den.»

Lenke til kommentar

VG og flere skriver for annonsørene, ikke for leserne.

Det stemmer ikke helt, VG selger sin lesermasse til annonsørene, men de har kun denne lesermassen fordi de skriver noe som deres lesere faktisk vil lese.

Enig. Og ja, vi kan ikke laste VG for å skrive idiotiske artikler når folk flest er idioter. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd at avisene er så fulle av "Se og Hør-stoff" og mye som i liten grad er nyheter. Selv om dette, som andre nevner, henger sammen med hva folk klikker på og dermed selv oppmuntrer avisene til å produsere, ligger det nok også mye i overskrifter og saker som er ment å generere klikk uten å egentlig ha noe særlig interessant innhold. 

Har samtidig sett det bli påstått at "lette" nyhetssaker osv. er særlig nødvendig for å trekke kvinnelige lesere, og en kan kanskje tenke seg at kvinner ville vært enda dårligere oppdatert enn i dag om en ikke hadde alle disse "ikke-nyhetene". 

Harald Eia skrev om sistnevnte for noen år siden:

https://www.dagbladet.no/kultur/feminine-menn-i-verdens-lykkeligste-land/64016233

Lenke til kommentar

vi kan ikke laste VG for å skrive idiotiske artikler når folk flest er idioter. 

Da forutsetter du at VG bare har én oppgave her i verden: å tjene penger. Hvis du spurte dem som i sin tid startet Verdens Gang, ville du ikke få det svaret.

De satt ikke og telte på knappene om de skulle starte en sjokoladefabrikk eller ei avis, men valgte avisa for de regnet med at de kunne tjene mer på den.

Lenke til kommentar

Er det noe særlig folk igjen som bryr seg om noe som helst lenger utenom overfladisk piss for å imponere andre?

Da i hovedsak døde ting man kan kjøpe for penger eller strammer ass man kan poste på instagram.

Etter at Facebook har driti på leggen, har jeg ikke mistet en "venn", og tester kjøres fortsatt ala no nametest dått com.

Lenke til kommentar

Det aller mest idiotiske jeg ser i avisene er saker om at en eller annen ubetydelig blogger har posta et bilde, eller hvilken som helst sak som har med kvinner, kropp og sosiale medier å gjøre. Absolutt alt skal hylles eller kritiseres og det er alltid noen som blir krenka. Dette er journalistikk på et så lavt nivå at det får Se & Hør til å fremstå som en seriøs nyhetsavis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...