Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tyvene har fått bud på Listhaug-maleriet

Anbefalte innlegg

Hva Petter Nord synes er litt irrelevant, selv om han kjenner kunstneren og fungerer som hans talsmann fra tid til annen. AFK har i så fall valgt feil medium å uttrykt seg i/på, det vil si annen manns husvegg. Han sa jo så fint at han hadde "gitt det til gaten", at han synes det ble bedre av å bli tagget, og at han regnet med at det ville bli overmalt. Og hadde huseier revet det ned og kastet det så hadde det vært en del av ytringen også. Det er gatekunsten livsløp.

Så hvis "gaten" - her representert ved 4 forbipasserende studenter - så velger å restaurere det og selge det, ser jeg ikke at det ikke er et ledd i den samme kjeden. Bildet hadde ikke eksistert idag uten. Hadde AFK eller Nord ønsket at bildet skulle gi inntekt for en god sak, burde de ha solgt det selv. Men det var aldri hensikten før bildet kunstneren hadde gitt bort ble sladdet, og kan ikke plutselig bli det etterpå.

Her har noen fått en god idé, at det skulle lønne seg sånn var neppe med i beregningen, men det får være godt for dem.

Og ja, jeg hadde nok gitt bort en pen slump, men jeg kom jo aldri på ideen...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunstneren ga bort bildet. Deretter ga han også bort rettighetene til å selge det (selv om det ikke hadde vært nødvendig).

Hvem er offeret i denne saken? Listhaug?

Det virker også helt ute av kontekst å dra inn sosialisme i dette. Den koblingen skjønner jeg ingenting av.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunstneren ga bort bildet. Deretter ga han også bort rettighetene til å selge det (selv om det ikke hadde vært nødvendig).

Hvem er offeret i denne saken? Listhaug?

Det virker også helt ute av kontekst å dra inn sosialisme i dette. Den koblingen skjønner jeg ingenting av.

Nei, om noe så er vel det å kommodifisere kunst ganske kapitalistisk i seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nyhetskanalen har nå et innslag hvor de hyller intervju-tyvene og intervjuer dem. De håper å tjene seg rike på maleriet og det har allerede tikket inn høye bud. De diskuterer også om gevinsten fra salget er skattbar eller ikke. Det de IKKE stiller spørsmål ved er om det er riktig at tyvene får beholde maleriet og eventuelle inntekter frra det. Bør de ikke returnere det til kunstneren? Har sosialismen kommet så langt i Norge at tyveri regnes som normen?

Er det tyveri å plukke med seg søppel fra det offentlige rom?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...