Gå til innhold

Beregner staten sukkeravgiften feil?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan sukkeravgiften beregnes siden både sukker og kunstig søtningsmiddel ilegges samme størrelse avgift.

Er det en avgift på mengden endelig produkt som søtes og uavhengig av mengden søtstoff som går inn i den mengden? For hvis ikke så kan det jo ikke være rettferdig, kunstig søtningsmiddel bruker man jo kanskje en hundredel av mengden sukker man måtte bruke for å oppnå samme søthet. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele det lovverket er hastverk på slutten av forhandlinger, akkurat som en avgift på plastposer samt nedleggelse av en flyplass har vært det tidligere.

Og ja, den sukkeravgiften er helt på bærtur og gir ingen mening, annet enn at svenskene enda ikke har kommet over at den ble innført.

Faktisk så kan du kjøpe en melkesjokolade, en brusflaske og Nugatti (en boks inneholder 164 sukkerbiter), hvor den siste IKKE blir rammet.

Endret av fo2re
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For hvis ikke så kan det jo ikke være rettferdig

Sukkeravgiften har ingen ambisjon om å være hverken rettferdig eller logisk. Det er en typisk politikerløsning som i realiteten (i beste fall) ikke gir noen gevinst, men som der og da gir noen fiktive papirmillioner som får et budsjett til å gå i sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sukkeravgiften har ingen ambisjon om å være hverken rettferdig eller logisk. Det er en typisk politikerløsning som i realiteten (i beste fall) ikke gir noen gevinst, men som der og da gir noen fiktive papirmillioner som får et budsjett til å gå i sammen.

Og likevel syter «alle» om at resett.no og dokument.no og nazister og FrP og Listhaug er «en fare for demokratiet»
Lenke til kommentar

Og likevel syter «alle» om at resett.no og dokument.no og nazister og FrP og Listhaug er «en fare for demokratiet»

Forskjell på fordummende og fetende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hele det lovverket er hastverk på slutten av forhandlinger, akkurat som en avgift på plastposer samt nedleggelse av en flyplass har vært det tidligere.

Og ja, den sukkeravgiften er helt på bærtur og gir ingen mening, annet enn at svenskene enda ikke har kommet over at den ble innført.

Faktisk så kan du kjøpe en melkesjokolade, en brusflaske og Nugatti (en boks inneholder 164 sukkerbiter), hvor den siste IKKE blir rammet.

Av det du nevner her er nedleggelsen av Andøya den største fiaskoen spør du meg. Det er mye verre en sukkeravgiften. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Av det du nevner her er nedleggelsen av Andøya den største fiaskoen spør du meg. Det er mye verre en sukkeravgiften. 

Det har du helt rett i, men den ble ikke tatt i lunsjpausa, det ble de andre.

Lenke til kommentar

De syter ikke, men snakker om sannheten som er vanskelig å svelge for visse folk.

Lenke til kommentar

Når har jeg ikke satt meg spesielt inn i saken, noe jeg garantert deler med de fleste her, men burde ikke dette være enkelt? Sett en fast avgift på alt salg av sukker i Norge, ferdig med saken. Noen som vet om den rammer aspartam, sukralose, etc? Det synes jeg i så fall er flott, så lenge ikke stevia rammes.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Når har jeg ikke satt meg spesielt inn i saken, noe jeg garantert deler med de fleste her, men burde ikke dette være enkelt? Sett en fast avgift på alt salg av sukker i Norge, ferdig med saken. Noen som vet om den rammer aspartam, sukralose, etc? Det synes jeg i så fall er flott, så lenge ikke stevia rammes.

Det krever at man har Politikere som virker, og det sliter vi med nå om dagen.

Faktisk så har de konsekvensutredninger i det regelverket de er satt til å følge, men kan ikke akkurat huske at det har blitt nevnt så mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å takke bavianen Hareide for dette. Kjøper nå kun godteri i Sverige på trass, og det regner jeg med at mange andre også gjør. Hareide kan ta seg en bolle som ødelegger for norsk bedrifter.

Det er selvsagt opp til deg om du vil handle godteri i Sverige på trass, men i så fall så ødelegger jo du også for norske bedrifter?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å takke bavianen Hareide for dette. Kjøper nå kun godteri i Sverige på trass, og det regner jeg med at mange andre også gjør. Hareide kan ta seg en bolle som ødelegger for norsk bedrifter.

Det er selvsagt opp til deg om du vil handle godteri i Sverige på trass, men i så fall så ødelegger jo du også for norske bedrifter?

Det er mer enn litt naivt å tro at man kan sette avgifter skyhøyt her i landet og satse på at patriotisme skal gjøre at nordmenn uansett betaler langt mer for å få handle innenlands når det er vel så enkelt å handle på nettet fra Sverige for langt billigere pris.

Lenke til kommentar

Eneste gangene nordmenn er patrioter er 17 Mai, og når de er tøffe i kommentarfelt.

Handelslekkasjen til Sverige øker, netthandel øker fra utlandet, Nordmenn bruker klesbutikker og brudesalonger som prøverom, og så sutrer de når utvalget blir dårligere i Norge eller forsvinner helt.

Burde vært innført en prøveordning på å få igjen skolepenger i det her landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste gangene nordmenn er patrioter er 17 Mai, og når de er tøffe i kommentarfelt.

Handelslekkasjen til Sverige øker, netthandel øker fra utlandet, Nordmenn bruker klesbutikker og brudesalonger som prøverom, og så sutrer de når utvalget blir dårligere i Norge eller forsvinner helt.

Nasjonalistene i Norge melder seg inn i Frp, fordi de liker måten Listhaug prater på. At partiet er et av dem som er i ferd med å avskaffe Norge som nasjon ville vært komisk, om det ikke var så tragisk. Og ja, flere partier er med på dette, men det er spesielt at landets "nasjonalistparti" er et av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nasjonalistene i Norge melder seg inn i Frp, fordi de liker måten Listhaug prater på. At partiet er et av dem som er i ferd med å avskaffe Norge som nasjon ville vært komisk, om det ikke var så tragisk. Og ja, flere partier er med på dette, men det er spesielt at landets "nasjonalistparti" er et av dem. 

Nå er vel FRP-velgere mer patrioter for partiet de stemmer på en landet de lever i :p De gir jo en lang faen i befolkningen som ikke bidrar i henhold til kravene de har...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...