Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende utbetaling etter innkreving

KushmaR

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke helt om dette er riktig sted eller side å ta dette opp på, men da jeg søker litt hjelp med en problemstilling jeg har tenkte jeg at det skader ikke å prøve.

Men det har seg slik at jeg har hatt innkrevingssentralen på nakken i den tidligere jobben jeg hadde, og det er helt i orden (Og er forøvrig klar over at det er latskap osv osv så fint om vi unngår og gå inn på dette, men heller ser på hva spørsmålet mitt er) men grunnet betalingsanmerkninger og lignende så gjorde jeg opp kravet før tidligere arbeidsplass rakk å betale kravet som kom i fra innkrevingssentralen.

Men samtidig som jeg sluttet, så motstrider de seg kravet fra innkrevingssentralen, 10 dager før siste lønns utbetaling, og da jeg blir utbetalt min siste lønn 10 dager etter så blir jeg trukket XXXX,- som kravet var på. (OBS! Var ikke klar over at de hadde bestridt kravet før jeg tok kontakt med namsmannen i Oslo for å høre om betaling fra firma var gjennomført 45 dager etter jeg sluttet og 30 dager etter siste lønnsutbetaling). 

Dermed så har de bestridt kravet før utbetaling av lønn, men fortsatt gjennomført trekket. Dette er som sagt en tidligere arbeidsplass, som jeg har forsøkt å få tak i lønnsavd. på nå en rekke ganger uten hell. Ringer jeg tidligere sjefer og teamledere så virker det som om jeg blir fryst ut og de sier send mail. Men etter å ha sendt 4-5 e-poster og forsøkt å ringe 3-4 ganger så har det vært null og niks respons i snart over en måned.

Og kan høres litt desperat ut, men denne jobben ble sagt opp i Februar, vi er nå i April og jeg har gått frem til nå uten arbeid, så de XXXX,- er ganske mye for min del og det er derfor ganske bittert at jeg ikke får de utbetalt.

Så det jeg lurer på da er om det er noen eksterne parter jeg kan ta dette med? Arbeidstilsynet f.eks? Eller lignende, eller om det må ordnes opp mellom tidl. arbeidstaker (meg) og arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt vanskelig å følge tråden i innlegget. Dersom innkrevingssentralen (Statens innkrevingssentral?) har fått dobbel betaling for et krav, er det bare å kontakte dem, så ordner de refundering av for mye innbetalt i forhold til krav. De har full oversikt over trekk og innbetalinger. Arbeidsgiver trenger ikke ditt samtykke for å trekke deg i lønn når Statens innkrevingssentral skal ha pengene sine, og staten skal ha pengene sine før andre kreditorer. Du kan imidlertid motsette deg deler av trekket dersom trekket er så stort at du ikke kan dekke basisutgifter ut fra det resterende av lønnen.

Du har krav på lønnslipp fra arbeidsgiver, og eventuelle trekk skal framgå av lønnslippen.

Lenke til kommentar

Okei, ser nå at det muligens ble litt rotete. Jeg omformulere med datoer.

01.02.2018 - Slutter som arbeidstaker i daværende selskap

03.02.2018 - Motsier selskapet kravet, da jeg har sluttet og dermed forsvinner kravet fra de sin side

15.02.2018 - Får jeg sluttoppgjør hvor jeg har blitt trekt XXXX,-

20.02.2018 - Betaler jeg hele kravet til namsmannen og er ferdig med innkrevingen

15.03.2018 - Ber jeg om status fra namsmannen på trekket om det er noe de har fått inn, og da får jeg beskjed om at det kravet sa selskapet fra seg den 03.02.2018

Så jeg bare aldri selskapet om å ikke trekke meg, hadde de trekt og betalt til namsmannen hadde ikke dette vært noen sak for da hadde jeg fått utbetalt fra Namsmannen, men siden de ikke har betalt så har de trukket meg uten å betale meg tilbake eller til namsmannen, håper det ga litt oppklaring :)

Endret av KushmaR
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har i utgangspunktet ingen rett til å bestride et pålagt utleggstrekk. Arbeidsgiver kan informere om at saksøkte har sluttet, men arbeidsgiver skal likevel trekke i henhold til pålegget i sluttoppgjør og annet helt frem til namsmannen faktisk avslutter trekket med overgang til ny trekkpliktig. Hvis ikke blir arbeidsgiver personlig ansvarlig.

Det vil være saksøker som er ansvarlig for å sørge for tilbakebetaling til deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om arbeidsgiver har trukket beløpet på utbetaling til arbeidstaker, men ikke betalt inn til namsmannen. Er det rett oppfattet KushmaR?

Stemmer, de har gjort trekk, og hverken betalt til namsmannen eller tilbake igjen til meg.

Arbeidsgiver har i utgangspunktet ingen rett til å bestride et pålagt utleggstrekk. Arbeidsgiver kan informere om at saksøkte har sluttet, men arbeidsgiver skal likevel trekke i henhold til pålegget i sluttoppgjør og annet helt frem til namsmannen faktisk avslutter trekket med overgang til ny trekkpliktig. Hvis ikke blir arbeidsgiver personlig ansvarlig.

Det vil være saksøker som er ansvarlig for å sørge for tilbakebetaling til deg.

Så når du da sier saksøker vil det da i dette tilfellet være namsmann eller skatteetaten (hvor opprinnelig krav kommer fra)?

Endret av KushmaR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...