væren Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 For noen år siden forsvant muligheter for håndleddsrem på mobilene. Jeg venter på at feste for håndleddsrem skal komme tilbake, men har så langt ikke sett at det har skjedd. Noen som har annen info? (Håper det er greit å poste dette i denne tråden.) Lenke til kommentar
væren Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Takk for svar! Tja? Det jeg trenger er noe som gjør at når mobilen glipper ut av hendene mine, så er det noe som gjør at jeg ikke mister den, at den ikke faller på bakken. Ting som festes til dekselet er vel ikke å stole på? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Glipper vel ikke med en kickstand ring som du stikker en finger igjennom? Eventuelt et mobildeksel som ikke er glatt? Endret 7. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
væren Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Det hadde vært fint om det var en ring jeg kunne feste ei snor i. Men om ringen er festet til dekselet så avhenger alt av at dekselet ikke løsner. Jeg har noen fysiske/nevrologiske problemer som gjør at ting lett glipper ut av hendene mine. Noe som har begrenset min bruk av mobil når jeg er på farta. Før hang mobilen min fast i ei snor, men det begynner å bli noen år siden. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Hvilken mobil har du? Finnes sikkert noen deksler som har en snor eller noe man kan feste en snor til. Lenke til kommentar
væren Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Jeg har Lumia 640. Dekselet er, etter min mening, altfor løstsittende til at noe kan festes godt på den måten. Jeg funderer på å skaffe meg en annen mobil. Mange apper som ikke fins for Windows. Jeg savner også en egen knapp for foto. Men det har ingen mening for meg å skaffe meg en ny flott mobil som jeg ikke våger å ta fram og bruke. Så fram til nå har jeg spart de pengene … Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Jeg snakker om å sette på et deksel. Et deksel som har en rem eller noe som du kan feste en rem i. Et eksempel. https://www.amazon.com/Gift_Source-Kickstand-Magnetic-Butterfly-Microsoft/dp/B01FXN1GA6/ref=br_lf_m_frnoxxx7rq5k79p_ttl?_encoding=UTF8&s=wireless Lenke til kommentar
væren Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Tusen takk for link! Fint å få innspill. Å ha rem i remma er jo slik jeg hadde det i gamledager. Futteralet ser ganske fint ut. Skjønner ikke hvordan det er festet. Limt til dekselet kanskje? Å ha noe slikt ville vel være litt sikrere enn ikke å ha noe. Kanskje jeg kan anskaffe et og prøve det ut. En ulempe med en slik "lommebok" er at det blir enda mer å kløne med. Jeg savner min Nokia N8 (i hvert fall noen ganger). Takk for at dere responderte, 8DX8QO0Y og Uderzo! :-) Endret 8. april 2018 av væren Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Ikke lim, den griper rundt mobilen, som vist i bildet under. Alle deksler festes slik, lim ville ødelagt mobilen. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Er "Popsocket" aktuelt? Da "låser" du telefonen mellom fingrene. Alternativt noe slikt som gjør at du kan lime på en ring på telefonen med ei snor i. Lenke til kommentar
væren Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Tusen takk for flere innspill! Jeg har studert bildene, men jeg skjønner ikke helt hvordan futteralet griper om mobilen. Popsocket har sikkert sin misjon, men er vel ikke til hjelp når man tar bilder? Ringen er kanskje ikke så dum med tanke på at den både gir et sikrere grep og at man i tillegg kan feste ei snor i den. Det ville nok være til en del hjelp for meg. Jeg får fundere videre, men jeg vil ikke satse på å henge for mange tusenlapper i den ringen. :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Dette er en ikke-sak. Kjøp en hvilken som helst mainstream telefon, så finner du ørten tusen deksler som sitter som støpt og som beskytter telefonen godt. Når det er på plass, er det en smal sak å borre hull eller lime på noe du kan feste en reim i. F.eks https://www.teknikmagasinet.no/produkter/mobilt-o-telefoni/mobiltilbehor/deksler/otterbox-defender-samsung-galaxy-s8 (finnes til mange mainstreammodeller) Et slik deksel til den telefonen du vil ha og 5 minutter med litt verktøy så er problemet løst. Endret 7. april 2018 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
væren Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 "Sitter som støpt", ok. Men er ikke enig i at det er en ikke-sak. At man skal måtte lime og mekke for å få til noe som alltid har funnets fram til de siste årene, syns jeg er elendig. Jeg er ikke alene om å være klønete. Mange vil sette pris på ei reim. Men jeg er enig i at det gummidekselet virker skikkelig solid. Takk for linken, Woffington! Nå fikk jeg enda en mulighet å tenke på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Det finnes kommersielle løsninger (f.eks https://www.amazon.com/Samsung-Galaxy-Case-Strap-Resistant/dp/B0722F9PSD)men da det er i praksis et nisjeprodukt. Med tanke på hvor mange knuste skjermer en ser daglig burde det kanskje ikke være det, men med syltynen mobiler med batteritid på et kvarter og hullete skinnyjeans på moten tror jeg rett og slett konseptet har tapt kampen. Skal du ha noe gjort, må du lage det selv, er mitt motto. Har laget alt mulig rart i den kategorien der ("stropper") opp gjennom årene, og det er definitivt den løsningen jeg ville gått for, om det så var noe ala den fra amazon tilgjengelig lokalt. Det gir muligheten til å lage nøyaktig hva du trenger, ikke noe halveis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Nå har ikke jeg testet det her i praksis (obviously), men her er et eksempel på en mulig løsning. Skaff en slik: https://www.clasohlson.com/no/Nøkkelbånd-med-karabinkrok-og-refleks/40-7105-1 Båndet er tynt, men bredt. Burde få plass mellom mobil og deksel. Skjær ut en tynn stripe fra et godt deksel. Klipp av en bit av båndet, brett det dobbelt, og træ gjennom sprekken slik at du får en loop på utsiden av dekselet. På innsiden av dekselet, brett en ende av båndet til hver sin side, og bruk noe sterkt lim (som ikke legger til mye tykkelse) til å lime til innsiden av dekselet. Sett på en nøkkelring i loopen på utsiden og du burde ha noe ala denne fantastiske illustrasjonen. Finn en litt stor, ordentlig nøkkelring og en liten karabinkrok e.l. med lås, og lag det du trenger å sette på (håndreim, halsbånd, whatever). Modularitet er kjekt. Endret 7. april 2018 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
væren Skrevet 8. april 2018 Forfatter Del Skrevet 8. april 2018 Takk for linken til Amazon, Woffington! Ser at de fleste som har kommentert på produktet er fornøyde med det opplegget. Liker godt det flerfunksjonelle. Og takk for kreativ løsning med god illustrasjon! :-) Dette får meg til å tenke at når jeg skal ha ny mobil så må jeg ikke bare tenke på selve mobilen, men også sjekke ut dekslene/tilbehøret. Kanskje jeg skal prøve ut på mobilen jeg har, en slik ring som Merko. foreslo, slik at jeg kan få litt erfaring. Andre valgdilemmaer: Det jeg liker godt med min Windows mobil er de ryddige flisene. Lett å finne fram til riktig app. Og det ser pent ut. Jeg ønsker meg en mobil med penn, en som fungerer godt med Word. Som det er i dag må jeg ta med meg nettbrett om jeg ønsker å skrive på farten. Dette er jo helt utenfor temaet, men jeg har i flere år hatt veldig god erfaring med håndskrift på Samsung Note nettbrett. Og veldig, veldig dårlig erfaring med håndskrift på Surface-PCen. Den kjøpte jeg nettopp pga. pennen og det jeg trodde var god integrasjon med Word, men viste seg å være helt ubrukelig, i hvert fall for meg. Surface skjønner ikke punktum en gang. Hele håndskrift-opplegget til Microsoft er tungvint, ubrukelig. Lenke til kommentar
væren Skrevet 8. april 2018 Forfatter Del Skrevet 8. april 2018 Inspirert av innleggene her, så lurer jeg nå på om jeg kan lime på noe i bunnen av mobilen. Dekselet på min Lumia 640 åpnes ved å ta tak i toppen, ene hjørnet. Det betyr vel at bunnen sitter bedre fast enn toppen? Dekselkanten er 6-7 mm tykk. Om jeg kunne lime fast ei tynn snor i bunnen av mobilen, så tror jeg det kunne fungert. Forutsatt at limet ville holde. Tenker meg en "stor" klump med lim. Vet ikke hva den tynne snora heter, men det er den typen som fulgte med mobilene før i tida. Dersom jeg unngår å feste noe bak på dekselet, så kan jeg når det er hensiktsmessig, fortsette å bruke futteralet/vesken som jeg allerede har. Et futteral som jeg putter mobilen ned i og som altså ikke henger fast til mobilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Ekstra batterideksel er billig: https://www.mytrendyphone.no/shop/microsoft-lumia-640-196757p.html?utm_source=prisguide&trackid=prisguide.no_prisguiden.no&utm_medium=feed&utm_campaign=MicrosoftLumia640LTEDualSIMDeksler Da kan du modifisere som du vil, eventuelt bruke baksiden og allikevel ha mulighet til å gå tilbake til normalt oppsett. Pass på at når du skal feste noe slik, må du enten ha stor kontaktflate, eller en fysisk kobling til dekselet uteover kun lim. Å lime noe på tykkelsessiden av et deksel tviler jeg sterkt på at vil fungere, er for liten kontaktflate så vil nappe av hele saken med første rykk. Også litt usikker på hvor holdbart det er å feste i en batteridør på den måten. At den åpnes fra oppe hjelper ikke mye med litt kraft inni bildet. Kanskje med noe sånn utenpå der igjen: https://www.mytrendyphone.no/shop/microsoft-lumia-640-195266p.html Lenke til kommentar
væren Skrevet 8. april 2018 Forfatter Del Skrevet 8. april 2018 Takk for fortsatt innspill, Woffington! Så du tror ikke noe på lim. Jeg hadde tenkt en limklump på enden av dekselet, som den tynne snora kunne sitte fast i. "Bli støpt inn i". Sjekket litt etter på lim og så at det kan "koke", kanskje oppløse plasten hvis jeg ikke velger riktig type lim? Det er jo nettopp dette med at jeg ikke tror at dekselet tåler at det blir rykket i som er det store problemet. Men tenkte at det kanskje måtte sterkere rykk til i enden av mobilen enn om noe er festet midt bak. Men så skal jo limet holde … Ja, trøsta er at det er overkommelig å kjøpe et nytt deksel om jeg skulle lime på noe som jeg senere angrer. Du kaller dekselet for batteridør, som det jo er. Sitter dekslene bedre fast på de andre nye mobilene? Hm, det har jeg ikke tenkt på som et kriterium for å velge nye mobil, at den skal være "helsveiset". Men det følger vel naturlig for de mobilene som tåler vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå