Gå til innhold

Selvangivelse - Fradrag for diettpenger?

Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har et yrke hvor jeg bor og jobber mye borte fra hjemmet mitt. Har prosjekter overalt i landet og bor derfor en del på motell/utleiehytter/privathus osv.

Jeg får 350 kr i diettpenger (kostpenger) per døgn.

Har jeg rett på noe fradrag for alle dagene jeg har bodd borte i 2017? Har nemlig hørt noen kolleger nevne på jobb at man får fradrag for diettpengene. Noen snakket om et tall - 205 kr. Er det dette man kan få fradrag for per døgn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et yrke hvor jeg bor og jobber mye borte fra hjemmet mitt. Har prosjekter overalt i landet og bor derfor en del på motell/utleiehytter/privathus osv.

Har jeg rett på noe fradrag for alle dagene jeg har bodd borte i 2017? Har nemlig hørt noen kolleger nevne på jobb at man får fradrag for diettpengene. Noen snakket om et tall - 205 kr. Er det dette man kan få fradrag for per døgn?

Fradrag fra skatteffrie diettpenger? Nei. 

Men man kan ha rett på fradrag ift reisen, dette legger en inn i km i selvangivelsen. 

Lenke til kommentar

Fradrag fra skatteffrie diettpenger? Nei. 

Men man kan ha rett på fradrag ift reisen, dette legger en inn i km i selvangivelsen. 

Jo faktisk. Tror jeg fant det under post 3.2.7 "Merkostnader for kost ved arbeidsopphold utenfor hjemmet"

I 2017 var 205 kr skattefri/trekkfri? hvis man bodde i bolig med kokemuligheter.

Hvis man klikker seg inn der og skriver inn f.eks. 20 dager kommer det opp automatisk 4100 kr under "Sum". Og 20 x 205 kr er 4100.

Lenke til kommentar

Jo faktisk. Tror jeg fant det under post 3.2.7 "Merkostnader for kost ved arbeidsopphold utenfor hjemmet"

I 2017 var 205 kr skattefri/trekkfri? hvis man bodde i bolig med kokemuligheter.

Hvis man klikker seg inn der og skriver inn f.eks. 20 dager kommer det opp automatisk 4100 kr under "Sum". Og 20 x 205 kr er 4100.

Men du får jo ikke fradrag fra diettpenger, du får da fradrag for dine merkostander eller manglende diettpenger. 

Summen av fradrag for merkostnader til kost og losji føres i post 3.2.7. Slik endrer du posten.

Du får kun fradrag for utgifter du dekker selv. Hvis arbeidsgiveren din dekker hele eller deler av utgiftene, må du trekke fra dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...