Gå til innhold

Høyre sier ja til eggdonasjon

4 stemmer

1. 1. Bør enslige få tilgang til assistert befruktning?

• Ja
      3
    • Nei
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en artikkel om det på www.nrk.no også.

Hvorfor bør det være begrensninger på hvem som skal kunne få motta donasjoner?

Argumentet med at man ikke får seg dame som samlivspartner, det kjøper jeg ikke. Det vil vel alltid være verpesjuke damer, om enn mannen er steril, samt at folk har behov for å leve i sammen. Om folk ønsker å få bo alene, så er jo det et valg de uansett kunne ha tatt, når som helst i livet. Er det bedre om dette skjer sent i samlivet, for det må jo være mye verre med skilsmisse og skilsmissebarn, enn disse enslige forsørgerne?

Så har en argumentasjon rundt at barnet skal ha det best mulig. Der koker det vel mer ned til om du som person er et egnet foreldreemne vil jeg si, enn noe annet. Hvilken legning, hvilket kjønn også videre foreldren måtte ha betyr vel neppe så mye for en sunn oppvekst. Om det er en aleneforelder, så kan vel denne få litt informasjon om at det kan være greit å få etablert kontakt med noen som kan hjelpe til med å fylle rollen, dersom det er viktig med en farsaktig figur. Dennne figuren behøver jo ikke bo sammen med barnet hver eneste dag, bare det sørges for at kontakten er tett nok / hyppig nok.

Jeg ser ikke noen spesielle argumenter for å hindre eggdonasjon, når man i fra før av har sæddonasjon i programmene.

Ellers så synes jeg barnehage og skole bør hjelpe de tilkommende med å utvikle aksept for at vi er forskjellige. At f.eks. unge voksne ikke bør føle press på seg til å måtte få barn, dersom de ikke føler seg egnet eller vil det. For det er gjerne slik at folk kommer til de som velger å la være å få barn, spesiellt de som har vært egen oppavlingsfarm for mange egne avkom, som ikke kunne tenke seg noe annet. Folk er gjerne fort navlebeskuende, og det som er rett for deg, er ikke like rett for alle andre rundt deg.

Sånn sett så tenker jeg at samfunnet tjener på sæd- og eggdonasjon, som en motvekt til de som i det moderne samfunn velger å ikke få barn i det hele tatt. Det er jo et ønske her på berget at fødselsraten øker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...