Andrea Bruer Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Demoscenen: Maskintyning med stil Lenke til kommentar
G Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 64 kB, er vel det Commodore 64 strakk til. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Ikke egentlig, bare 39k var ledig minne på C64, resten inneholdt operativsystemet og basic. De lagde spill på 70-80 tallet til maskiner med bare 4K minne også. 4k-demoer er forbløffende å se på hvor mye de klarer å trøkke inn på så lite plass. Da er det altså snakk om at koden skal være max 4KB. En email inneholder ofte mere data enn det. Endret 9. april 2018 av Bytex Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Tror neppe Commodore-designerene så for seg over 35 år senere at denne demoen var mulig. Dette er en 1 MHz maskin med en normalt helt annen lyd en dette. https://youtu.be/O7fihHkF4wY Endret 9. april 2018 av vidor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) ... er forbløffende å se på hvor mye de klarer å trøkke inn på så lite plass. Da er det altså snakk om at koden skal være max 4KB. En email inneholder ofte mere data enn det.Dagens formater (mime, http, xml, etc) er designet utrolig sløsende med plass, sikkert fordi det ikke er så farlig lenger. Fordelen med plass sløseriet er jo at en kan lage formater vi mennesker kan lese direkte via en dum editor. Jeg har koda både demoer og brukersystemer på trege maskiner med minimalt med RAM. Det er en helt annen verden mht. til prioriteringer. Planlegging (gjenbruk) av adresse(variabel)-plass, prioritering av cpu-instruksjoner, etc. Koden blir ekstremt "grisete", det er knapt så jeg forstår hva jeg selv har gjort. Så resultatet av slik optimering er kanskje imponerende, men takk og lov for at en slipper å tenke sånn lenger. Dog, jeg har sett enkelte utviklere ta helt av andre veien i mer moderne tider, så litt moderasjon mht ressursbruk er nok positivt selv i dag. Endret 9. april 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Har du noe med Tilt arkade å gjøre? Bare lurte på navnet ditt. Lenke til kommentar
Tapped Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Vi endte opp med en 1k på revision i år http://www.pouet.net/prod.php?which=75811 Det å gå fra 4k til 1k var en ny challenge for oss. Var merkelig opplevelse å oppleve at hver minste byte hadde noe å si. I tillegg er man ofte 100 bytes over like før man skal levere, som man satser på kan bli kuttet bort den siste timen, ved å exploite hvordan komprimering fungerer. Noe som legger til litt ekstra spenning. Generelt var det mange bra entries fra den norske scenen på revision, som bør ses: http://www.pouet.net/prod.php?which=75812 http://www.pouet.net/prod.php?which=73145 http://www.pouet.net/prod.php?which=75791 http://www.pouet.net/prod.php?which=75718 Endret 9. april 2018 av Tapped Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Satisfaction in every byte Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Jøss... og her trodde jeg at 1911 hadde rett da han lagde "The scene is dead" Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Neida slettes ikke. Det er flere rene scene-parties rundt i europa hver år. Ingen CS-compoer og slikt fjas der. The Gathering er jo bare gaming og nedlasting nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå