Gå til innhold

Oppgradering av 6 år gammelt rig

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! 

Tenker å oppgradere min 6 år gammel PC med nytt hovedkort og alt annet utenom GPU og HDD. 

Her er det jeg har i rigget mitt: 

• SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/600 32MB (har 3 Terabyte til, derfor jeg ikke trenger mere HDD, men tenker å kjøpe kanskje en 1 Terabyte med SSD, om det finnes rimelige og gode alternativer). 
  • SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD 
  • INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155a IVY
  • GTX 980 TI 
  • FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK (tenker å bytte kabintetet da jeg har fjernet drive-bayen, og derfor er det litt vanskelig å plassere flere lagringsmedium,
  • trenger noe som er støyreduserende god på airflow.
  • CORSAIR HX650 MODULAR GOLD 650W
  • CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
  • ASUS P8Z77-V LX2 Z77 S-1155 ATX IVY 5010656813 583,20 583,20
  • NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3

Tenker et rig som både er rettet mot overklokking, men også grei på støy. Viktig at den PSU ikke har coliwhine, da jeg har overlevd med det i 6 år, uten at jeg klager særlig, men om det ikke er nødvendig å oppgradere uansett så beholder jeg PSU'en enda lengre. 

Jeg tenker å bygge den nye PCen iløpet av våren, muligens mellom jul og nyttår. 

Får penger tilbake på skatten i år, så derfor blir det litt hardware på meg..   :dribble:
Ønsker å ha en i7 av ypperste klasse, en god HK og god ram, eller er det muligens ikke nødvendig med noe ny ram? Dette får dere si noe om, da jeg ikke har så veeeldig peiling på ram siden jeg spør her! 

Grunnen til at jeg ønsker å oppgradere er da jeg opplever mye dårlig fps i forbindelse med spilling og andre tyngre oppgaver som bildehåndtering osv (ikke at det er veldig ille, men kan ikke spille f.eks BF1 med stabil FPS, og det lurer jeg på er fordi jeg ikke har hyperthreading). 

Jeg jobber med webutvikling og dermed må også dette taes i betraktning, og jeg lurer også på om jeg vil bruke denne pcen til å rendre videoer for selskapet jeg jobber for da vi ennå ikke har hardware som er godt nok til dette formålet. 

Scratch rendring, dette er noe som for øyeblikket ikke er aktuelt. 

Altså må dette være et high-end-rig. 

Jeg har 10.000 kr å leke meg med, så her kan man fyre på ganske kraftig, ikke at det er veldig mye, men tenker å investere i hardware som ihvertfall jeg kan overleve med i 5-6 år fram i tid. 

Takk for alle kommentarer, jeg sitter stor pris på all hjelp.   :w00t:
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå får du dessverre ikke så mye PC for 10 tusen kroner i dag, særlig siden du ønsker å bytte ut så mye. Enten må du være villig til å bruke mer penger, eller så må du senke forventningene dine en del.

Sikker på at det er din PSU som har coilwhine og ikke skjermkortet ditt da? En Corsair HX 650W bør holde litt til.

Her er en liste over komponenter du får for 10K : https://www.komplett.no/wishlist/shared/7379a093-fb26-4d57-b415-e88a4e2f67c8

Som du ser mangler det kabinett. Du kan velge billigere komponenter, som f.eks et billigere hovedkort, for å spare penger slik at du får et kabinett innafor budsjettet også. Det får være opp til deg. Ditt kabinett holder vel en stund til. Eller så må du bruke mer penger...

Grunnen til at jeg ikke satt opp en 8700K CPU og en Kraken X62 AIO vannkjøler er budsjettet ditt. Det pluss at ditt 980Ti skjermkort vil jo også være en flaskehals i spill fremover. Så sier du heller ingenting om hvilken skjerm og oppløsning du gamer på. Til 1080p, 60 Hz så holder ditt 980Ti litt lenger, men ønsker du å spille i 1440p og 144 Hz, så trenger du et raskere skjermkort som klarer å levere nok FPS til det også. Alt koster penger :)

Ønsker du en kraftig PC som holder i 5-6 år fremover, så må du bruke MYE mer penger. 8700K CPU er da minimum, og skjermkort bør være et GTX 11.xx kort som nVidia kommer med til sommeren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt ut ssd, oppgrader ram, overklokk cpu og kjøp 11xx gpu når den kommer.

For "kun" 10k, så tror jeg det gir mest valutta for pengene.

Vil ikke anbefale å bruke penger på gamle DDR3 brikker i dag. Må være hvis han får tak i et 16GB sett veldig billig på bruktmarkedet da. Hans hovedkort støtter jo ikke DDR4 brikker. Hans CPU og RAM vil være en flaskehals til GTX 11.xx korta.

Lenke til kommentar

Er enig i Betroz - du vil egentlig ikke få igjen så mye mm du tar en minne+cpu+mammakort pakke... 6 år er relativt gammelt i dette tilfellet så det blir bortkaset penger å oppgradere kun en av de primær komponenetene.

DDR3 er dyre i forhold til DDR4.

Dessuten, Ryzen 7 1800X danker lett en i7 på pris og ytelse i mange tilfeller så i7 er ikke lenger kongen på haugen. AMD skalerer dessuten langt mer på minnehastighet enn intel og.

Eks:

https://www.komplett.no/product/915329/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-amd-ryzen-1800x?offerId=KOMPLETT-310-915329#

Men selvsagt, noen liker bryster og andre liker rumper :p

EDIT: Husk å smell på en skikkelig stor og god kjølevifte til cpuen så har du litt å gå på.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Dessuten, Ryzen 7 1800X danker lett en i7 på pris og ytelse i mange tilfeller så i7 er ikke lenger kongen på haugen. AMD skalerer dessuten langt mer på minnehastighet enn intel og

På ren gaming ytelse vil en 8600K eller 8700K være bedre. Om man får mer for pengene ved å velge AMD Ryzen 1800X, må du da ha andre behov i tillegg - som streaming eller video redigering ol. Dessuten kommer snart Ryzen 2700X, så ville heller valgt den hvis man skal ha AMD. 

Lenke til kommentar

Dessuten, Ryzen 7 1800X danker lett en i7 på pris og ytelse i mange tilfeller så i7 er ikke lenger kongen på haugen. AMD skalerer dessuten langt mer på minnehastighet enn intel og

På ren gaming ytelse vil en 8600K eller 8700K være bedre. Om man får mer for pengene ved å velge AMD Ryzen 1800X, må du da ha andre behov i tillegg - som streaming eller video redigering ol. Dessuten kommer snart Ryzen 2700X, så ville heller valgt den hvis man skal ha AMD. 

Når det gjelder eldre spill så er jeg helt enig, men prinsippet her var å velge noe som var mer fremtidsrettet til under 10k. Og pris/ytelse er generelt bedre på AMD.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder eldre spill så er jeg helt enig, men prinsippet her var å velge noe som var mer fremtidsrettet til under 10k. Og pris/ytelse er generelt bedre på AMD.

Det vil ikke være mer fremtidsrettet å velge en 1800x til spill enn en i5 8600K for den slags skyld.

Når man kommer til den tiden hvor spillene trenger mange CPU-kjerner, er uansett 1800x utdatert, det samme gjelder skjermkortene man har i dag.

De samme argumentene har jeg lest på Internettet siden Internettets start.

Det er alltid noen som vil forsvare ting som ikke virker så bra i dag til X, med at de i fremtiden vil virke bedre for X.

Men realiteten er den at 1800X er i dag og i dag er den ikke best i spill.

Om to dager er 2700X tilgjengelig, som skal yte mye bedre i spill enn 1800X.

2700X fra AMD vil da bruke nye chipsett, så man kan ikke bruke de samme hovedkortene (eller, bør ikke!).

Ryzen er også ganske hårsår på minnebrikker, så det blir en dyr affære å være "fremtidsrettet" uten at han får noe ytelse igjen for det.

Det største hinderet han har i dag er ikke CPU, selv om den også er gammel. GPUen er jo den største hindringen og med et budsjett på 10.000kr ville jeg nok personlig valgt å kjøpe en brukt GPU, feks 1070 eller 1080 (evt 1070 ti). 

Dette kan han "matche" med en litt større SSD, Samsung 850/860 på 500 Gb?

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! 

Da har jeg endelig fått skattepengene mine, så nå blir det litt futt i prosessen! 

Jeg har bestemt meg for å gå for en i7, med mindre det virkelig er futt i en AMD-CPU, men spørsmålet mitt blir følgende: vil det ha noe å si på performance i spillene? Jeg vet at både Intel og AMD er heftige på spill siden, og at de aktivt jobber for å være "best" på dette markedet. 

Jeg har forresten bestemt meg for å gå for en løsning hvor jeg kjøper alt nytt, utenom GPU, da jeg synes 980 Ti bør kunne holde minst et par år til. 

Lenke til kommentar

For gaming så er Intel i7 8700K det beste valget per i dag. Denne er raskere til spill enn AMD sine. Men du skrev også at du skal drive med webutvikling, samt rendre video. Da kan AMD Ryzen 2700X være et godt valg også siden den har 8-kjerner mot Intel sine 6. Du må selvsagt velge rett hovedkort for hvilken CPU du velger, da de ikke bruker samme.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. 

Jeg vurderer nå å gå for denne oppgraderingspakken + et nytt kabinett, så tar jeg GPU og PSU fra mitt gamle kabinett. 

Det jeg lurer på er om i7 8700k blir varm? Er en kompis som påstår at den blir veldig varm, og han har selv blitt frarådet fra å kjøpe den da han mente at man må ha custom vannkjøling, eller ville den ligge på 80 grader. Er dette bullshit? 

https://www.komplett.no/product/964161/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-8700k#

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om i7 8700k blir varm? Er en kompis som påstår at den blir veldig varm, og han har selv blitt frarådet fra å kjøpe den da han mente at man må ha custom vannkjøling, eller ville den ligge på 80 grader. Er dette bullshit?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1789081&page=47

Les gjennom denne tråden. Det er mange som har den der, og de har overklokket den.

Edit: Tråden er veldig lang, så med "les gjennom", så mente jeg at du skulle kikke gjennom for å se temperaturer.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Hei. 

Jeg vurderer nå å gå for denne oppgraderingspakken + et nytt kabinett, så tar jeg GPU og PSU fra mitt gamle kabinett. 

https://www.komplett.no/product/964161/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-8700k#

Jeg ville ikke anbefalt deg den pakken der. 8700K kan dra nytte av raskere RAM enn 2666 Mhz brikker som står i den lista, og prisen opp til 3200 brikker er veldig liten. Ville også gått for et litt bedre hovedkort, iallefall om du har tenkt å overklokke litt. Du får også luftkjølere som er bedre enn den H60 saken til Corsair.

8700K blir varm ja, men det er først når du skal overklokke den at du trenger en AIO vannlkjøler som Kraken X62. Ved stock så skal en luftkljøler som Noctua U12S eller U14S gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig null problem at en CPU ligger på 80C i dag, men ser at vanlig temp med feks en Noctua D15 gjerne ligger mellom 60 og 70C før overklokk, men så må man jo også huske på at intel har brukt shitty TIM på innsiden av heatspreaderen på selve chippen...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hallaien, da er faktisk CPUen bestilt alt. 

Da var spørsmålet om noen kunne anbefale et godt setup for HK, Kabinett, Ram, Kjøler (tenker lukket vannsystem, dersom dette er noe som klarer å temme i7 8700k). 

Jeg trenger i grunnen alt utenom GPU, CPU og HDD/SSD'er. 

Skal bruke PCen til kun gaming, og ikke alt det andre svaddaet jeg snakket om over her. 

Hovedspillet er nok BF5. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du vet vel at i9 9900K er ventet å bli lansert neste måned? Ville ha ventet på den om du kan. Den vil selvsagt koste mer enn 8700K.

Blir nok ikke å vente på den nei. i7 8700K'en er alt bestilt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...