Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan investering av et større beløp med langsiktig perspektiv regnes som næring?

Anbefalte innlegg

Jeg realiserte i fjor en gevinst på ca 17 mill på ethereum kryptovaluta som jeg kjøpte på ethereum ICO for 3 år siden. Jeg investerte en del av dette i eget investeringsselskap som jeg satte opp for videre investering i aksjer, samt at jeg kjøpte en enkelt annen kryptovaluta for litt over 10 mill, fordelt på 6 transaksjoner. Dette er ting jeg har langsiktig perspektiv på og ikke har tenkt å selge på mange år, men jeg ønsket å selge mine ether i fjor da kurs på 300$ plutselig var blitt 1000x kursen jeg kjøpte for, 0.3$, i 2014.

Er det noen mulighet for at skatteetaten kan komme å si at dette er næring slik at jeg må betale dobbel skatt, og ikke bare kapitalgevinst, siden beløpet er relativt høyt og jeg har reinvestert gevinsten isteden for å bruke den opp privat. Har også brukt noe privat, men ikke så alt for mye. Har ikke tenkt på om dette kunne skje før, så har satt av penger til kun å betale kapitalgevinst, så skulle de komme med dobbel skatt ville dette blitt vanskelig å betale. Den andre kryptoinvesteringen er gått ned ganske mye og det jeg har investert i eget investeringsselskap har igjen gått med i investeringer i illikvide midler som det ikke vil være mulig å selge på flere år. Uansett er ikke dette ting jeg har planer om å selge før 2020+.

Endret av perspellmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal ikke bli sett på som næringsvirksomhet.

Jeg ville egentlig ikke tenkt det heller, men tenkte høre andres mening.

Er litt usikker på når ting skifter om ting næringsvirksomhet. Har ennå noe i cash fra salg som jeg kunne tenkt meg kjøpe noe ethereum for igjen hvis kursen skulle komme under $300, men samtidig er jeg redd for at det å kjøpe noe mer nå kan føre til at ting blir regnet som næringsvirksomhet. Har ennå litt urealisert gevinst og ville vært kjipt hvis jeg plutselig måtte betale 50% skatt på den fordi jeg gjorde noen handler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...