Gå til innhold

Gjennomsiktige ryggsekker mot terror?

13 stemmer

1. 1. Støtter du forbudet mot ugjennomsiktige ryggsekker?

• Ja. Ingen trenger ugjennomsiktige ryggsekker. Har du ikke noe å skjule så har du intet å frykte.
      0
    • Nei. Dette løser ingenting.
      13

Anbefalte innlegg

Skolen hvor den siste masseskytingen fant sted forbyr ugjennomsiktige ryggsekker. Elevene må nå bruke gjennomsiktige ryggsekker slik at skolens elever og ansatte kan se at de ikke har våpen med seg. Er dette et godt tiltak? Bør vi prøve noe lignende i Norge? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noe tull.

Da ville jeg bare ha brukt en tykk bok og lagd ett hulrom hvor jeg hadde gjemt en pistol der osv. Eller kanskje inne i en gymbag eller noe sånt for å gjemme en rifle inne i trenings klær.

Tja. De galningene har vel ikke for vane å bruke små pistoler. Hadde de gjort det så hadde det i seg selv kanskje vært et lite steg i rett retning. Når det gjelder gymbaggen din så er det sikkert kitt utfordrende å skjule konturen av en rifle i en genser og en joggebukse. Det hadde gjerne vært et blikkfang om man gikk med en gymbag som inneholdt en ukes forbruk av klær. Det hadde sikkert også sett merkverdig ut med en normal person som hadde en bag full av xxxl klær for å ha nok tøy til å tulle inn en riftle godt nok til å skjule konturen.

Det hadde muligens gjort det litt vanskeligere ettersom risikoen ved å smugle inn våpen med ransel ble noe større.

Det er vel det som er tanken - at ved å øke risikoen for å bli oppdaget vil man redusere antallet hendelser.

Allikevel vil man alltids klare å smugle inn et våpen hvis man virkelig vil. Sålenge våpen er så lett tilgjengelig som det er i det usa så vil psykoen få tak i det og det er jo der problemet ligger.

Lenke til kommentar

"Hmm, han der hadde mye XXL klær i beggen sin, min umiddelbare tanke er at den mest logiske grunnen er at han har en rifle oppi der"

Også et stort håndkle, sammen med gymsko og dusjsåpe. 

Alternativt så kan en bare smugle inn et maskingevær i deler og gjemme delene på et sted på skolen, for eksempel inne på toalettet over tak himlingen. Når alle delene er inne på skolen så kan du montere maskingeværet inne på et låst toalett, og deretter storme ut og skyte alle:)

Lenke til kommentar

Jeg tipper det bare er et litt forhastet forslag for å på en eller annen måte vise at dem iverksetter tiltak for å bedre sikkerheten.

Jeg tipper det er produsenten av de gjennomsiktige sekkene som har betalt en politiker for å innføre dette på skolene.

Lenke til kommentar

"Hmm, han der hadde mye XXL klær i beggen sin, min umiddelbare tanke er at den mest logiske grunnen er at han har en rifle oppi der"

Det samme kan sikkert sies om det meste av reguleringer ment til å avskrekke.

F.eks har jeg jobbet på instutisjon med innlagte selvskadere. Man tar fra dem åpenbart farlige gjenstander men en person som er bestemt nok vil få utført det den ønsker uansett med mindre man iverksetter tiltak som ikke er lovlige.

Eller ta for dere nesten samtlig HMS man er nødt til å følge her i norge.

Jeg tror nok dere bagatelliserer effekten fordi dere har bestemt dere for at dere synes det er teit.

Det er sikkert ikke et forslag jeg hadde kommet med men jeg har ikke problemer med å se at dette er et tiltak av flere som kan kulminere i at muligheten for å oppdage noe mistenkelig øker.

Bare dumme mennesker lar seg stoppe av dette tiltaket. 

Bare smarte mennesker bruker halve livet på å lese seg opp på konspirasjonsteorier og skyter villt rundt seg :p

De virkelig dumme er jo de som tillater fri flyt av heavy duty våpen i et samfunn anyway.

Jeg kan forsåvidt se argumentet hvor en ønsker å kunne beskytte seg selv men satt imot hvor mange komplett idioter som eksisterer så ville vektskåla mi helle mot at DE ikke skal ha lett tilgang på våpen.

Greia er jo at om et maskingevær koster 5000 spenn så kan man ha en dårlig dag, bli dritforbanna å bare slenge penga på bordet og drepe halve byen.  Om det samme våpenet koster 50,000 så krever det litt mer da taperen må legge inn masse ekstratimer på mcdonalds for å få tak i den gunnern.

Lenke til kommentar

Det samme kan sikkert sies om det meste av reguleringer ment til å avskrekke.

F.eks har jeg jobbet på instutisjon med innlagte selvskadere. Man tar fra dem åpenbart farlige gjenstander men en person som er bestemt nok vil få utført det den ønsker uansett med mindre man iverksetter tiltak som ikke er lovlige.

Eller ta for dere nesten samtlig HMS man er nødt til å følge her i norge.

Ikke helt, for det første er innlagte selvskadere i risikogruppen for selvskading, så det å være ekstra overvåken i forhold til dem vil være naturlig. Den jevne skolegutten er neppe en drapsmann.

Hadde dette vært et forslag på en skole for de hardeste og mest brutale ungdommene i Amerika, ja, da kunne jeg godt skjønt forslaget. For da hadde det jo vært relativt sannsynlig at noen tok med et våpen for å begå drap i ny og ned. Man ville også vært vesentlig mer overvåken for "XXL klær" enn på en vanlig skole da sannsynligheten for at det er onde hensikter bak er betydelig.

Lenke til kommentar

"Ikke helt, for det første er innlagte selvskadere i risikogruppen for selvskading, så det å være ekstra overvåken i forhold til dem vil være naturlig. Den jevne skolegutten er neppe en drapsmann."

Blææææh!

Hva er det for en desperat vridning på eksempelet jeg kom med :0

Kan likesågodt countre med at den jevne amerikanske skolegutt har fri tilgang på gunnere med familie modus på og det begrunneler ekstra risikogruppe.

Du kan ekstrapolere poenge mitt og velge ditt eget eksempel som bedre passer ditt bilde om du synes jeg kom med ett dårlig eksempel av to. (Regner med at du skjønte hvor jeg ville)

"Hva er vitsen med refleks på meg når det nesten aldri er biler på denne veien" liksom. Kjekt å ha den gangen bilen kommer - bortkastet ellers...

Nå vet heller ikke jeg hvor disse skoleskytingene foregår men jeg har inntrykk av at at det pleier å skje i de mindre byene med mer rednecks og mer avslappet forhold til våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...