Gå til innhold

Hvorfor elsker vi drap?

12 stemmer

1. 1. Fanger drapssaker din interesse?

• Ja
      3
    • Nei
      9

Anbefalte innlegg

Tema på Nyhetskanalen i dag var: Hvorfor elsker vi drap? Drapssaker får enorm oppmerksomhet i media og folk elsker å lese om saker som Orderud og Madsen. Jo blodigere og mer makabert, jo bedre. Hva kommer dette av? 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg er veldig opptatt av å følge drapssaker i nyhetene osv. Men har sett en del True Crime dokumentarer, og syntes det er fascinerende å få et innblikk i hvordan drapsmenn og massemordere er, og hvordan de ble sånn. 

Endret av depaderp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må man elske alt en leser om?

Nei, vi har vel alle lest skolebøker vi synes er gørr kjedelige. Men drapssaker leser vi av fri vilje. Selv om nyhetene er fulle av dem så får vi ikke nok, så vi leser påskekrim i tillegg. 

Lenke til kommentar

Jeg trykker meg vel inn på artikler om kongefamilien før noe annet så de får mye oppmerksomhet fra meg i den forstand men det er ikke fordi jeg elsker dem.

Tvert imot hater jeg hele konseptet av dem og vet at artikkelen mest sannsynlig kommer til å få meg til å hyle av forbannelse før jeg klikker meg inn - men jeg gjør det fordet :)

Lenke til kommentar

Overlevelsesinstinkt fra gamle dager.

Care to elaborate?

Vi er interesserte i all informasjon som kan hjelpe oss å unngå å selv bli drept. Da spesifikt hvem som er morderen - slik at man kan få ham bak lås å slå, slik at man føler seg trygg.

Legg merke til at saken går ut av fokus når morderen er kjent og dømt - med mindre det er en tvil om han virkelig var morderen (implisert: det kan være en annen morder på frifot!).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Drap av uskyldige mennesker og kjente personer bryr meg. Drap av folk i belastede miljøer bryr meg lite. I lille trygge Norge er vi nok fascinert av drap siden det er fjernt for de fleste av oss. Vi er vant til å være hyggelige med hverandre, og blir oppdratt til å bli lovlydige samfunnsborgere, så noe så primitivt og bestialsk som drap bryter imot våre verdier og syn. Det er nok en blanding av frykt og tabu som pirrer noe i folk slik at det vekker interesse. Og kanskje overlevelsesinstinkt som nevnt over her. Man vil vite hvilke personer som begår drap, slik at vi kan holde oss unna dem.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Tema på Nyhetskanalen i dag var: Hvorfor elsker vi drap? Drapssaker får enorm oppmerksomhet i media og folk elsker å lese om saker som Orderud og Madsen. Jo blodigere og mer makabert, jo bedre. Hva kommer dette av?

Elsker drap? Hva legger du i det?

Og hvorfor spammer du forumet med stadig nye tråder?

Lenke til kommentar

Overlevelsesinstinkt fra gamle dager.

Care to elaborate?

Vi er interesserte i all informasjon som kan hjelpe oss å unngå å selv bli drept. Da spesifikt hvem som er morderen - slik at man kan få ham bak lås å slå, slik at man føler seg trygg.

Legg merke til at saken går ut av fokus når morderen er kjent og dømt - med mindre det er en tvil om han virkelig var morderen (implisert: det kan være en annen morder på frifot!).

Det høres ut som en plausibel forklaring, men jeg synes fascinasjonen for massemordere fortsetter også etter at de er bak lås og slå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...