Gå til innhold

Bilgiganten bygger ny elbil-avdeling. Advarer samtidig mot kinesisk dominans


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er så forbanna lei av at den Europeiske bilindustrien klager og jamrer seg. Hva med følgende;

 

1: Hold kjeft, produser biler og

2: Bry seg mindre om hva andre måtte finne på å gjøre

 

De er ene og alene om skylden for at de på død og liv har valgt å sitte på gjerdet så lenge. Blir spennende å se om noen lider samme skjebne som Kodak.

Det sies at * Kapitalister sverger til konkurranse. - Når de selv ikke blir utkonkurrert.  *

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er problemet? Norge viser at elbiler selger bra om de gjøres konkurransedyktige på pris. Da er det bare å krysssubsidiere mellom elbilene og eksosbilene man selger og dermed unngå alt av bøter. Lykke til, måtte den beste vinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opel? Har ikke de allerede prøvd seg på elbil, og det viste seg at de bare gidder å produsere ørsmå mengder av den? At de egentlig ikke tar det på alvor?

Opel Ampera var en kjempeskuffelse, var sikker på at det skulle bli neste game-changer etter den første leafen, og so gidde opel ikkje å produsere bila. Viss Kina klare å levere noke som er brukbart kan bilindustrien berre skulde på seg sjøl for å sleppe dei til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Opel? Har ikke de allerede prøvd seg på elbil, og det viste seg at de bare gidder å produsere ørsmå mengder av den? At de egentlig ikke tar det på alvor?

Opel Ampera var en kjempeskuffelse, var sikker på at det skulle bli neste game-changer etter den første leafen, og so gidde opel ikkje å produsere bila. Viss Kina klare å levere noke som er brukbart kan bilindustrien berre skulde på seg sjøl for å sleppe dei til

Det er ikke Opel som lager den, det er GM i USA (de laget også forrige Amperaen). Opel setter bare på sitt egen navn på den. Opel er nok for små til å utvikle egen elbil. GM tar helt klart ikke elbil seriøst og Opel fikk vel svi for det, det hadde nok vært best om den ble solgt som under orginalnavnet istedet (Chevrolet Bolt). Men nå eies uansett ikke Opel av GM lenger men PSA, så i fremtiden vil vel Opel selge elbiler som er laget av PSA istedet. Opel ender vel mest sannsynlig opp som ett navn man klistrer på biler som er produsert av andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er helt normalt. Selskaper vil tjene penger. Det er alt de vil. Har man en god modell for det vil de ikke forandre. Teknologien for å kjøpe softvare, bøker og musikk online har vert her siden 2000. Det gikk evigheter før vi fikk det. Og det var Apple som måtte sparke til de andre selskapene.

 

Selvkjørende biler har et enormt potensiale. Ferre ulykker, folk som er fulle eller ikke har førerkort pga sykdom eller alder osv kan bruke bil. Men er det Bmw eller Audi som utvikler selvkjørende biler/kjøretøy? Nei. Det er det amerikanske forsvaret som bruker det i krig. Og nå i det siste har det nye selskapet Tesla sammen med Google som satser på det.

 

Innovasjon er farlig og dyrt og etablerte selskaper må dyttes baklengs inn i fremtiden med andres ideer.

 

Og så er det få unntak, som Nissan

Lenke til kommentar

OK , få i det minste 40 mil og tilhengerfeste p det dere lager, eller slutt å sutre over asiater som tar over. Det funket ikke for Detroit heller, å lage biler folk ikke ville ha.

Små elbiler begynner det å bli nok av. Vi trenger heller ikke premiumbilene til millionen, de er bare et vått ønske for spesielt interesserte.

En stasjonsvogn, eller minivarebil, bare med seter ,40 mil rekkevidde og 100kW hurtiglading hadde vært topp, og hanket inn mange potensielle elbileiere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Vi trenger heller ikke premiumbilene til millionen, de er bare et vått ønske for spesielt interesserte.

 

Jo, fordi det er de med millionene i lomma som kan betale for utviklingen.

Ja ,de som ønsker..ikke trenger premiumbiler, selv om det er en del av finansieringen. Alt utstyret og luksusen koster også å utvikle. Nå er det ikke som på 90-tallet lenger, mht elbiler. Det mangler kun viljen for å få det siste på plass mht en fullgod, eneste bil som kan brukes til både ferieturer og dra tilhenger.

Lenke til kommentar

Jeg tror man må være litt realistisk, elbiler er tross alt et nisjeprodukt i neste alle andre land enn Norge. Dette da det er få andre land som har de samme forutsetningene for å kunne innføre slike incentiver som er gjort her til lands.

Når det er sagt så tror jeg at når tiden er moden så vil de etablerte bilprodusentene dreie over til elbiler i større grad enn vi har sett inntil nå. Tviler på at vi vil se at europeisk bilindustri går konkurs på bekostning av kinesisk bilindustri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man må være litt realistisk, elbiler er tross alt et nisjeprodukt i neste alle andre land enn Norge. Dette da det er få andre land som har de samme forutsetningene for å kunne innføre slike incentiver som er gjort her til lands.

Når det er sagt så tror jeg at når tiden er moden så vil de etablerte bilprodusentene dreie over til elbiler i større grad enn vi har sett inntil nå. Tviler på at vi vil se at europeisk bilindustri går konkurs på bekostning av kinesisk bilindustri.

 

Når flere byer i Europa forbyr biler på sikt, i sentrum, så blir nok elbil mer enn nisjeprodukt. I allefall i forhold tilå erstatte biler som uansett brukes til småturer. Og det er bare begynnelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huff, noen ganger så ter dagens europeiske bilprodusenter seg som en gjeng sutrete bortskjemte bleiebarn. Hva er det Tavares og gjengen tenker? At ladestasjoner er opp til offentligheten å løse? Tesla, en marginal produsent av "batteribiler" klarte på egenhånd å få på plass hurtigladestasjoner verden rundt, som gjør det mulig å kjøre kjøre gratis og via hurtiglading fra selv odde steder som Trondheim til syd i spania.

 

Dagens etablerte bilbransje i europa som går med positivt resultat, og har positiv kontantstrøm er således i en unik posisjon til å klare å bygge ladeinfrastrktur. De kan feks senke kostnadene ved å samarbeide å utvikle felles standarder. Ladestasjoner er ikke noe det offentlige trenger å drive med. Dette kan bilindustrien helt fint løse selv. Og kostnadene for infrastrukturen bestemmer de i stor grad selv gjennom samarbeid med andre bilprodusenter, enigheter om standarder etc.

 

Sagt på en annen måte, hvofor skal offentligheten ta kostnaden med å bygge ut ladestasjoner mens bilprodusentene gjør det vanskeligst mulig å kjøre el-bil ved å forsøke seg på vendor lock in via proprietære ladekontakter, helt egne krav til volt og ampere etc. En felles standard og løsning ville vi alle tjent på. Produsentene gjør hva de kan for å ha en egen standard på lading, men vil at det offentlige skal bygge ladeinfrastruktur? 

 

Tesla taper penger så det griner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som kjøper biler til en million og det er viktig at de også kjører elbil.

 

Selvfølgelig, men det betyr ikke at det enten må vær disse, eller småbil som kun duger til persontransport over korte avstander. Noe midt imellom, som f.eks Hyundai Kona, om den var noen cm lenger med bagasjeplass og krok. En bil som koster ca 300-350.000 i nåværende versjon. Noen få kg stål til, og en krok på noen få kilo, kan ikke bli all verdens dyrere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...