FrHa Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Det handler ikke om å betale de 75 kronene. Det handler om at du allerede har inngått en avtale med en butikk som inkluderer prisen for frakt og de leverer det til et firma som har en avtale om å frakte, men så beholder de plutselig og uten hjemmel i noen av avtalene varen om du ikke betaler beskyttelsespenger til dem. Ikke bare hadde jeg ikke betalt, jeg hadde bestilt ti nye pakker med verdi under 10 kroner. Hvis mange nok gjør en sak av dette, kan man se for seg at staten/tollen fikk på plass en selvbetjeningsløsning. Selvbetjeningsløsningen var der før, et klistremerke på pakken med beløp og kontonummer. Men når folket driter i å betale ved en sånn løsning, så må pakken 'holdes tilbake' til det er betalt. Denne 'tilbakeholdingen' og kontroll av at det er betalt før 'frigivelse' gidder selvsagt ikke PostNord å gjøre gratis. Så da blir det gebyr. Svenskene har selv bedt om å få dette gebyret innført ved å drite i å betale for den enkle/billige løsningen... 4 Lenke til kommentar
Hein Halvorsen Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Ser ut som en styrt avvikling av diverse fraktselskaper. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Etter en slik artikkel er det ikke lenge før Virke kommer med skremselspropagandaen sin om tusenvis av tapte arbeidsplasser fordi det er en tollfri grense på 350 kroner. Om grensen går på 0, 200 uten frakt, eller 350 med frakt, eller en annen sum er ikke så viktig for meg. Det som alltid irriterer er det forbanna gebyret, rett under 150, posten tar for å inndrive moms. Det har ingenting med hva det koster posten å ta imot en pakke fra utlandet og sende den videre. Den kostnaden er dekt betaler for frakt. Gebyret er for å inndrive moms. Det kan umulig koste Posten så mye for midlertidig utlegg av moms og arbeidet dette medfører. I mange tilfeller vil det oppfattes som ran på høylys dag for forbrukere. Virke synes det er konkurransevridende at varer under 350 slipper moms. Det er forsåvidt korrekt, men hvilken pris vil det være for norske forbrukere å betale moms (med gebyr) fra første krone. I sum er jeg sikker på at norske forbrukere taper på det. Dette uten å snakke om fordelene med større utvalg m.m. Helst skulle jeg sett moms fra første krone. Forbruker betaler ingenting til f.eks Posten og posten betales av staten fra de inndrevne momspengene. Det ville ikke overraske meg om momsinntjeningen fra varer, med frakt, som kommer utenfra og koster under f.eks 350 kroner i sum vil være nok til å dekke postens utlegg. Etter dette tjener staten penger. Dog er det litt for vanlig å la forbruker ta regningen og ikke bry seg som mye om hva utfallet er for disse. edit. fjernet noe Endret 7. april 2018 av ikek 1 Lenke til kommentar
FrHa Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Skjønner ikke hvorfor en slik selvbetjeningsløsning skal være så vanskelig. Den er ikke det. De hadde en selvbetjeningsløsning tidligere som gikk ut på å betale iiht en klistrelapp på pakken de fikk. Dette dreit de i, og da må det innføres løsninger som innebærer å holde igjen pakken til det er betalt. Når pakken uansett må holdes igjen til betalingen er gjennomført, er jo den definitivt enkleste løsningen å kreve betaling når pakken hentes....man kunne selvsagt ha et system for å ikke måtte møte opp for å betale, men det ville ikke endret på behovet for å holde igjen pakken inntil en betaling er funnet sted. Dette koster uansett, og jeg skjønner ikke helt hvorfor PostNord i det hele tatt bryr seg om verdien av pakken. Dette er en stykkpris-tjeneste de er pålagt å utføre, som koster det samme helt uavhengig av hva pakken er verd... 2 Lenke til kommentar
FrHa Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Det handler ikke om å betale de 75 kronene. Det handler om at du allerede har inngått en avtale med en butikk som inkluderer prisen for frakt og de leverer det til et firma som har en avtale om å frakte Det handler ikke om å frakte i det hele tatt. Det handler om å kreve inn mva for staten. Siden forbrukerne nekter å gjøre det frivillig, har staten pålagt befrakteren den oppgaven. Og det får en stykkpriskost som er uavhengig av pakkens verdi, derfor kommer et statisk gebyr for dette. Hadde forbrukerne betalt når de skulle, hadde ikke staten pålagt befrakteren denne oppgaven.. 2 Lenke til kommentar
FrHa Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 det er jo helt sinnsykt at man skal betale dobbel skatt fordi man kjøper noe fra en kineser... Dette er ikke en 'dobbel skatt'. Poenget er at selv om du kjøper fra en kineser skal du betale mva til staten på alt du kjøper - et prinsipp som gjelder helt uavhengig av hvem du kjøper det av. Og når da svenskene dropper dette når de for mulighet på den enkle/billige måten de hadde det før, så må staten innføre 'tvang' for denne mva-innbetalingen. Da har staten to muligheter - Lage en løsning som lar selger betale inn mva og sørge for at pakken er merket slik at innbetalingen kan matches når pakken ankommer landet, eller legge ansvaret på innenlands befrakter. Den enkleste løsningen for staten er da selvsagt å la innelands befrakter få jobben, og denne skal da selvsagt ha betalt for denne ekstra-behandlingen av den enkelte pakke (Holde igjen pakken, kreve inn penger, matche innbetaling med krav, frigjøre pakke for utlevering). Og uansett hvordan du ser på dette, så kommer dette gebyret nå fordi svenskene dret fullstendig å betale dette på den billige måten - dette er noe de har bedt om selv... 1 Lenke til kommentar
Thomas Henden Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Dette blir jo i praksis en del av en tollmur mot Kina... Lenke til kommentar
ikek Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 ... Det virker som du har to argument: 1) Det er merarbeid at personer mottar store mengder pakker i brevpost og dette medfører et merarbeid for den individuelle postmann/kvinne. Jeg ser ikke helt hvordan dette skal være et argument. Er det ikke slike pakker postrutene skal overleve på? Det er begrenset med brev og reklame kan ikke posten leve på alene vil jeg tro. 2) At Posten taper penger på internasjonale postavtaler, gjennom subsidier av forsendelser fra mindre utviklende land, er ikke forbrukers problem. Dette må posten ta med ansvarlige myndigheter. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 det er jo helt sinnsykt at man skal betale dobbel skatt fordi man kjøper noe fra en kineser... Først skal man betale skatt av lønnen, altså alle pengene man har, og deretter skal man betale skatt av det man kjøper, Hvis man kjøper noe fra utlandet? Da kveler man sakte men sikkert all import og eksport og hele landet vil til slutt ende opp som et uland uten den nyeste teknologien. Hvis jeg kjøper noe fra en kineser, så har jeg betalt skatt i norge av lønnen jeg betalte med, og kineseren betaler skatt i kina av det jeg gir i betaling. Alle parter tjener på det.. meg, kinesern, norge Og kina. Alle som snakker om pengeflukt og inflasjon er uærlige handelsfolk... De skjønner ikke at pengene går dit produktene er. pengene dine skal gå til de som kan tilby det du trenger. ingen andre. Det er dette vi kaller konkurranse. Hvis de er så voldsomt redd for at alle pengene skal forsvinne ut av landet, så må de finne en måte å få folk fra utlandet til å kjøpe ting fra nordmen på. Kanskje hvis folk fikk utdannelsen de har krav på så kunne de startet bedriftene de hadde planer om og tjent penger fra utlandet.. Det er på grunn av vanstyrt økonomi og utdatert utdannings-system av den enste inflasjonen kommer nå.. Ikke fordi man ikke krever ufortjente penger i avgift fra handel mellom 2 private personer som bor i 2 forskjellige land. Det sier seg selv at det blir vanskelig å tjene penger på noe slikt. Det du promoterer, kalles globalisering. Man kan se på Globalisering som en prosess for å fremme den ultimate kapitalisme. Og det har så mange bakdeler, at selv noen av de mest ihuga forkjempere for fri handel og kapitalisme, har innrømmet at det kanskje ikke er så bra for hverken miljø eller økonomi. Til og med Trump stenger igjen. Og Clinton får kjeft av Sanders. Jeg forstår at du vil ha Kina Pakken din for 3 kroner, og argumenterer for det, men det er milliarder av folk som vil akkurat det samme. Dermed blir det et kjempe problem. Det er faktisk kapitalisme, og spesielt global kapitalisme, som fører til at mennesker ødelegger miljøet, og som gjør at mange folk mister jobben. Problemet består i at det er fri konkurranse, så er alle med fra starten av, og alle er glade og henrykte over å få billige varer og tjene masse penger. Etter en stund er all rikdommen fordelt på noen få, de som vant konkurransen. Det er mange triste fjes å se. Og det er ikke deg som sitter på toppen. Det er ikke noen av oss. Det er KoCH Industries, og mange som dem. Hver gang du kjøper en liten plast drit for 10 kroner fra dx.com eller Alibaba, så mister en europeer jobben, og det renner et tonn plast til ut i Stillehavet. Og idiotien med gratis pakker til Norge fra Kina og Singapore, skulle vært stoppet forlengst. Det er faktisk andre folk som betaler for disse gratis-pakkene. Det skal visst være en kongress i 2018 i "Verdens Postforening" elns, der dette tema skal tas opp. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 fra 2015 til 2017, økte volumet av billigpakker fra Kina med 180%. Etter at grensen på innførsel ble hevet fra 200 til 350 kroner, er det forventet at det vil øke mye, mye mer. I 2017 var det 15 millioner Kina Pakker med snittvekt på 170 gram, nesten samtlige avgifts og tollfritt inn til Norge. Totalverdien av utenlandsk netthandel var 17 milliarder, og pakker under 350 kroner utgjør ca 7 mrd av dette. Omsatt i arbeidsplasser, ca 4500 i Norge. Siden mest sannsynlig ingen er enige med meg, har jeg valgt kilde fra Faktisk.No, for å avhjelpe prosessen med å få hele diskusjonen til å raskest mulig ende i semantikk og ordkrig. https://www.faktisk.no/faktasjekker/RbN/utenlandshandel-truer-titusenvis-av-arbeidsplasser Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Om man ikke vil betale for at noen skal ha alle problemene som kommer med at 600.000 pakker kommer inn i landet, så kan man jo dra til Kina og hente pakken selv. Det koster sikkert under 75 kr. Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 ... Det virker som du har to argument: 1) Det er merarbeid at personer mottar store mengder pakker i brevpost og dette medfører et merarbeid for den individuelle postmann/kvinne. Jeg ser ikke helt hvordan dette skal være et argument. Er det ikke slike pakker postrutene skal overleve på? Det er begrenset med brev og reklame kan ikke posten leve på alene vil jeg tro. 2) At Posten taper penger på internasjonale postavtaler, gjennom subsidier av forsendelser fra mindre utviklende land, er ikke forbrukers problem. Dette må posten ta med ansvarlige myndigheter. 1: Postrutene overlever ikke på disse pakkene fordi vi går med tap ved å håndtere dem. Hadde vi innført moms fra første krone og et fortollingsgebyr hadde vi stoppet "problemet" med 10 pakker for 50 kr ferdig levert (satt på spissen). Jeg skjønner jo at du som forbruker vil ha pakka di for 5 kr selv om det går på bekostning av Posten og dermed staten (som igjen er våre skattepenger). Disse billige pakkene er da i praksis subsidiert av alle som betaler skatt her i landet fordi staten må kjøpe ulønnsomme tjenester av Posten og fordi Posten har dårligere lønnsomhet som igjen betyr mindre utbytte til eier. At disse pakkene medfører merarbeid for meg som postbud er for meg likegyldig. Jeg får lønn og eventuelt overtid om det er aktuelt, så om tiden går med til norske aviser eller kinesiske pakker er ikke det noe som påvirker meg. Hadde vi (Norge) slått ned på dagens praksis og endret systemet så hadde postvolumet gått ned og det hadde nok medført noe mer nedbemanning hos Posten, men det kunne sikkert også ført til høyere lønnsomhet for færre ansatte da trengs for å få unna volumet. Jeg jobber forøvrig nær Oslo og her er postvolumet fortsatt så stort at hvis vi hadde gått over til levering annenhver dag i morgen og beholdt rutestørrelsene er jeg sikker på at vi hadde gått 3-4 timer overtid hver dag fordi volumet som samles opp på 2 dager er så voldsomt fortsatt. Det hadde selvfølgelig betydd bortimot en halvering av antall postbud også fordi 1 ansatt da håndterer 2 ruter og fortsatt jobber fulltid. 2: Jeg personlig synes det er rart at ikke det er gjort noe med disse avtalene per dags dato når det skaper så mye problemer i høykostland. Lavkostlandene som eksporterer fryder seg jo over den økte handelen vil jeg anta. At Norge har mulighet til å påvirke disse postavtalene mellom land har jeg ikke noe særlig tro på da dette sikkert vil skape andre negative konsekvenser, men Norge har full mulighet til å innføre moms fra 0 kr og et gebyr på fortolling som hadde stoppet veldig mange av de som idag handler tilfeldig "drit" fra Kina. Dette hadde redusert eller eliminert "problemet", men DU hadde selvfølgelig ikke fått pakka di for 5 kr lenger. Jeg vet ikke om du ønsker å beholde Posten eller om du ønsker at private skal ta over markedet fullstendig, men jeg kan love deg at verken Postnord, Norpost, DHL, UPS, TNT, FedEx eller noen andre gidder å levere en pakke til deg for prisen Posten har på levering av disse pakkene. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Pistnord har bedt om dette selv, ved å plutslig innføre dette gebyret.Greit med gebyr/avgifter,men det må komme frrm før du bestiller hva totalkostnadene blir. Lykke til med retur Postnord Enig. Håper at kineserne har baller, og saksøker Postnord etterpå for brudd på avtaler Lenke til kommentar
G Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Jeg jobber i Posten og jeg skulle gjerne sett at Posten Norge hadde mulighet til å innføre et slikt gebyr på alle pakker fra utlandet. Grunnen til det er at jeg har mye erfaring med hvor utrolig tungvindt det er å håndtere disse billige "kinapakkene" i alle ledd. Har du aldri jobbet innen post har du mest sannsynlig ingen aning om hvilke prosesser en liten pakke med f.eks. en totalverdi på 10 NOK må innom fra den krysser landegrensa til den ligger i postkassa di. Jeg kan garantere at MINIMUM 3 norske arbeidere med norsk lønn må håndtere den manuelt og vri og vende på den for å finne mottaker og adresse, en jobb som gjøres ekstra tungvinn av at en stor andel av disse pakkene har et helt idiotisk format (slapp liten plastpose med like mange tegn på som en middels barneskolestil). Jeg ser daglig at enkeltpersoner mottar opp mot 10 stk av disse pakkene på en enkelt dag og i jobben som postbud er jeg siste ledd ut mot kunden og det er meg leveringskvaliteten til syvende og sist avhenger av. Jeg er derfor 100% nødt til å studere hver eneste av disse pakkene nøye for å forsikre at jeg legger den i riktig postkasse. Hender både titt og ofte at tidligere sorteringsledd har lagt slike pakker feil sammen med en stor haug med andre pakker så jeg kan selvfølgelig aldri bare ta hele haugen og kaste i postkassa uten å gå gjennom hver enkelt. Nå har ikke jeg kompetanse til å si noe om hva Posten Norge AS får i kompensasjon for en pakke som mottaker har betalt 10 kr til Kina for, men om det er så mye som 1 kr så er det lett å skjønne at når vi 3 med rundt 200 kr i timen i lønn har håndtert den og den er levert så går vi med susende underskudd på akkurat disse pakkene. Hadde det vært frivillig for Posten Norge å levere disse pakkene er jeg sikker på at vi hadde sagt stopp for lenge siden. Ikke et eneste logistikkfirma med et snev av fornuft hadde tatt på seg jobben med disse pakkene frivillig om betalingen var slik den er i dag. Jeg vil anta at vi daglig i Posten kaster bort tusenvis av overtidskroner pga. håndteringen av disse pakkene. Har du aldri jobbet i Posten aner du ikke hvilket volum det er snakk om HVER ENESTE DAG. Til slutt er det jo skattebetalerne som betaler regninga for dette fordi Posten er en statlig bedrift. Når Posten trapper ned ytterligere på antall dager med levering per uke og vi f.eks. får levering 1 dag per uke gleder jeg meg til å se de haugene med sånne billigpakker vi klarer å samle opp til enkeltpersoner i løpet av en uke. Tviler ikke på at enkelte da vil få 30+ pakker i slengen, noe jeg tipper at vil koste meg som bud minst 5 minutter ekstra å håndtere. OM jeg fortsatt har en jobb da pga. nedskjæringene. NB: Dette er bare min personlige mening og representerer ikke hva Posten Norge mener. Men nå får dere jo Digipost, så blir alt bare så bra atte skal du se Jeg skal aldri ha Digipost selv. Det blir et ork å ha en haug med forskjellige elektroniske postkasser. Epost, facebook, SMS, MMS og alskens annet. Jeg har forøvrig heller ikke noen Facebook-konto. Jeg klarer rett og slett ikke å se hvorfor du omfavner kinapakkene som et dårlig tilskudd til din arbeidshverdag. Du burde jo være sjeleglad for økte forsendelsesvolum. Hvorfor må du som postbudet tenke på bedriftens økonomi? Lederne dine tenker jo allerede på å bli kvitt flest mulig av dere postombærere. Digipost er jo den virkelige synderen som kommer til å ta arbeidet i fra deg, tenk på den du Her har du dagens bolle. Ta deg én Her står det noe om digitaliseringen og hvorfor du får mindre å gjøre på https://www.nrk.no/ytring/postendringer-i-tide-1.13982411 Endret 7. april 2018 av G Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 DigiPost ? Det er jo kokeliko. Det er jo pakker man snakker om, ikke brevpost. Lenke til kommentar
Sondre K Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Jeg jobber i Posten og jeg skulle gjerne sett at Posten Norge hadde mulighet til å innføre et slikt gebyr på alle pakker fra utlandet. Grunnen til det er at jeg har mye erfaring med hvor utrolig tungvindt det er å håndtere disse billige "kinapakkene" i alle ledd. Har du aldri jobbet innen post har du mest sannsynlig ingen aning om hvilke prosesser en liten pakke med f.eks. en totalverdi på 10 NOK må innom fra den krysser landegrensa til den ligger i postkassa di. Jeg kan garantere at MINIMUM 3 norske arbeidere med norsk lønn må håndtere den manuelt og vri og vende på den for å finne mottaker og adresse, en jobb som gjøres ekstra tungvinn av at en stor andel av disse pakkene har et helt idiotisk format (slapp liten plastpose med like mange tegn på som en middels barneskolestil). Jeg ser daglig at enkeltpersoner mottar opp mot 10 stk av disse pakkene på en enkelt dag og i jobben som postbud er jeg siste ledd ut mot kunden og det er meg leveringskvaliteten til syvende og sist avhenger av. Jeg er derfor 100% nødt til å studere hver eneste av disse pakkene nøye for å forsikre at jeg legger den i riktig postkasse. Hender både titt og ofte at tidligere sorteringsledd har lagt slike pakker feil sammen med en stor haug med andre pakker så jeg kan selvfølgelig aldri bare ta hele haugen og kaste i postkassa uten å gå gjennom hver enkelt. Nå har ikke jeg kompetanse til å si noe om hva Posten Norge AS får i kompensasjon for en pakke som mottaker har betalt 10 kr til Kina for, men om det er så mye som 1 kr så er det lett å skjønne at når vi 3 med rundt 200 kr i timen i lønn har håndtert den og den er levert så går vi med susende underskudd på akkurat disse pakkene. Hadde det vært frivillig for Posten Norge å levere disse pakkene er jeg sikker på at vi hadde sagt stopp for lenge siden. Ikke et eneste logistikkfirma med et snev av fornuft hadde tatt på seg jobben med disse pakkene frivillig om betalingen var slik den er i dag. Jeg vil anta at vi daglig i Posten kaster bort tusenvis av overtidskroner pga. håndteringen av disse pakkene. Har du aldri jobbet i Posten aner du ikke hvilket volum det er snakk om HVER ENESTE DAG. Til slutt er det jo skattebetalerne som betaler regninga for dette fordi Posten er en statlig bedrift. Når Posten trapper ned ytterligere på antall dager med levering per uke og vi f.eks. får levering 1 dag per uke gleder jeg meg til å se de haugene med sånne billigpakker vi klarer å samle opp til enkeltpersoner i løpet av en uke. Tviler ikke på at enkelte da vil få 30+ pakker i slengen, noe jeg tipper at vil koste meg som bud minst 5 minutter ekstra å håndtere. OM jeg fortsatt har en jobb da pga. nedskjæringene. NB: Dette er bare min personlige mening og representerer ikke hva Posten Norge mener. Etter ca uke 45 i fjor har posten bedret lønnsomheten på disse pakkene betraktelig gjennom en avtale med det kinesiske postvesenet. Da gikk de bort fra rekommanderte sendinger, som før avtalen var den billigste måten å sende pakker til Norge på (samtidig som de var svært dyre å håndtere for Posten). Dette er nå erstattet med CTP og ePacket, noe som også flytter deler av jobben med håndtering over til kineserne (for eksempel elektronisk knytting av mottakerinfo opp mot et sporingsnummer Posten kan bruke). En interessant tilleggsopplysning er at denne omleggingen gikk svært fort. Kun 2 uker etter av avtalen var signert mottar Norge nesten ingen slike rekommanderte sendinger, noe som var en nedgang på over 100 000 i uken. Om Posten nå tjener penger på slike "kinapakker" vet jeg ingenting om, men dette er i det minste en løsning som etter min mening er mye bedre enn den Svenskene har valgt. For norske forbrukere økte prisen på frakten lite eller ingenting, mens Posten får betydelig lavere kostnader. Det eneste problemet med løsningen er at sporingen på slike pakker ble langt bedre, noe som gjorde at kundeservicehenvendelser angående slike pakker økte med over 500%. 2 Lenke til kommentar
Morten Bakke Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Det blir billigere å selge alle pakkene på auksjon. Det kan kanskje være morsomt for enkelte å kjøpe en pakke de ikke vet hva inneholder. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Det vil bli slutt på mange kinapakker, den dagen beløpet blir 350 + frakt Mange andre land som selger det man vil ha, men med frakt så havner beløpet over og da venter man heller 1-2 måneder på varen, kontra 1-2 uker Lenke til kommentar
ikek Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 1: Postrutene overlever ikke på disse pakkene fordi vi går med tap ved å håndtere dem. Hadde vi innført moms fra første krone og et fortollingsgebyr hadde vi stoppet "problemet" med 10 pakker for 50 kr ferdig levert (satt på spissen). Jeg skjønner jo at du som forbruker vil ha pakka di for 5 kr selv om det går på bekostning av Posten og dermed staten (som igjen er våre skattepenger). Disse billige pakkene er da i praksis subsidiert av alle som betaler skatt her i landet fordi staten må kjøpe ulønnsomme tjenester av Posten og fordi Posten har dårligere lønnsomhet som igjen betyr mindre utbytte til eier. At disse pakkene medfører merarbeid for meg som postbud er for meg likegyldig. Jeg får lønn og eventuelt overtid om det er aktuelt, så om tiden går med til norske aviser eller kinesiske pakker er ikke det noe som påvirker meg. Hadde vi (Norge) slått ned på dagens praksis og endret systemet så hadde postvolumet gått ned og det hadde nok medført noe mer nedbemanning hos Posten, men det kunne sikkert også ført til høyere lønnsomhet for færre ansatte da trengs for å få unna volumet. Jeg jobber forøvrig nær Oslo og her er postvolumet fortsatt så stort at hvis vi hadde gått over til levering annenhver dag i morgen og beholdt rutestørrelsene er jeg sikker på at vi hadde gått 3-4 timer overtid hver dag fordi volumet som samles opp på 2 dager er så voldsomt fortsatt. Det hadde selvfølgelig betydd bortimot en halvering av antall postbud også fordi 1 ansatt da håndterer 2 ruter og fortsatt jobber fulltid. 2: Jeg personlig synes det er rart at ikke det er gjort noe med disse avtalene per dags dato når det skaper så mye problemer i høykostland. Lavkostlandene som eksporterer fryder seg jo over den økte handelen vil jeg anta. At Norge har mulighet til å påvirke disse postavtalene mellom land har jeg ikke noe særlig tro på da dette sikkert vil skape andre negative konsekvenser, men Norge har full mulighet til å innføre moms fra 0 kr og et gebyr på fortolling som hadde stoppet veldig mange av de som idag handler tilfeldig "drit" fra Kina. Dette hadde redusert eller eliminert "problemet", men DU hadde selvfølgelig ikke fått pakka di for 5 kr lenger. Jeg vet ikke om du ønsker å beholde Posten eller om du ønsker at private skal ta over markedet fullstendig, men jeg kan love deg at verken Postnord, Norpost, DHL, UPS, TNT, FedEx eller noen andre gidder å levere en pakke til deg for prisen Posten har på levering av disse pakkene. 1) Jeg leste ditt opprinnelige innlegg, og for akkurat denne biten, var mitt inntrykk at mange "kinapakker" var/er et herk eller noe slikt. Det er ikke momsen som er problemet det er fortollingsgebyrets størrelse. Det er urimelig og kan umulig reflektere reelle utgifter i forbindelse med tollbehandling og midlertidig utlegg av moms. Det er to element når det gjelder, spesielt kinesisk, internasjonal postgang. Det er regulert med internasjonale avtaler som favoriserer "uland" og kina er definert som en slikt land etter disse avtalen(e). Det andre er om kina aktivt subsidierer postvesenet for og oppnå markedsfordeler. 2) I disse Trump dager skal en ikke se bort i fra at rammeverket blir sett på med kritiske øyne. Jeg ser på posten, med positive øyne, og ser at den har nytte- og merverdi for samfunnet. Posten er, sammenlignet med røkla, "the good guys" det betyr ikke at jeg synes alt posten gjør er bra. Jeg ønsker egentlig moms fra første krone, men det krever at fortollingsgebyret prises fornuftig. Eventuelt at det er en annen mekanisme som dekker postens utlegg. Rundt 150 kroner for forenklet fortolling for varer under 1000 (tror jeg) er ikke fornuftig. Det tilsvarer i beste fall en prisøkning på 15% av kjøpssum før utlegg for moms. Hvis man forholder seg til prisen på typiske varer er kalkylen uhorvelig mye verre. Og alt fra Kina er ikke nødvendigvis dritt. Jeg synes en del varer faller i kategorien tilgjenglig i Norge for 100 eller 200 og koster 1/10 på ebay/dx/etc. Da vil mange bestille på internet. For å bruke et eksempel: Netthandel no er en av de som klager i hytt og gevær på internetthandel og 200/350kr regelen. De lever av å kjøpe samme sakene, få det sendt til Norge i kontainer for så å selge med x gangeren til norske forbrukere. Greit nok det gir noen arbeidsplasser, men det er i grunn bare et fordyrende mellomledd som forbruker til syvende og sist må betale. Det forenklede tollgebyret er ren proteksjonisme for slike importører og de ler hele veien til banken. Så ja det handler om at jeg ikke vil betale 50 kroner for en vare som er verdt 5 kroner. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 DigiPost ? Det er jo kokeliko. Det er jo pakker man snakker om, ikke brevpost. Nei du tar feil. Man snakker om helheten her. Økonomien hos postvesenet. Da inngår Digipost i den debatten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå