Gå til innhold

Behandling av jernpanne for å lage belegg?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg har ei de Beuyer-panne som har vore i bruk nokre år no og har fått eit greit belegg, men ikkje heilt optimalt.

Tidvis kjem eg over diskusjonar om å behandle panner for å få eit betre og meir varig belegg, med delte meiningar på om det er naudsynt.

Kva erfaringar har brukarane her inne? Eg såg ei lenke til nokre artiklar som tar for seg dette: http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Har nokon prøvd desse metodane med å bake fleire lag, og vart det merkbart betre? I artikkelen blir det brukt avocado- og baconfeitt. Er det å få tak i her i landet eller fungerer andre oljer like greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du sliter med at ting setter seg fast vil det gjøre en forskjell, har selv lest litt om dette og det er forskjellige måte som anbefales. Som det nevnes over her er linfrøolje ofte nevnt, dette fordi den har et veldig lavt røykpunkt.

Jeg har lagt flere lag ved noen anledninger, prøvd litt ulike ting og syns pannen ble merkbart bedre. Bruk lite olje, veldig lite olje, tørk godt av med papir som ikke loer. Jeg har kjørt pannen på en temperatur som er under røykpunktet til oljen jeg har brukt, noen sier man ikke trenger å gå over andre sier at man må over. Mest av praktiske hensyn, det kommer til å ose ned kjøkkenet ganske bra, skal teste det til sommeren, lukke opp alt av dører og vinduer.

Det blir ikke dannet farlige stoffer som vil lekke ut i maten om man går over røykpunktet, det stod i alle fall det i artikkelen jeg leste. Trenger ikke bruk en spesiell type olje eller fett.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...