Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Hei hadde avtalt salg, beløp og tidspunkt for gjennomføring av salg med kjøper av en skjerm til 3000.

Kjøper møtte aldri opp og svarer ikke selv om vi hadde en bindende avtale. Betyr ikke det at jeg gjennom forbrukerrådet kan krever erstatning fra denne person på 1000 kroner dersom jeg selger den til noen andre for kun 2000, ettersom at vi hadde en skriftlig bindende avtale?

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hadde avtalt salg, beløp og tidspunkt for gjennomføring av salg med kjøper av en skjerm til 3000.

Kjøper møtte aldri opp og svarer ikke selv om vi hadde en bindende avtale. Betyr ikke det at jeg gjennom forbrukerrådet kan krever erstatning fra denne person på 1000 kroner dersom jeg selger den til noen andre for kun 2000, ettersom at vi hadde en skriftlig bindende avtale?

Ja, du kan selge varen på vegne av han og avregne differansen.

Lenke til kommentar

Her er det kjøpsloven (må ikke forveksles med forbrukerkjøpsloven) som er gjeldende.

Kapittel syv er aktuell i dette tilfellet.

(min utheving)

§ 57.Erstatning.

(1) Selgeren kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse med betalingen fra kjøperens side. Dette gjelder likevel ikke så langt kjøperen godtgjør at forsinkelsen skyldes stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annen hindring utenfor kjøperens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Reglene ellers i § 27 (2) og (3) gjelder tilsvarende.
(2) Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at (a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet, eller (b) kjøperen ikke i rett tid overtar tingen etter § 50 bokstav (b), i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med tingen.

Selger du til en annen, men ikke får mer enn for eksempel 2500 kroner fra den andre personen, så har du lidt et tap på 500 kroner. Du kan dermed kreve 500 kroner av den første kjøperen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å merke seg at innsatsen som skal til ikke nødvendigvis svarer seg i forhold til de små beløpene det er snakk om her.

Jeg sier ikke at du ikke har rett til å få dekket tapet, men hvor mange timers innsats er du villig til å legge ned for å få 500 eller 1000 kr? Hvis det kun er for prinsippet, så er det selvsagt lov å prøve seg.

Det er også verdt å merke seg at selv om du i utgangspunktet har rett, så kan det tenkes at du ikke får rett i f.eks forliksrådet. Og dermed kan ende med å tape penger på det hele. Du har her veldig lite å tjene, dvs 500-1000 kr. Men du kan fort tape mer. Hadde du f.eks hatt krav på 50.000 så ville jeg sagt kjør på, da hadde potensiell vinst overskygget potensiell kost.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...