Gå til innhold

Tidenes norske kontrakt for Siemens: Fikk storkontrakten på digitalisering av jernbanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det snakkes om fortetting av GSM-R. I dette tidsperspektivet bør det vel helles ses på 4G/LTE baserte løsninger for togkommunikasjon og kontroll?

Se f.eks http://www.3gpp.org/news-events/3gpp-news/1792-frmcs

 

Det er ikke stabilt nok, sikkert nok, ei heller er det mulig å bygge ut med tilstrekkelig dekning over alt. I det minste i nær fremtid. Når det eventuelt skulle kunne la seg gjøre er det å sende togkommunikasjonen over 4G kontra GSM-R ganske enkelt. Foreløpig har dog GSM-R større overføringskapasitet enn 4G/LTE slik det er bygd ut langs jernbanen i dag.

Lenke til kommentar

Det ligger jo fiberoptikk langs sporet. Samt at togsettene går på elektrisitet. Når de klarer å sende data gjennom 240 V strømnettet, så kan det vel ikke være helt umulig å plukke data i fra et tog, selv på høyspent vel?

 

Også behøves heller ikke triangulering som mobilmaster kan skaffe til veie, når tog går på faste skinnegående ruter. Da behøves bare f.eks. en optisk eller tyngdesensor.

Lenke til kommentar

 

Det snakkes om fortetting av GSM-R. I dette tidsperspektivet bør det vel helles ses på 4G/LTE baserte løsninger for togkommunikasjon og kontroll?

Se f.eks http://www.3gpp.org/news-events/3gpp-news/1792-frmcs

Det er ikke stabilt nok, sikkert nok, ei heller er det mulig å bygge ut med tilstrekkelig dekning over alt. I det minste i nær fremtid. Når det eventuelt skulle kunne la seg gjøre er det å sende togkommunikasjonen over 4G kontra GSM-R ganske enkelt. Foreløpig har dog GSM-R større overføringskapasitet enn 4G/LTE slik det er bygd ut langs jernbanen i dag.

 

Poenget er at når det skal brukes milliarder på oppgradering av systemene for togkontroll er det helt utrolig hvis ingen har tenkt på å oppgradere radiokommunikasjonsløsningen for togkontroll og -kommunikasjon. Skyldes det manglende kunnskap om løsninger som er på trappene?

Lenke til kommentar

 

 

Det snakkes om fortetting av GSM-R. I dette tidsperspektivet bør det vel helles ses på 4G/LTE baserte løsninger for togkommunikasjon og kontroll?

Se f.eks http://www.3gpp.org/news-events/3gpp-news/1792-frmcs

Det er ikke stabilt nok, sikkert nok, ei heller er det mulig å bygge ut med tilstrekkelig dekning over alt. I det minste i nær fremtid. Når det eventuelt skulle kunne la seg gjøre er det å sende togkommunikasjonen over 4G kontra GSM-R ganske enkelt. Foreløpig har dog GSM-R større overføringskapasitet enn 4G/LTE slik det er bygd ut langs jernbanen i dag.

 

Poenget er at når det skal brukes milliarder på oppgradering av systemene for togkontroll er det helt utrolig hvis ingen har tenkt på å oppgradere radiokommunikasjonsløsningen for togkontroll og -kommunikasjon. Skyldes det manglende kunnskap om løsninger som er på trappene?

 

Er foreløping ingen mer stabile løsninger for trådløs overføring på trappene enn GSM-R.

Lenke til kommentar

 

Egen ekstremt dyr infrastruktur, lav utnyttelse av skinner (må ha en viss avstand mellom togene) osv.

 

Er det virkelig lønnsomt med tog i 2018?

 

Langt mer sammfunnsøkonomisk lønnsomt enn å bygge veier for biler, så ja. 

 

Nei, de fleste veiene må bygges uansett for annet enn privatbiler (varetransport, offentlig persontransport, utrykkningskjøretøy etc) - du slipper kanskje flerfeltsveier, men det er alt. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

"Togfører får full oversikt over situasjonen i lokomotivet, og det har også betjeningen på de nye kontrollsentralene."

 

Togfører, i dag kalt ombordansvarlig eller konduktør, har vel ikke noe behov for full oversikt over situasjonen i lokomotivet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...