Akelbee Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Vi ønsker å sette opp en filserver i vårt hjemmenettverk. Maskinen vi for øyeblikket tenker å bruke til dette er en Pentium 200 MMX som i øyeblikket bare har 32 MB RAM (64 MB RAM er max, men vet ikke hvor jeg får tak i 32 MB moduler lengre). Har skaffet en HighPoint RocketRAID 100 kontroller som skal styre to 120 GB datadisker som skal speiles i RAID 1. (Denne kontrolleren ser ut til å være understøttet av både Linux og FreeBSD.) OS-et skal bootes fra en tredje systemdisk. Vi har tidligere satt opp et par servere med RH, og det har gått greit, men jeg lurer likevel på om det kan være et poeng å gjøre en vri. Har sett litt på sidene til FreeBSD, som gjørde meg litt imponert og nysjerrig. Kunne derfor tenke meg å kanskje teste dette litt nærmere. Lurer imidlertid på om den begrensede RAM'en kan bli et problem i forhold til noen av de nevnte OS'ene, og om det tilser valg av det ene frem for det andre. (Når først maskinen er satt opp, skal det ikke kjøres noe GUI eller andre krevende programmer på serveren, utover at den kanskje bør ha en rolle i nettverket for å regulere adgangsrettigheter og eventuelt noen automatiske back-up rutiner.) Er det også noen forskjell mellom LInux og FreeBSD med hensyn til å være filserver for Windows2K-klienter? Bruker FreeBSD også Samba, eller har den noe annet? Etter å ha kikket på noe av dokumentasjonen for FreeBSD, er jeg dessuten fortsatt litt usikker på filformatene som FreeBSD benytter --er dette likt som for Linux? Går det eventuelt an å ta en datadisk fra en FreeBSD-maskin og putte den inn i en Linux-maskin uten noe mere styr? Endret 13. desember 2003 av Akelbee Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) 1. Den primære funksjonen til raid 1 i forhold til å ha gode backup-rutiner er at det gir lite nedetid i tilfelle krasj. På en hjemmeserver er dette neppe veldig kritisk. Gode backup-rutiner gir tilnærma like god datasikkerhet som raid 1. 2. Jeg har svært dårlige erfaringer med driverstøtte i Linux til min integrerte hpt370 raid-kontroller. Jeg vil råde deg til å teste ting grundig ut hvis du velger linux, før du tar oppsettet i bruk. 3. FreeBSD-driverstøtten til dette brikkesettet har jeg opplevd som bunnsolid. Dog gir ikke den innebygde driveren støtte til raid. Da må du enten bruke driveren fra Highpoint, eller bruke software raid. Kontrollerkortet er i siste tilfellet overflødig. 4. Disse billige raid-kontrollene gir ikke "ekte" hardware raid, men software raid drevet av driveren. Tipset som jeg har sett blitt gitt fra mange flinke folk, er å kjøre vanlig software raid istedenfor. Jeg har tro på at det er lurest. Oppsett av software raid på FreeBSD er ikke trivielt, men det er godt dokumentert i håndboka. Driveren heter vinum. En mulig bakdel er at rot-partisjonen ikke kan raides på denne måten, så der må du basere deg på hyppige backups. 5. 32 mb ram holder fint til sambakjøring hjemme. Se http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...inum-vinum.html Endret 13. desember 2003 av arehb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå