Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gi politiet tilgang til legeopplysninger

Anbefalte innlegg

I sammenheng med en etterforskning av en ulykke jeg var involvert i, har politiet spurt om de kan få tilgang til informasjon fra ett legevaktbesøk jeg hadde hatt en ukes tid før ulykken. De påpekte dog at jeg ikke var pålagt å gi de innsyn i dette.

I utgangspunktet har jeg ikke mye i mot det da det er bare vil gi bekreftelse av noe jeg har nevnt tidligere men som egentlig ikke er relevant for ulykken.

Av personvernhensyn har jeg egentlig lyst til å si nei, men jeg er veldig villig til å gjøre det meste som gjør at de endelig kommer til en avgjørelse.

Noen som har noen erfaringer med at slikt kan hjelpe på saksgangen, det jeg frykter er at det vil ta ett par uker til for de å få svar fra legevakten. Men igjen så hvis de da på trass kommer til å gå rettens vei for å hente ut disse opplysningene er det jo ingen poeng å motsi det.

Anonymous poster hash: 0f187...a1b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg verken har begått synd eller lovbrudd, det var en ulykke.

Politiet etterforsker om jeg hadde brutt vegtrafikkloven §3 "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom", informasjon politiet vil få fra lege hvis jeg godkjenner er at jeg var innom de en uke før ulykken og fikk noe medisiner for å bli bedre(ingenting som påvirker kjøring).

Lenke til kommentar

Hva vil fastlegen din evt uttale? At medisinene du fikk hadde eller ikke hadde relevans for ulykken?

Det er ikke lett å rådgi deg til holde tilbake eller utlevere info om dine legebesøk. Om det kan lettere få deg fri fra mistanke osv, samt det ikke utleverer noe annet om deg enn det du er trygg på selv er ok, så ville jeg bare gjort det. 

I jobb får jeg jevnlig spørsmål om utlevering av personopplysninger og sensitive opplysninger. I stort sett alle tilfeller er det samtykke fra den registrerte som gjelder. Og stort sett er det lettere å råde personen til å samtykke dersom personen har noe å hente på, samfunnet kan tjene noe på det, og det ikke medfører noen som helst ulempe for deg som registrert.

Lenke til kommentar

Politiet etterforsker om jeg hadde brutt vegtrafikkloven §3 "

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom", informasjon politiet vil få fra lege hvis jeg godkjenner er at jeg var innom de en uke før ulykken og fikk noe medisiner for å bli bedre(ingenting som påvirker kjøring).

Det relevante er ikke om du anser deg som synderen, men om Politiet tror du er synderen.

Enhver informasjon de finner som KAN brukes mot deg, vil bli brukt mot deg.

Du har intet å tjene på å samarbeide med Politiet i denne saken, og intet å tape på å ikke sammarbeide.

Som i militære "Navn og nummer" er alt du trenger a gi når du blir tatt av fienden.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det kan hjelpe saken din at de får bekreftet at medisinene dine ikke påvirker kjøreevnen, så ser ikke jeg noe problem med å gi dem opplysningene.

Eg trur at trådstarter burde forhøyre seg med legen eller andre medisinsk kyndige før han/ho gir politiet innsyn.

Min umiddelbare tanke er at det vell er større sannsynlegheitsovervekt for at opplysningane frå legebesøket blir brukt mot trådstarter, og ikkje til fordel for trådstarter.

Det kan være nærliggande å tenke at politiet hoppar til konklusjonen:

-Trådstarter var sjuk ei veke før ulykka

-Legen stadfesta at trådstarter hadde eit eller anna

-Politiet tenker at trådstarter sikkert fortsatt var redusert av sjukdommen/behandlinga då ulykka skjedde

-Politiet legg ned påstand om brudd på §21 Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

-Trådstarter sitter igjen utan reelle muligheiter til å bevise sin uskyld.

Om trådstarter kjem betre ut av det ved å ikkje aktivt samarbeide med politiet ved å gi politiet adgang til opplysningar som politiet ikkje har grunnlag for å kreve, vil sjølvsagt være avhengig av kva teori politiet sitt på, og kva politiet ønsker å oppnå med å få tilgang på opplysningane.

Lenke til kommentar

Politiet etterforsker om jeg hadde brutt vegtrafikkloven §3 "

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom", informasjon politiet vil få fra lege hvis jeg godkjenner er at jeg var innom de en uke før ulykken og fikk noe medisiner for å bli bedre(ingenting som påvirker kjøring).

Det relevante er ikke om du anser deg som synderen, men om Politiet tror du er synderen.

Enhver informasjon de finner som KAN brukes mot deg, vil bli brukt mot deg.

Du har intet å tjene på å samarbeide med Politiet i denne saken, og intet å tape på å ikke sammarbeide.

Som i militære "Navn og nummer" er alt du trenger a gi når du blir tatt av fienden.

Så du syntes at det ikke kommer til å mistenkeliggjøre trådstarter om han nekter politiet innsyn i dokumentasjonen fra legevaktbesøket? Da har han noe å tape hvis informasjonen har ingenting med saken å gjøre og øker mistanken med slik oppførsel... Navn å nummer tipset ditt er også glimrende hvis man er uskyldig og ønsker å bli sett i dårligere lys av politiet.

Edit: Er det slik at denne dokumentasjonen kan ødelegge for trådstarter og han syntes selv at grunnen til at han var på legevakten hadde ikke påvirkning på det som skjedde under selve ulykken er det lurt å snakke med legen og  kanskje en advokat avhengig av hvor alvorlig denne ulykken var før han samtykker.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Dersom det kan hjelpe saken din at de får bekreftet at medisinene dine ikke påvirker kjøreevnen, så ser ikke jeg noe problem med å gi dem opplysningene.

Eg trur at trådstarter burde forhøyre seg med legen eller andre medisinsk kyndige før han/ho gir politiet innsyn.

Min umiddelbare tanke er at det vell er større sannsynlegheitsovervekt for at opplysningane frå legebesøket blir brukt mot trådstarter, og ikkje til fordel for trådstarter.

Det kan være nærliggande å tenke at politiet hoppar til konklusjonen:

-Trådstarter var sjuk ei veke før ulykka

-Legen stadfesta at trådstarter hadde eit eller anna

-Politiet tenker at trådstarter sikkert fortsatt var redusert av sjukdommen/behandlinga då ulykka skjedde

-Politiet legg ned påstand om brudd på §21 Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

-Trådstarter sitter igjen utan reelle muligheiter til å bevise sin uskyld.

Om trådstarter kjem betre ut av det ved å ikkje aktivt samarbeide med politiet ved å gi politiet adgang til opplysningar som politiet ikkje har grunnlag for å kreve, vil sjølvsagt være avhengig av kva teori politiet sitt på, og kva politiet ønsker å oppnå med å få tilgang på opplysningane.

For så vidt enig. Men om det viser seg at TS tjener på å samtykke, så burde det jo være greit. Men han må jo trå varsomt.

Lenke til kommentar

Så du syntes at det ikke kommer til å mistenkeliggjøre trådstarter om han nekter politiet innsyn i dokumentasjonen fra legevaktbesøket? Da har han noe å tape hvis informasjonen har ingenting med saken å gjøre og øker mistanken med slik oppførsel... Navn å nummer tipset ditt er også glimrende hvis man er uskyldig og ønsker å bli sett i dårligere lys av politiet.

Politiet mistenker ham allerede, det de prøver å finne nå er beviser mot vedkommende som gi grunnlag for bot eller dom.

Lenke til kommentar

Hva vil fastlegen din evt uttale? At medisinene du fikk hadde eller ikke hadde relevans for ulykken?

Det er ikke lett å rådgi deg til holde tilbake eller utlevere info om dine legebesøk. Om det kan lettere få deg fri fra mistanke osv, samt det ikke utleverer noe annet om deg enn det du er trygg på selv er ok, så ville jeg bare gjort det. 

I jobb får jeg jevnlig spørsmål om utlevering av personopplysninger og sensitive opplysninger. I stort sett alle tilfeller er det samtykke fra den registrerte som gjelder. Og stort sett er det lettere å råde personen til å samtykke dersom personen har noe å hente på, samfunnet kan tjene noe på det, og det ikke medfører noen som helst ulempe for deg som registrert.

Det er ikke snakk om fastlege men legevakt da jeg var i en annen kommune i ukene før ulykken, hvis de ber om tilgang til fastlegen sin journal blir det så urelevant at jeg kommer til å si nei.

Mitt store spørsmål er om jeg har noe å hente på å gi de denne tilgangen, jeg spurte rett ut til etterforskeren fra politiet om dette ville gjøre at de kom til en avgjørelse raskere og det var han ikke villig til å svare på.

Medisinene ble tidligere bare nevnt i sammenheng med en narkotikaprøve som ble tatt på stedet etter ulykken, i ettertid ser jeg jo at jeg ikke skulle nevnt det, men der og da hadde jeg ingen anelse på om de ville slå ut på en slik prøve så tenkte det var best å si fra for sikkerhets skyld.

Det er jo litt synd at det er slik men jeg har jo opplevd så langt i denne saken at ting skjer fortere når man ikke er samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar

Medisinene ble tidligere bare nevnt i sammenheng med en narkotikaprøve som ble tatt på stedet etter ulykken, i ettertid ser jeg jo at jeg ikke skulle nevnt det, men der og da hadde jeg ingen anelse på om de ville slå ut på en slik prøve så tenkte det var best å si fra for sikkerhets skyld.

Så du har altså tidligere frvillig gitt fra deg informasjon til politiet, og det kom deg ikke tilgode men tvert imot.

Joda, hvorfor ikke prøve igjen og håpe på at det går bedre denne gangen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skape merarbeid for politiet dersom en selv vet at eventuell sykdom/medisin ikke er relevant for saken? Som camxer nevner, så vil en snarere stille seg i et dårligere lys ved å nekte innsyn.

Hvis politiet hadde noen konkrete mistanker som kunne avkreftes ved denne informasjonen, hadde jeg gitt de tilgang på dagen. Dessverre virker det for meg som om de samler inn data bare for å se om det er noe de kan hekte noe på, noe jeg er mindre interessert i å hjelpe til med selv om jeg mener at dataene er ufarlige for min sak.

Jeg bryr meg om personvern, og hvis jeg kan sørge for at informasjonen om helseforhold bare er lagret hos legevakten isteden for både hos legevakten og i politiets sakssystem er dette noe jeg ønsker.

Hvis politiet finner det mistenkelig at jeg ønsker dataminimering av mine helsedata får det bli deres problem, informasjon fra legekontor blir i denne sammenheng synonymt med "kjekt å ha" data.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aner du hva du fikk av legen evt ?

Her i landet går jo folk på en smell pga ting de smører på leppene

Ja, jeg er helt sikker på at det er en medisin som ikke påvirker bilkjøring, den er ikke merket med varseltrekant og lege sa at jeg kunne fortsette som normalt mens jeg tok de. Ikke snakk om noen sykemelding eller noen ting, ikke driver jeg med idrett heller så jeg regner jeg bare må forholde meg til norsk lov og ikke antidopingregler for idretten.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gitt de noe. Jo mindre de har, jo større sansynlighet er det for at saken blir henlagt grunnet manglende bevis. Hvis du leser bivirkningene på en hvilken som helst medisin, vil det stå at det i skjeldne tilfeller kan medføre anfall. Dette vil garantert bli brukt mot deg om de kan.

Anonymous poster hash: 63572...c11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...