Gå til innhold

Oppdaget feil: Oppstart av Haldenreaktoren må utsettes i flere måneder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"På egen hjemmeside forsøker IFE å avdramatisere problemet:"

Det er vel heller journalisten som forsøker å pådramatisere problemet? IFEs kommentar var da ganske objektiv og konkret. Verken overdrivelse eller underdrivelse.

En lekkasje i primærkretsen er en lekkasje i primærkretsen. Enkelt og greit. Ingen oppholder seg nær primærkretsen uansett, fordi da er du død. Så IFE har da helt rett, en lekkasje i primærkretsen medfører ingen direkte fare for folks helse.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Aftenposten: oppstart må utsettes fire måneder.
DN: utsatt oppstart fører til budsjettsprekk
Vårt Land: Som ved et mirakel ble ingen skadd da ventil gikk i stykker
Dagsavisen: grovt brudd på arbeidsmiljøloven fører til stans.
Dagbladet: HIV-smittet servicetekniker går berserk i reaktor.
VG: Halden en hårsbredd fra kjernefysisk inferno.
TV2: hjemvendt IS-kriger søkte jobb hos IFE
NRK: IFE tar grep mot seksuell trakassering

Nationen: Reaktortabbe i Halden truer kornhøsten

Halden Arbeiderblad: lokalt firma går glipp av kjempekontrakt på ventiler.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Aftenposten: oppstart må utsettes fire måneder.

DN: utsatt oppstart fører til budsjettsprekk

Vårt Land: Som ved et mirakel ble ingen skadd da ventil gikk i stykker

Dagsavisen: grovt brudd på arbeidsmiljøloven fører til stans.

Dagbladet: HIV-smittet servicetekniker går berserk i reaktor.

VG: Halden en hårsbredd fra kjernefysisk inferno.

TV2: hjemvendt IS-kriger søkte jobb hos IFE

NRK: IFE tar grep mot seksuell trakassering

Media, det er så lavmål når det kommer til billige triks for å skaffe seg lesere/seere.

Jeg fatter ikke at journalister og redaktører kan se seg i speilet og være stolt av seg selv og sitt virke, etter å ha produsert slikt på samlebånd over lengre tid.

Skal man tekkes folk flest, så må man tekkes det middelmådige, fordi folk flest er middelmådig.

Det er da litt av et mål, å være mest mulig middelmådig.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er halveringstiden på radioaktivt tungtvann? Når mister et radioaktivt tungtvann helt sin stråling, og når går tungtvann over til vann?

Slik jeg fårstår det er deuterium stabil. Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Deuterium#Data_for_elemental_deuterium : " Deuterium is one of only five stable nuclides with an odd number of protons and an odd number of neutrons."

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får bare beklage mine manglende kunnskaper. Forskjellige vannbestanddeler og hvordan vann fungerer har en enorm mengde variable egenskaper, alt etter hva, hvordan en ser på bestanddeler og hvordan dette fungerer.

Det var nok tritium jeg hadde i tankene vil jeg tro. Så da er det kun tritium som kan bli radioaktiv del av vannmolekylet? Eller kan oksygendelen også bli radioaktiv?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tritiated_water

Endret av G
Lenke til kommentar

Får bare beklage mine manglende kunnskaper. Forskjellige vannbestanddeler og hvordan vann fungerer har en enorm mengde variable egenskaper, alt etter hva, hvordan en ser på bestanddeler og hvordan dette fungerer.

Det var nok tritium jeg hadde i tankene vil jeg tro. Så da er det kun tritium som kan bli radioaktiv del av vannmolekylet? Eller kan oksygendelen også bli radioaktiv?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tritiated_water

Det finnes helt sikkert en lang rekke radioaktive oksygenisotoper også, men nei, det er ikke det man mener med tungtvann. Tungtvann er D2O. T2O er også teknisk sett en type tungtvann, men i praksis brukes det til veldig lite siden det er radioaktivt og ekstremt dyrt å lage.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er halveringstiden på radioaktivt tungtvann? Når mister et radioaktivt tungtvann helt sin stråling, og når går tungtvann over til vann?

Jeg formoder at radioaktiviteten i hovedsak skyldes spor av uran og fisjonsprodukter, selv om det også kan dannes tritium når deuterium absorberer et nøytron - men dette skjer så vidt jeg vet i ganske liten grad. Tritium er forøvrig også et fisjonsprodukt, men også dette skjer i liten grad.

Lenke til kommentar

Siden det er oppgitt at denne "kritiske" ventilen er åpen når reaktoren er i drift, er det vanskelig å skjønne at en lekkasje i ventilen når reaktoren er nedstengt, kan fortjene en slik dramisk omtale i våre media. Hva "atomfysiker" Bøhmer måtte mene om saken er høyst forutsigbart og totalt irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...