torest Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Håp om byggestart i 2021 - 13 år etter at det ble lansert.Nye planer skal få fart på senteret som skal sikre Norges maritime framtid Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 "I OECDs publikasjon fra 2016 «The Ocean Economy in 2030» anslås det at havromsøkonomien vil sysselsette rundt 40 millioner og doble sitt bidrag til global verdiskaping fra 9,9 trillioner kroner i 2010 til over 19,4 trillioner kroner i 2030." "Havrommet" er en stor mulighet for Norge, men hvorfor nevner ikke artikkelen den viktigste muligheten for nye arbeidsplasser, nemlig det EU kaller "Multi-use of the ocean"? EU jobber hardt for å realisere havgående plattformer som høster energi fra vind og bølger, men også produserer mat fra fiskeoppdrettsanlegg, algefarmer og skjelldyrking. En ser for seg noe som ligner små øyer på havet, hvor det også er lagt til rette for at folk kan reise på ferie for å fiske f. eks. Tar vi havet i bruk er det enorme energimengder det er snakk om, og Norge har en unik mulighet for å teste ut denne type løsninger, da vi har Norskerenna og allerede plassert en omformerplattform i tilknytning til Johan Sverdrup. Vi er egentlig i gang, men hvor mye et laboratorium i Trondheim kan bidra med, utover det vi allerede har i Havbassenget og Slepetanken er jeg usikker på. På dette området er det viktigst med prototyper som kan testes for de kreftene som faktisk er på havet. Lager vi en modell i 1 : 100 og tester den i Havbassenget og får 50 W, blir det 6 MW i det virkelige liv. Dette forholdet tror jeg ikke politikere og økonomer forstår så mye av, men det viser at det er ganske begrenset hva vi finner ut i et basseng. Samtidig er det slik at virkelige anlegg koster enormt mye, hvor det i dette tilfellet er snakk om 2 mrd. for å få en realistisk test på om anlegget tåler orkaner på havet. Etter min mening blir vi ikke ledende på dette området før vi er villige til å bygge anlegg på havet, så spørs det om vi har penger til begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå