Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykefravær

Økonom2015

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber som avdelingsleder i en stor bedrift i Norge. 

Kort fortalt, har en ansatt som har slitt mye mentalt, noe som har resultert i mye sykefravær.

Vedkommende har nå brukt opp alle egenmeldingsdagene sine (innenfor 12mnd periode)

HR er selfølgelig inne i bildet, og de ønsker vedkommende bort, noe jeg ikke er enig i.

Vedkommende levere blandt top 3 (blandt 34) på alle måleparametere.

På en måte sliter jeg med at jeg aldri vet om vedkommende faktisk dukker opp, på en annen side vet at når vedkommende fungerer, så yter h*n bedre enn noen annen på avdeling.

Hvordan er jussen rundt det med sykefraværet?

Oppsigelse er ikke aktuelt, men HR vil vurdere å flytte vedkommende til en annen avdeling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, han har et sted mellom fire og tolv dagers fravær (inntil 24 dager hvis dere er en IA-bedrift). Den ansatte har et sted mellom 1,3 og 10,4 % fravær.

Dersom HR ønsker å omplassere ufrivillig vil utformingen av arbeidsavtalen hans avgjøre om det er noe de kan gjøre i kraft av arbeidsgivers styringsrett, eller om han må gis en endringsoppsigelse. Generelt sett kan ikke arbeidsgiver i kraft av styringsretten endre en stillings grunnpreg eller vesentlige sider av arbeidsavtalen. Man må her analysere arbeidsavtalen og den nåværende arbeidssituasjon mot situasjonen etter en eventuell omplassering.

Et annet spørsmål er om arbeidsgiver bryter diskrimineringslovgivningen dersom vedkommende omplasseres som følge av mental helsesvikt.

Lenke til kommentar

Så, han har et sted mellom fire og tolv dagers fravær (inntil 24 dager hvis dere er en IA-bedrift). Den ansatte har et sted mellom 1,3 og 10,4 % fravær.

Dersom HR ønsker å omplassere ufrivillig vil utformingen av arbeidsavtalen hans avgjøre om det er noe de kan gjøre i kraft av arbeidsgivers styringsrett, eller om han må gis en endringsoppsigelse. Generelt sett kan ikke arbeidsgiver i kraft av styringsretten endre en stillings grunnpreg eller vesentlige sider av arbeidsavtalen. Man må her analysere arbeidsavtalen og den nåværende arbeidssituasjon mot situasjonen etter en eventuell omplassering.

fr'

Et annet spørsmål er om arbeidsgiver bryter diskrimineringslovgivningen dersom vedkommende omplasseres som følge av mental helsesvikt

.IA bedrift, vedkommende har nå 24 dagers sykefrævir innen for |12mnd. 

Har ikke arbeidsavtalen er akkurat nå, men histtorisk sett så blie uegnete ansttte flyttet til en "jobbsenter" (internt i bedriften).

Det jeg ønsker er at det ikke skjer. Arbeidsgiver har nok fullt rett til, jmf styringsrett. Men jeg ønsker å beholde vedkommende.

Uavhengig av jussen, så snakker vi om er person med ett enormt potensiale, derav spm rundt sykefravær og mentalhelse.

Vedkommende var helt åpen om det fra startet viss det teller

Lenke til kommentar

Hei!

Jobber som avdelingsleder i en stor bedrift i Norge. 

Kort fortalt, har en ansatt som har slitt mye mentalt, noe som har resultert i mye sykefravær.

Vedkommende har nå brukt opp alle egenmeldingsdagene sine (innenfor 12mnd periode)

HR er selfølgelig inne i bildet, og de ønsker vedkommende bort, noe jeg ikke er enig i.

Vedkommende levere blandt top 3 (blandt 34) på alle måleparametere.

På en måte sliter jeg med at jeg aldri vet om vedkommende faktisk dukker opp, på en annen side vet at når vedkommende fungerer, så yter h*n bedre enn noen annen på avdeling.

Hvordan er jussen rundt det med sykefraværet?

Oppsigelse er ikke aktuelt, men HR vil vurdere å flytte vedkommende til en annen avdeling.

Du skriver ikke noe om størrelsen på avdelingen du jobber på, men dersom sykefraværet fra bedriftens side er et økonomisk problem heller enn et praktisk et, går det an å søke om refusjon hos nav for arbeidsgiverdelen av lønn under fravær. Du finner informasjon og søknadsskjema på https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/kronisk-syk-arbeidstaker.

Det er ingen garanti for at Nav innvilger dette, men dersom du ellers er fornøyd med arbeidstaker, og avdelingen tåler en tom kontorplass, eventuelt har god tilgang på vikarer, koster det lite å søke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...