Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Konfiskering av våpen og massedrap

7 stemmer

1. 1. Bør folk få lov til å eie våpen i tilfelle staten blir voldelig igjen?

• Ja, det er naivt å tro at det ikke kan skje igjen
      5
    • Nei, man må være passe paranoid for å tro at historien kan gjenta seg
      2

Anbefalte innlegg

Gun confiscation and mass slaughter go hand in hand.

Adolf Hitler confiscated guns before killing over 13 million people. Joseph Stalin confiscated guns before killing over 20 million people. Mao Zedong confiscated guns before killing over 45 million people. Pol Pot confiscated guns before killing over 2 million people. Do we really want to let Donald Trump confiscate guns? 

Thoughts?
Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der hvor en folkelig milits av det slaget som skisseres her kunne true statens maktmonopol for 100 eller 200 år siden så tror jeg ikke at det samme er realistisk i dag for velorganiserte stater. Hvis 10000 svensker løfter våpen mot myndighetene så sitter myndighetene på overvåkning og maktmidler som kan knuse det relativt kjapt.

Prinsippielt så finner jeg tanken om at «folket» har mulighet til å avsette politiske ledere med makt dersom ting sklir helt ut intetesant, men jeg tror ikke at det er spesielt relevant.

-k

Lenke til kommentar

Der hvor en folkelig milits av det slaget som skisseres her kunne true statens maktmonopol for 100 eller 200 år siden så tror jeg ikke at det samme er realistisk i dag for velorganiserte stater. Hvis 10000 svensker løfter våpen mot myndighetene så sitter myndighetene på overvåkning og maktmidler som kan knuse det relativt kjapt.

Prinsippielt så finner jeg tanken om at «folket» har mulighet til å avsette politiske ledere med makt dersom ting sklir helt ut intetesant, men jeg tror ikke at det er spesielt relevant.

-k

Lite relevant uten våpen iallefall..

Lenke til kommentar

Når myndighetene har helikopter og tanks så er det begrenset hvor mye opprør man kan gjøre med en elgrifle.

Og ingen har såvidt jeg ser argumentert for at sivilbefolkningen skal få militære helikopter og tanks?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Når myndighetene har helikopter og tanks så er det begrenset hvor mye opprør man kan gjøre med en elgrifle.

Og ingen har såvidt jeg ser argumentert for at sivilbefolkningen skal få militære helikopter og tanks?

-k

Da trenger man en doktrine som omgår høyteknologimonopolet på krigsteknologien til staten.

Lenke til kommentar

-k

Nå er vel ikke nødvendigvis tanken att «folket» skal ta til våpen og vinne over staten, men heller at kostnaden ved å påtvinge «statens vilje» på ett «væpnet folk» vil være så høy at «de» lar det være og nøyer seg med mykere, mer demokratiske og tregere virkemidler
Lenke til kommentar

Så nå er det liksom Donald Trump som er forkjemper for å ta fra folk våpen?

Han vil at folket skal ha våpen, og dette beviser at han ikke er en tyrann. Tyranner vil alltid forsøke å ta våpen.

Hvorfor ga førsteposten din uttrykk for redsel for Trump angående konfiskasjon da?

Lenke til kommentar

Han vil at folket skal ha våpen, og dette beviser at han ikke er en tyrann. Tyranner vil alltid forsøke å ta våpen.

Hvorfor ga førsteposten din uttrykk for redsel for Trump angående konfiskasjon da?

Trump er ikke diktator, og det skjer ting i USA mot presidentens vilje. 

Lenke til kommentar

Trump er ikke diktator, og det skjer ting i USA mot presidentens vilje.

Økseskaft!

Lenke til kommentar

Adolf Hitler confiscated guns before killing over 13 million people. Joseph Stalin confiscated guns before killing over 20 million people. Mao Zedong confiscated guns before killing over 45 million people. Pol Pot confiscated guns before killing over 2 million people. Do we really want to let Donald Trump confiscate guns? 

Thoughts?

Nå er Trump riktignok en tulling som har dels fascistiske holdninger, men å sammenligne ham med Stalin, Hitler og Mao blir for dumt. Trump kommer ikke til å sette igang massedrap på amerikanere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Thoughts?

Nå er Trump riktignok en tulling som har dels fascistiske holdninger, men å sammenligne ham med Stalin, Hitler og Mao blir for dumt. Trump kommer ikke til å sette igang massedrap på amerikanere.

Ikke mer fascistisk enn politikere flest. 

Lenke til kommentar

Hitler ble visstnok avskrevet som en tulling han også - helt til han plutselig var en tulling med jerngrep om befolkningen.

Det er en vanskelig å spå om en politiker ligger an til å bli en «Hitler». Det beste man kan gjøre er kanskje å verne om demokratiske institusjoner og håpe at velgerne velger en kandidat man setter større pris på neste gang.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...