Gå til innhold

Installasjonsoppsett

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å bygge en Java applikasjon. Meningen er at det skal leveres til å kunne kjøre på Linux/BSD. Og for å få testet applikasjonen bedre er det ønskelig å utvikle applikasjonen på et miljø tilnærmet likt produksjonsmiljøet.

Hittil har all utvikling og testing blitt gjort på Windows (fungert bra det), men testes det ikke kontinuerlig på Linux før release tar man en stor risiko. Jeg kommer til å sette opp test maskin og utviklingsmaskin for Linux.

Vil klargjøre testmaskinen slik at applikasjonen kan testet for; RH, Debian og FreeBSD (dette er vel de mest utbredte og anerkjente systemene). Jeg skal ikke stå for oppsett og utførelse av test, men må selv sette opp et fornuftig utviklingsmiljø på arbeidstasjonen.

Jeg skulle gjerne hatt noen anbefalinger til oppsett av partisjoner (størrelse, antall, type, filsystem osv), samt hvor jeg bør installere de forskjelige systemene (jeg klarer å bruke fdisk). Tankesettet under Windows er mye lettere (fordi det er det jeg foreløpig kan).

Typisk på Windows benyttet jeg FAT på partisjoner som ble delt av NT/98 (også Linux som ikke kunne skrive til NTFS), yypisk MP3 filer, kode filer osv. Jeg trenger tilgang til en del filer fra alle OS'ene. Ønsker også å kunne dele en del av disse filene (lese og skrive) med Windows (via nettverk) uavhengig av hvilket OS jeg booter opp med.

Tenkte å benytte et hoved operativsystem hvor jeg har grafiske utviklingsverktøy osv, men å kunne restarte maskinen for å teste og feilrette på andre systemer ved behov.

Jeg har 2 disker på litt under 120GB. Overordnet virker det fornuftig å dele inn i en system disk og en data disk. I dag har jeg typisk delt opp disken for Windows (annen maskin) i flere parisjoner:

-Win 2000 Pro (NTFS) system

-Win 2000 Server (NTFS) system

-Win 98 (FAT) system

-Linux Partisjon (Linux) system

-Development (NTFS) data

-CrossDevelopment (FAT) data

-Download (FAT) data

-Media (FAT) data

-Backup (NTFS) data

-Other (FAT) data

Jeg vet ikke hva som vil være best practises for Linux/UNIX/BSD oppsett. Har desverre ikke tid til å benytte meg for mye av prøve og feile metoden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har prøvd å planlegge en fornuftig partisjonering av diskene. Kunne gjerne fått noen innspill.

Partisjonering:

/dev/hda

hda1 - RH 9.0 (/boot) Linux partision (ext3), 128MB, [TRENGER JEG DENNE?]

hda2 - RH 9.0 "Workstation" (/) (ext3), 8192MB

hda3 - Linux swap partition, 1024MB

hda4 - Extended partition

+hda5 - Debian 3 (/) (ext2), 8192MB

+hda6 - FreeBSD, 8192MB

+hda7 - RH 9.0 "Server" (/), 8192MB

+hda8 - RH 7.3 "Server" (/), 8192MB

+hda9 - OpenBSD, 8192MB

+hda10 - Empty Slot 1, 8192MB

+hda11 - Empty Slot 2, 8192MB

+hda12 - Empty Slot 3, 8192MB

+hda13 - Empty Slot 4, 8192MB

+hda14 - Empty Slot 5, 8192MB

+hda15 - (/tmp) (ext2), xxxxMB

/dev/hdb

hdb1 - /home (ext2), 8192MB

hdb2 - /usr (ext2), 8192MB

hdb3 - /var (ext2), 8192MB

hdb4 - Extended partition

+hdb5 - "/development", 4096MB [FILFORMAT?]

+hdb6 - "/media" (MP3 osv.) (fat32), 32768MB

+hdb7 - "/download" (fat32), 16384MB

+hdb8 - "/backup", 16384MB

+hdb9 - "/other", xxxxMB

Endret av Neural Robotics
Lenke til kommentar

Du kan ikkje dela /usr, /var og /tmp mellom distribusjonane, kvar må ha sin eigen. (Det var litt uklart om du hadde tenkt å gjera det, men det såg kanskje sånn ut.) Sidan det berre er test, er det nok enklast å hiva kvar distribusjon på kvar sin romslege rotpartisjon, slik arehb føreslår.

Det er helst gamle versjonar som treng /boot fremst på disken. I dag går det truleg bra utan.

Viss du ikkje brukar all plassen med ein gong, kan det vera lurt å la resten stå upartisjonert. Då er det lettare å endra på ting seinare.

Lenke til kommentar

Partisjonering

/dev/hda

hda1 - RH 9.0 "Workstation" (/) (ext3), 16384MB, aktivt utviklingsmiljø (erstatter Windows)

hda2 - Debian 3 (/) (ext2), 8192MB, lokalt testmiljø

hda3 - Linux swap partition, 1024MB

hda4 - Extended partition

+hda5 - FreeBSD, 8192MB, lokalt testmiljø

+hda6 - RH 9.0 "Server" (/) (ext3), 8192MB, lokalt testmiljø

+hda7 - RH 7.3 "Server" (/) (ext2), 8192MB, lokalt testmiljø

+hda8 - OpenBSD, 8192MB, lokalt testmiljø

+free

/dev/hdb

hdb1 - "/data" (ext2), 8192MB

hdb2 - "/development" (ext2), 8192MB

hdb3 - "/mp3" (fat32), 32768MB

hdb4 - Extended partition

+hdb5 - "/download" (fat32), 16384MB

+hdb6 - "/backup" (fat32), 16384MB

+hdb7 - "/other" (ext2), 16384MB

+free

Da tror jeg at jeg har et brukbart oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...