Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Brev fra namsmannen - Rask svar please!

kaelmaes

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde en mobilregning fra telenor som på et eller annet vis ikke var blitt betalt, som var fra i fjor. Er rimelig sikker på at når jeg flyttet i den perioden så ble den sendt feil, og sikkert purringen også. Jeg kontaktet telenor for over en måned siden pga jeg skulle ordne avtalefaktura for å slippe dette tullet, og kundebehandleren bekreftet for meg at alt var OK hos dem, og alle mine faktura var betalt.

Fikk en mail i dag om at noen gjorde en kredittsjekk på meg, og jeg mistenkte at jeg hadde noe i posten. Hadde vært borte hele mars så å si, med påskeferie etc. Sjekket postkassa i dag, og der har jeg et feit brev fra namsmannen i politiet, og en hel bunke med purringer og inkasso fra inkassobyrå. Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan jeg ikke har fått alle disse purringene, og istedet får en hel bunke med dem i et sett. Det var snakk om en regning på 500kr som nå har blitt nesten 4000kr. Hvordan får jeg ikke en varsling på elektronisk postkasse eller sms eller whatever?

Uansett, er sykt stressa, fordi brevet sier at jeg skal møte hos namsmannen kl 09 I MORGEN?? Kan ikke kontakte verken inkassobyrå eller namsmannen i dag siden det er stengt. Jeg kontaktet telenor, og snakket med en hyggelig mann som sporet opp det jeg snakket om og fant inkassoet, men han synes det var urovekkende at jeg ikke hadde blitt varslet bedre. Han skulle skrive en hastemail osv, men han sa at jeg kom til å bli kontaktet rundt 09.30 eller noe sånt i morgen, og han anbefalte meg å ringe inkassobyrået så snart som mulig i morgen.

Selv om dette i grunnen selvsagt er min egen feil, så synes jeg det er ganske hårreisende. Jeg må vel seriøst ikke møte opp på politikontoret imorgen? Jeg har ingen problemer med å betale beløpet, er ikke snakk om å ikke ha råd, så dette må vel gå å an å få fikset? Er så stressa siden politikontoret ikke åpner før kl 09, altså samme tidspunkt jeg skal møte opp? Planen min foreløpig er å ringe inkassobyrået asap kl 08 imorgen, og eventuelt da ringe namsmannen asap 09.00?

Kan noen plis roe meg ned, føles som verdens undergang dette, skummelt med brev fra politiet.

Endret av kaelmaes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er din nåværende postadresse registrert i folkeregisteret? (Jeg antar det siden Namsmannen har sendt deg brev).  

Sjekk når og hvor purringer er sendt. 

Det finnes en hel haug med useriøse inkassobyråer, og selv de seriøse kan gjøre feil. 

Hvis det bare er snakk om 4000,- så tror jeg du kan slappe helt av. Verste som skjer at de tar utlegg i lønnen din.  

Viktigste du gjør er at du bestrider at du har mottatt purringene (hvis de er sendt feil). 

Jeg ville nok møtt opp hos Namsmannen på datoen som er satt. 

Det virker dessuten litt rart at et så lite pressende krav har så kort frist. Du skal normalt ha betydelig lengre frist, og da gjerne skriftlig. Er du sikker på at du har lest datoen korrekt? 

I brevet fra Namsmannen skal det dessuten være en laaaang veiledning for hva du skal, bør og kan gjøre hvis du er uenig i hele eller deler av kravet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Brevet sier antagelig at utleggsforretningen vil bli holdt i morgen på namsmannens kontor. Du har som hovedregel ikke møteplikt.

Du betaler kravet (med mindre du har noen innsigelser mot det, noe det jo kan være grunn til å ha). Du tar ut en PDF-utskrift av kvitteringen fra nettbanken på at beløpet er betalt. Du ringer namsmannen i morgen straks de åpner. Du forteller at beløpet er betalt, at du ikke fikk brevene fra namsmannen før i går, og du ber namsmannen avvente en kort periode til inkassator får trukket kravet. Du tilbyr å sende PDF-kvitteringen fra nettbanken til aktuell saksbehandler direkte hvis det er ønskelig. Deretter ringer du inkassator.

Hvis du har innsigelser kontakter du namsmannen i morgen tidlig og informerer om at du krever saken overført til forliksrådsbehandling. Du vil bli bedt om å kreve dette skriftlig. Spør om det er greit med direkte e-post.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Brevet sier antagelig at utleggsforretningen vil bli holdt i morgen på namsmannens kontor. Du har som hovedregel ikke møteplikt.

Du betaler kravet (med mindre du har noen innsigelser mot det, noe det jo kan være grunn til å ha). Du tar ut en PDF-utskrift av kvitteringen fra nettbanken på at beløpet er betalt. Du ringer namsmannen i morgen straks de åpner. Du forteller at beløpet er betalt, at du ikke fikk brevene fra namsmannen før i går, og du ber namsmannen avvente en kort periode til inkassator får trukket kravet. Du tilbyr å sende PDF-kvitteringen fra nettbanken til aktuell saksbehandler direkte hvis det er ønskelig. Deretter ringer du inkassator.

Hvis du har innsigelser kontakter du namsmannen i morgen tidlig og informerer om at du krever saken overført til forliksrådsbehandling. Du vil bli bedt om å kreve dette skriftlig. Spør om det er greit med direkte e-post.

Tusen takk for et informativt svar. Jeg tenkte på å betale kravet med en gang, men han fra telenor snakket noe om at det var til syvende og sist "dem" (telenor) som hadde noe å si på saken eller noe sånt. Hørtes ihvertfall ut som at han mente det var en sjangse for at de kunne gjøre noe med kravet? Litt usikker, sikkert derfor han sa at telenor kom til å ringe meg i morgen. Har i grunn litt lyst til å betale nå, så jeg slipper å sitte med dårlig samvittighet på det når jeg ringer namsmann i morgen. Det ville overrasket meg noe om jeg ville fått kravet annullert, inkassobyrået har sikkert oversikt over at de har sendt ut purringer.

Jeg fant forøvrig ut at jeg vet hvem namsmannen er, og hun vet hvem jeg er. Jobber sammen med samboeren hans. Kleint. Synes du jeg burde ringe namsmann først og fremst, som åpner kl 09, og ikke ringe inkassobyrået? De åpner kl 08.

Endret av kaelmaes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...