Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke inn på Laptop. Passord uten harddisk, ingen bios?

Anbefalte innlegg

Prøver å fikse en laptop for en venn, men blir bare sittende kløende i håret. Mulig jeg er helt gåen i toppen, men klarer ikke å få orden på denne pc'en. Kommer ikke inn i bios på noen måte, og ved oppstart er den passordbeskyttet, direkte uten bruker. Har åpnet laptopen, og det finnes ingen harddisk i den, heller ei plass til en evt. harddisk virker det som. Dette er vel ikke normalt?

post-392813-0-21815400-1522945942_thumb.jpg

post-392813-0-49579800-1522945952_thumb.jpg

post-392813-0-72639500-1522945963_thumb.jpg

post-392813-0-53190700-1522945972_thumb.jpg

post-392813-0-49732800-1522946037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aaah, tusen takk. Kommer likevel ikke inn i bios. Får kun opp "Enter password", uansett hva jeg prøver på.

Han som eier pc vet heller ikke hva som er galt. Trolig har jeg sagt ja til noe jeg ikke kan fullføre, noe som er litt kjipt, da jeg som regel pleier å få ting til etterhvert i det minste.

Lenke til kommentar

Napp ut M2-disken og start med å komme inn på BIOS. Evt plugge inn disken i en annen pc for å hente ut data. Er det disken som er passordbeskyttet så sliter du.

Alle bærbare har sin egen F tast eller Fn + en annen tast for å komme inn på BIOS.

Sliter du med BIOS/CMOS passord så er det flere ting man kan gjøre; nappe ut batteriet og eller ta ut / flytte på en jumper, evt søke etter hirens boot disk:

BIOS / CMOS Tools

Award DMI Configuration Utility 2.43 DMI Configuration utility for modifying/viewing the MIDF contents.
!BIOS 3.20 A powerfull utility for bios and cmos.
BIOS Cracker 5.0 BIOS password remover (cmospwd).
BIOS Utility 1.35.0 BIOS Informations, password, beep codes and more.
CMOS 0.93 CMOS Save / Restore Tool.
DISKMAN4 A powerful all in one utility.
Kill CMOS A tiny utility to wipe cmos.
UniFlash 1.40 BIOS flash utility.

Jeg kjenner ikke spesifikt til modellen, men det er godt mulig du i værste fall må kortslutte en kobling på selve kretskortet, brute force passordet, tvangs flashe, eller rett og slett sende den inn til Toshiba. XD

EDIT: Så svaret ditt først nå... med mindre han har fått noe ransomware/virus så virker jo det litt rart...
Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Napp ut M2-disken og start med å komme inn på BIOS. Evt plugge inn disken i en annen pc for å hente ut data. Er det disken som er passordbeskyttet så sliter du.

Alle bærbare har sin egen F tast eller Fn + en annen tast for å komme inn på BIOS.

Sliter du med BIOS/CMOS passord så er det flere ting man kan gjøre; nappe ut batteriet og eller ta ut / flytte på en jumper, evt søke etter hirens boot disk:

BIOS / CMOS Tools

Award DMI Configuration Utility 2.43 DMI Configuration utility for modifying/viewing the MIDF contents.

Jeg kjenner ikke spesifikt til modellen, men det er godt mulig du i værste fall må kortslutte en kobling på selve kretskortet, brute force passordet, tvangs flashe, eller rett og slett sende den inn til Toshiba. XD

EDIT: Så svaret ditt først nå... med mindre han har fått noe ransomware/virus så virker jo det litt rart...

Ville ransomware malware fått satt boot passord dog? Tror ikke det ville slått inn noe lås før bruker logger på?

Og så tviler jeg på at ransomware ville satt et slik passord uten en form for utpressende melding.

Lenke til kommentar

BIOS / CMOS Tools

Ville ransomware malware fått satt boot passord dog? Tror ikke det ville slått inn noe lås før bruker logger på?

Og så tviler jeg på at ransomware ville satt et slik passord uten en form for utpressende melding.

Ok, kan godt kalle det malware for å dekke over det meste... men ja man få tilgang til det meste på et system, spiller ingen rolle om det er boot loader på harddisken eller om det er CMOS/BIOS. Er det strøm er det tilgang sier jeg ;)

1. Han har selv gjort fysisk i bios eller andre som practical joke.

2. Passordet kom hardkodet.

3. Gjennom sw (av hvem som helst, også malware).

4. Feil/korrupsjon i BIOS. Evt flashing som har rett og slett har gått dårlig.

5. Den er stjålet.

*Glemt noe nå?*

Den er i hvert fall ikke blitt satt av seg selv. Dessuten, vi vet jo ikke med sikkerhet om det er selve BIOS som spør, eller om sperren ligger på selve harddisken før Windows har startet sin innlastning. Er mange steg i bootingen. Her har vi og to forskjellige meldinger som jeg biter meg fast i. Mange skolepcer på vgs er så låst at ny harddisk eller tilgang på BIOS er ikke mulig på vanlig vis. Enkelte vil låse seg helt om du gjør noe. Jeg konkluderer ikke med noe, bare stusser fælt på den "verify error" meldingen.

Dessuten, enkelte selskaper har blitt tatt i å legge inn "malware" inn i et system som er solgt til sluttkunde... Lenovo bl.a. Det er mange produkter på markedet som er lagt inn en bakdør inn i systemet så det er ikke uhørt. Eller pga design feil.

EDIT: Skulle ha gjort dette først, men det kan tyde på at BIOS er gåen i følge det jeg finner på nettet.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg skal komme med et råd til deg. Det er at du ikke gjør noe mer med PC`en før du spør han du ordner PC`en for har fått tak i PC`en. Jeg mistenker at den er stjålet.

Jeg nekter og tro at han som du prøver og ordne PC`en for har glemt BIOS Passord eller annet slags passord for å komme inn på PC`en. Spørsmålet er vel egentlig om han klarer og setta sånn selv en gang, siden at han ikke vet hvordan PC`en har kommet i den tilstanden som den faktisk har og siden at han spør om hjelp til å ordne det. Hvis han hadde visst passordet, så hadde han ikke trengt noe hjelp.

Så gå til vennen din og spør hvor han har fått PC`en fra (Hvis du ikke vet det fra før av), og eventuelt hva den er brukt til.

Hvis han mot formodning har fått PC`en, så kan han spørre de han fikk den av om passord og tilgang til maskina.

Det KAN være Virus eller noe annet greier som har kommet seg inn, men sånne ting kommer seg ikke inn av seg sjøl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg skal komme med et råd til deg. Det er at du ikke gjør noe mer med PC`en før du spør han du ordner PC`en for har fått tak i PC`en. Jeg mistenker at den er stjålet.

Jeg nekter og tro at han som du prøver og ordne PC`en for har glemt BIOS Passord eller annet slags passord for å komme inn på PC`en. Spørsmålet er vel egentlig om han klarer og setta sånn selv en gang, siden at han ikke vet hvordan PC`en har kommet i den tilstanden som den faktisk har og siden at han spør om hjelp til å ordne det. Hvis han hadde visst passordet, så hadde han ikke trengt noe hjelp.

Så gå til vennen din og spør hvor han har fått PC`en fra (Hvis du ikke vet det fra før av), og eventuelt hva den er brukt til.

Hvis han mot formodning har fått PC`en, så kan han spørre de han fikk den av om passord og tilgang til maskina.

Det KAN være Virus eller noe annet greier som har kommet seg inn, men sånne ting kommer seg ikke inn av seg sjøl.

Du får ikke verify error ved å sette vanlig BIOS/UEFI passord. Det tyder på noe annet. Dessuten, eldre Toshiba Satellites hadde en BIOS feil.

"A "Password =" prompt may be displayed when the computer is turned on, even though no power-on password has been set. If this happens, there is no password that will satisfy the password request. The computer will be unusable until this problem is resolved.

If the problem has not happened yet, verify that your computer has the BIOS currently available from the Toshiba Support website. See detailed instructions below.

Your computer's BIOS may already include the fix for this problem, depending upon the model, and when it was manufactured.

This Support Bulletin is not a notice of a new BIOS for your computer; it's a notice that the password prompt problem has been fixed in relatively new BIOS releases.

The occurrence of this problem on any particular computer is unpredictable -- it may never happen, but it could happen any time that the computer is turned on. If this problem does occur, it will be necessary to send the computer to a Toshiba Authorized Service Provider."

Linken er siden utgått:

http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/support/jsp/modelContent.jsp?ct=SB&os=&category=&moid=1700040&rpn=PSAD6U&modelFilter=A135-S2326&selCategory=2756709&selFamily=1073768663

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...