Kaneltryne Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Tar fysikk muntlig og har eksamen om litt under 1 måned, og er veldig usikker på hvordan det vil foregå. Er det noen som har vært gjennom det og ønsker å komme med noe tips o.l? F eks: - Ikke bry deg så mye om kapittel x, det er ikke så viktig - Pugg formler, det er viktig - Lær deg alle forsøkene godt Alt av innspill setter jeg pris på. Er det også slik at jeg kan ringe skolen og høre hvilke forsøk som blir aktuelle, pga hver skole bare velger ut noen de skal teste i, så jeg slipper å kunne alle så godt? På privatistweb står det varighet: 1 - 1 time? Og forberedelsesdel inntil 45 min? Betyr det 45 min forberedelse og 15 minuter eksaminasjon, eller betyr det 45 min forberedelse I TILLEGG til 1 time eksaminasjon? Og er det noen som har statistikker på strykprosent og liknende på muntlig eksamen i fysikk 1? Det finnes for matte skriftlig osv, men fant ingen for fysikk muntlig? Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Jeg tok eksamen i fysikk på egen hånd og da var det halv time forberedelse og halv time eksaminasjon. Det er nok ikke 45 minutter forberedelse og 15 minutter eksaminasjon i hvert fall. Personlig er jeg ganske gammel og det er mange år siden jeg tok faget, men for meg var det slik at det var et forsøk på 10 minutter og noen spørsmål som jeg skulle svare på som jeg fikk utdelt på forhånd. Disse regnet jeg ut i forberedelsestiden. Det var blant annet en person i heis og hvordan gravitasjonen påvirket han og slike ting. Når det gjelder strykprosent, så var det slik for meg at jeg spilte ganske mye på den tiden. Derfor var jeg ikke så bra forberedt. Men det gikk greit likevel. Det var egentlig bare forsøket jeg ikke kunne helt (var uforberedt). De var imponerte over mine matematiske ferdigheter. Få som stryker på privatisteksamen tror jeg. Husk at lærere er stor sett veldig snille. De ønsker at du skal gjøre det bra. De elsker studenter som er godt forberedte og gjør en god innsats. Ikke gi deg på spørsmål fordi du synes at det er for vanskelig. Forsøk å gi et svar selv om du er usikker. Lykke til i hvert fall! Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 5. april 2018 Forfatter Del Skrevet 5. april 2018 Jeg tok eksamen i fysikk på egen hånd og da var det halv time forberedelse og halv time eksaminasjon. Det er nok ikke 45 minutter forberedelse og 15 minutter eksaminasjon i hvert fall. Personlig er jeg ganske gammel og det er mange år siden jeg tok faget, men for meg var det slik at det var et forsøk på 10 minutter og noen spørsmål som jeg skulle svare på som jeg fikk utdelt på forhånd. Disse regnet jeg ut i forberedelsestiden. Det var blant annet en person i heis og hvordan gravitasjonen påvirket han og slike ting. Når det gjelder strykprosent, så var det slik for meg at jeg spilte ganske mye på den tiden. Derfor var jeg ikke så bra forberedt. Men det gikk greit likevel. Det var egentlig bare forsøket jeg ikke kunne helt (var uforberedt). De var imponerte over mine matematiske ferdigheter. Få som stryker på privatisteksamen tror jeg. Husk at lærere er stor sett veldig snille. De ønsker at du skal gjøre det bra. De elsker studenter som er godt forberedte og gjør en god innsats. Ikke gi deg på spørsmål fordi du synes at det er for vanskelig. Forsøk å gi et svar selv om du er usikker. Lykke til i hvert fall! Takk for det, og takk for svar Lenke til kommentar
Gutten633 Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Jeg kom opp i fysikk 1 eksamen i fjor. Det gikk føre seg slik: - Kom til avtalt tid, trakk et tema - ble ført til et grupperom der jeg hadde 45 min til å forberede meg og løse oppgavene som jeg hadde fått vedlagt - fikk 15-30 minutter(husker ikke helt) der jeg framførte temaet mitt og løste oppgavene framfor 2 sensorer. Etter det fikk jeg flere spørsmål om et helt annet tema - helt til slutt gjorde jeg et forsøk som var veldig grei Noe tips: - Ikke tenk på å pugge formler til alle kapittlene (dette beviser ingenting). Det viktigste er å lære formelene i det emnet som du trakk. - ta utgangspunkt i kompetansemålene fra boka di og prøv å svar på dem så går det helt fint - det er viktig å lære alle forsøkene da dette spiller en stor del av komptansen innenfor faget Øvelsene som du skal utføre varierer fra skole. For eksempel, så visste ikke fysikklæreren min(det var første året hans som lærer) engang at vi skulle ha forsøk på eksamen. Han fant fem ulike forsøk som vi brukte 2-3 skoletimer på å mestre(det var ikke vanskelig i det hele tatt). Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en skole og spør om du kan få forsøkene som de personlig bruker på eksamen. Det var all informasjonen som jeg klarte å pøse ut på fem minutter, er det noe mer du lurer på så er det bare å spør i vei :-) Lykke til! Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Jeg kom opp i fysikk 1 eksamen i fjor. Det gikk føre seg slik: - Kom til avtalt tid, trakk et tema - ble ført til et grupperom der jeg hadde 45 min til å forberede meg og løse oppgavene som jeg hadde fått vedlagt - fikk 15-30 minutter(husker ikke helt) der jeg framførte temaet mitt og løste oppgavene framfor 2 sensorer. Etter det fikk jeg flere spørsmål om et helt annet tema - helt til slutt gjorde jeg et forsøk som var veldig grei Noe tips: - Ikke tenk på å pugge formler til alle kapittlene (dette beviser ingenting). Det viktigste er å lære formelene i det emnet som du trakk. - ta utgangspunkt i kompetansemålene fra boka di og prøv å svar på dem så går det helt fint - det er viktig å lære alle forsøkene da dette spiller en stor del av komptansen innenfor faget Øvelsene som du skal utføre varierer fra skole. For eksempel, så visste ikke fysikklæreren min(det var første året hans som lærer) engang at vi skulle ha forsøk på eksamen. Han fant fem ulike forsøk som vi brukte 2-3 skoletimer på å mestre(det var ikke vanskelig i det hele tatt). Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en skole og spør om du kan få forsøkene som de personlig bruker på eksamen. Det var all informasjonen som jeg klarte å pøse ut på fem minutter, er det noe mer du lurer på så er det bare å spør i vei :-) Lykke til! Takk for godt og utfyllende svar, det hørtes jo ikke så verst ut egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå