Gå til innhold

Daimler regner med å tjene mindre når de setter elbilene i produksjon


Anbefalte innlegg

At Daimler vil tjene mindre skyldes vel også at disse elbilene er dyrere å produsere. For å konkurrere mot fossilbiler må prisen settes lavt, noe som gir lavere marginer.

 

Over tid vil nok dette stabilisere seg, men dette vil nok ta litt tid.

 

Servicebehov er også radikalt mindre på elbil. Så også der er det tap. Ingen oljeskift, reimskifte, turbo osv.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare at Kodak historien er en fabrikert myte – ledelsen gjorde faktisk hva de kunne for å differensiere produktbasen bort fra analog film. De differensierte kanskje heller for mye. Men varemerket Kodak var ganske enkelt for tett knyttet til film til at kundene tok digitaliseringen deres på alvor – et tilfelle av feil lukt og feil farge. Japsene, derimot…

Har du noe mer informasjon om dette evt kilder, var ikke klar over at de forsøkte, så det kunne ejg tenkt meg å lese mer om.

 

 

Nokia var i likhet med Ericsson et maskinvareselskap – de kunne/kan RF, ikke brukergrensesnitt. Så når et programvareselskap (Apple) først kom på markedet med et glossy brukergrensesnitt og 'riktig' navn på avsender (med tilstrekkelig underliggende maskinvare,) så var først og fremst det amerikanske markedet mer som klar til å hoppe over. Nokia hadde en eneste mulighet ut av uføret, og det var N900 med glossy Linux. Men der finnes bare ikke mange nok 'spesielt interesserte' slik som meg til å utgjøre noen forskjell – massene lar seg ikke overbevise av slikt.

Litt uenig her, da Samsung klarte å karre til seg store markedsandeler, uten å være et populært merke i det hele tatt i europa. De var også et hardwareselskap, men de så forandringen og kastet seg på. De klarte ikke å innovere slik som apple, så da kopierte dem frem til de klarte å holde følge selv. Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

Bare at Kodak historien er en fabrikert myte – ledelsen gjorde faktisk hva de kunne for å differensiere produktbasen bort fra analog film.

Har du noe mer informasjon om dette evt kilder, var ikke klar over at de forsøkte, så det kunne ejg tenkt meg å lese mer om.

 

Nei, så interessert er jeg ikke. Men dette er da ikke vanskelig å grave opp selv. Mener der til og med er skrevet bøker på temaet.

 

 

Nokia var i likhet med Ericsson et maskinvareselskap – de kunne/kan RF, ikke brukergrensesnitt. se av slikt.

Litt uenig her, da Samsung klarte å karre til seg store markedsandeler,

 

Samsung surfer rir på skjørtekanten til nok et monstrøst amerikansk programvareselskap, nemlig Google. De er riktignok ikke alene om denne strategien, men har altså lykkes overvinne alle konkurrenter. Nokia var som følge av Elop for sent ute til å kunne kaste seg på den bølgen.  

 

Virker egentlig som markedet vil seg selv vondt – velvillig monopoliseres leverandørsiden gjennom en selvforsterkende effekt.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"... og viser til at Tesla Model S nå selger mer enn Mercedes' S-klasse i Europa."

Snakker om å blande epler og pærer. Det er stort salg av Tesla S grunnet subsidierte eller helt bortfall av avgifter. Tipper for eksempel at S-klasse hadde solgt ekstremt mye mer i Norge uten avgifter og mva.

Sant, så sant. S-klasse, og store luksussedaner generelt, har aldri solgt særlig godt i Europa. Model S-salget i Norge sto også for 22 % av totalen i Europa. Det sier det meste. Markedet for sedaner er uansett døende, selv i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare at Kodak historien er en fabrikert myte – ledelsen gjorde faktisk hva de kunne for å differensiere produktbasen bort fra analog film. De differensierte kanskje heller for mye. Men varemerket Kodak var ganske enkelt for tett knyttet til film til at kundene tok digitaliseringen deres på alvor – et tilfelle av feil lukt og feil farge. Japsene, derimot…

Har du noe mer informasjon om dette evt kilder, var ikke klar over at de forsøkte, så det kunne ejg tenkt meg å lese mer om.

 

 

Det er jo bare å google. Kodak var dominerende i USA på salg av kompakte digitalkameraer for 13-14 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...