Gå til innhold

Haster - småjobb for en bedrift - hvordan gjøre det hvit

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg ble spurt om å gjøre en liten praktisk jobb for en bedrift jeg kjenner godt.

De ønsker selvsagt kvittering for jobben , men jeg tar jobben som privatperson og har verken enkeltmannsforetak eller egen bedrift.

Er det kun i private hjem en kan jobbe intill 6000 pr år? Hvordan lager jeg kvittering på jobben? Jeg regner med at jeg ikke må kreve mva da jeg ikke kommer til å gå over den årlige summen som kreves for det.

Er eneste vei enkeltmanaforetak eller “ansettes midlertidig” i firmaet deres? Det blir sikkert bare en kveld eller 2 med jobb før jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kun i private hjem en kan jobbe intill 6000 pr år?

Ja.

Jeg regner med at jeg ikke må kreve mva da jeg ikke kommer til å gå over den årlige summen som kreves for det.

Summen er ikke årlig, men "i en en 12 måneders periode".

Bedriften kan betale oppdragstaker (deg) lønn som i et vanlig lønnstakerforhold. Bedriften skal trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift, men har ikke noe sykepengeansvar. Det skal ikke beregnes feriepenger, oppdragstaker har ikke rettigheter som arbeidstaker i forhold til arbeidsmiljøloven og ikke krav på yrkesskadetrygd eller yrkesskadeforsikring.

Oppdragstaker skal heller ikke tas med i oppdragsgiverens tjenestepensjonsordning.

Begrep som brukes om oppdragstaker er "ikke-ansatt lønnstaker" eller "lønnstaker utenfor tjenesteforhold".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

FrilansFinans virket jo lovende:)

Btw har dere noen tanker rundt timepris?

- Ettersom det er etter min normale arbeidstid på fastjobben bør jeg legge til et kveldstillegg/(“overtid”)

- Det er litt reisetid (20-30min ekstra hver dag)

- Jobb nr 2 blir skattet ekstra høyt? (50%? etter hukommelse)

- Jeg får ekstra matutgifter

- Frilansfinans tar 6% for administrativt, faktura og forsikring

- Feriepenger

- Eventuelle utsyrsutgifter og tid brukt i butikken for dette

Samtidig blir det en ekstra belastning på samboer i forhold til lufting av bikja, oppvask,rydding, matlaging etc. Med andre ord: selv om de er gode bekjente har jeg lyst å ta godt nok betalt at det er verdt tiden min. Jobbene jeg vil få fremover vil være sporadiske 1-3timers jobber. Det vil være alt fra å henge opp tv på veggen til fikse ting som har gått i stykker

Noen tanker?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Såvidt meg bekjent har du ikke rett på overtidsbetaling i en annen jobb som du frivillig velger å ta.

Mht veien til jobb er det ditt ansvar å være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar at du søker mer jobb på bekostning av dine huslige plikter du har ikke krav på kompensasjon for hundelufting osv.

Men du står selvfølgelig fritt til å forhandle din egen lønn og bruke dine argumenter men du har ikke krav på det.

Lenke til kommentar

FrilansFinans virket jo lovende:)

Btw har dere noen tanker rundt timepris?

- Ettersom det er etter min normale arbeidstid på fastjobben bør jeg legge til et kveldstillegg/(“overtid”)

- Det er litt reisetid (20-30min ekstra hver dag)

- Jobb nr 2 blir skattet ekstra høyt? (50%? etter hukommelse)

- Jeg får ekstra matutgifter

- Frilansfinans tar 6% for administrativt, faktura og forsikring

- Feriepenger

- Eventuelle utsyrsutgifter og tid brukt i butikken for dette

Samtidig blir det en ekstra belastning på samboer i forhold til lufting av bikja, oppvask,rydding, matlaging etc. Med andre ord: selv om de er gode bekjente har jeg lyst å ta godt nok betalt at det er verdt tiden min. Jobbene jeg vil få fremover vil være sporadiske 1-3timers jobber. Det vil være alt fra å henge opp tv på veggen til fikse ting som har gått i stykker

Noen tanker?

Direkte utlegg og kjøregodtgjørelse ville jeg viderefakturert direkte. Jobb nr 2 skattes ikke noe ekstra, det er bare forskuddstrekket som ofte er høyere der for å unngå skattesmell.

Håndtverkere/elektrikere/rørleggere fakturerer vel fra 500 til 800. Hvis det er noe "ufaglært" arbeid ville jeg lagt med i nedre sjiktet av det.

Husk for øvrig at feriepenger, skatt og alt slikt blir ditt ansvar når du plutselig er selvstendig næringsdrivende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Såvidt meg bekjent har du ikke rett på overtidsbetaling i en annen jobb som du frivillig velger å ta.

Mht veien til jobb er det ditt ansvar å være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar at du søker mer jobb på bekostning av dine huslige plikter du har ikke krav på kompensasjon for hundelufting osv.

Men du står selvfølgelig fritt til å forhandle din egen lønn og bruke dine argumenter men du har ikke krav på det.

Ja, men det skal samtidig skal være verdt det. Spesielt når det kanskje bare er snakk om 1-3 timers jobber 1-4 ganger i måneden. Det er de som kontaktet meg om jeg hadde lyst å hjelpe dem.. Husk jeg vil jo ikke være ansatt hos dem men heller ta oppdrag for de. Med andre ord blir de ikke arbeidsgiver men kunde. Og da er egentlig selv 500kr timen på kveldstid billig, men jeg tenker at minst 350 ex mva + 1/2-1time i startpris + utgifter for materiell er absolutt nedre smertegrensen. Om ikke overtid så iallefall kveldstillegg, feriepenger, utstyrslitasje, yrkesforsikring, reise. Egentlig burde jeg ta 500 kr timen + 1/2 time i startpris.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...