Gå til innhold

Oppgradering av PC til fotoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg har en 6-7 år gammel pc i dag som har tatt kvelden etter et mislykket overklokkingseksperiment (tror jeg).

Bruken er hovedsakelig redigering i Lightroom, Photoshop og Illustrator. Kanskje noe spilling, men dette er ikke noe jeg gjør spesielt ofte - og da sannsynligvis lite kravstore spill.

Budsjett: 

Under 10 000, helst nærmere 5-7 000.

Jeg har:

Kabinett (Fractal Design Define R3 Black Pearl, overlever nok oppgraderingen, er ganske fornøyd med dette kabinettet)

650 W PSU (ser ingen grunn til å bytte ut)

CPU-kjøler til LGA11xx (Corsair H60 Hydro Series)

5-6 Harddisker (selv om noen av disse kunne med fordel blitt byttet ut med noe mer moderne og større)

DELL U2713H ULTRASHARP 27" WIDE TFT LED BLACK

Øvrige deler som skal byttes ut ser slik ut:

Intel® Core i5-2500K Processor

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155
2x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

Forslag til deler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker noe ala dette:
https://www.prisjakt.no/list.php?l=113036&view=l

Man være obs på: Det kan være du synes 1070 Ti er overkill.
Jeg har her valgt en sykt bra luftkjøler, så har jeg valgt en siste generasjon intel i5, som er da hakket under i7.
Luftkjøleren vil være veldig stillegående og den har mye "rom" for kjøling, som er bra for ytelse.
Det er typisk en kjøler du tar med deg inn på neste bygg også.

Videre valgte jeg da 4 x brikker à 8 Gb.
Det er et vanskelig valg her, i teorien kunne jeg puttet 4 brikker à 4 Gb, det hadde nok vært nok for deg.
Men hvis du da plutselig vil ha 32 Gb, måtte du kjøpt 4 nye brikker.
Så kunne man tenkt: hva med 2 x brikker à 8 Gb (= 16Gb), men da får du ikke kjørt alle minnekanalene :p

Når det gjelder hastighet på RAM, så har det ikke noe for seg å kjøpe aller råeste brikkene.
Linus Tech Tips har en video hvor det viste seg at etter 2400 Mhz var det lite å hente, etter 3200 nesten ingen ting.

For et budjsettbygge vil uansett pengene for en 3200+ minnebrikke gi maks 4 FPS HVIS du har heftigste CPU og heftigste GPU.
Men da snakker vi om at du har skjermkort til ca 8-10.000kr alene :p

Men med 1070 Ti vil du klare bra ytelse da.
Jeg valgte ikke aller billigste hovedkort, tenker det kan være greit for deg at du har innebygd Wi-Fi.

Du bør ha en SSD som systemdisk også, for eksempel en Samsung 850 eller noe.
Det skal sies at en del av de komponentene her kan du finne på finn brukt, men et brukt skjermkort bør være priset ned en del.

Du kan også hvis du har DnB Mastercard vente på neste "superdeal" hos Power, da er plutselig mange av komponentene 20% billigere. Jeg har fått Power til å prismatche routere osv. mot nettbutikker også.

Lenke til kommentar

Jeg tenker noe ala dette:

https://www.prisjakt.no/list.php?l=113036&view=l

Man være obs på: Det kan være du synes 1070 Ti er overkill.

Jeg har her valgt en sykt bra luftkjøler, så har jeg valgt en siste generasjon intel i5, som er da hakket under i7.

Luftkjøleren vil være veldig stillegående og den har mye "rom" for kjøling, som er bra for ytelse.

Det er typisk en kjøler du tar med deg inn på neste bygg også.

Videre valgte jeg da 4 x brikker à 8 Gb.

Det er et vanskelig valg her, i teorien kunne jeg puttet 4 brikker à 4 Gb, det hadde nok vært nok for deg.

Men hvis du da plutselig vil ha 32 Gb, måtte du kjøpt 4 nye brikker.

Så kunne man tenkt: hva med 2 x brikker à 8 Gb (= 16Gb), men da får du ikke kjørt alle minnekanalene :p

Når det gjelder hastighet på RAM, så har det ikke noe for seg å kjøpe aller råeste brikkene.

Linus Tech Tips har en video hvor det viste seg at etter 2400 Mhz var det lite å hente, etter 3200 nesten ingen ting.

For et budjsettbygge vil uansett pengene for en 3200+ minnebrikke gi maks 4 FPS HVIS du har heftigste CPU og heftigste GPU.

Men da snakker vi om at du har skjermkort til ca 8-10.000kr alene :p

Men med 1070 Ti vil du klare bra ytelse da.

Jeg valgte ikke aller billigste hovedkort, tenker det kan være greit for deg at du har innebygd Wi-Fi.

Du bør ha en SSD som systemdisk også, for eksempel en Samsung 850 eller noe.

Det skal sies at en del av de komponentene her kan du finne på finn brukt, men et brukt skjermkort bør være priset ned en del.

Du kan også hvis du har DnB Mastercard vente på neste "superdeal" hos Power, da er plutselig mange av komponentene 20% billigere. Jeg har fått Power til å prismatche routere osv. mot nettbutikker også.

Takk skal du ha for at du tok deg tid til å sette sammen listen! 

Tror derimot den er litt for mye vinklet mot spilling og ikke fotoredigering. Lightroom klarer ikke ennå å bruke GPU effektivt til å håndtere bilder, så prosessorhastighet og RAM er viktigere enn så lenge.

Jeg har endt opp med denne listen https://www.prisjakt.no/list.php?l=472718

Lenke til kommentar

Problemet ditt:

Har du tatt en clear CMOS ?

evt tatt ut lille batteriet i hovedkortet?
Denne CPUen skal du fint klare å klokke til 5GHz, bare husk god kjøling.

PSU, hvilken er det du har? 

Vurdert SSD viss du ikke allerede har dette?
Sjekk om programmene dine kan dra nytte av skjermkortet ditt, evt nyere skjermkort. 

Lenke til kommentar

Tror derimot den er litt for mye vinklet mot spilling og ikke fotoredigering. Lightroom klarer ikke ennå å bruke GPU effektivt til å håndtere bilder, så prosessorhastighet og RAM er viktigere enn så lenge.

Det er en innstilling i PS som sier at den skal bruke GPU'en i maskinen. Det overrasker meg om ikke det samme er i Illustrator også. Når det gjelder LR trodde jeg det var en innstilling her også men kanskje jeg husker feil(?) skal sjekke når jeg kommer hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ditt:

Har du tatt en clear CMOS ?

evt tatt ut lille batteriet i hovedkortet?

Denne CPUen skal du fint klare å klokke til 5GHz, bare husk god kjøling.

PSU, hvilken er det du har?

Vurdert SSD viss du ikke allerede har dette?

Sjekk om programmene dine kan dra nytte av skjermkortet ditt, evt nyere skjermkort.

Jepp, har forsøkt å resette cmos gjentatte ganger, men det hjelper ikke. Jeg tror jeg hoppet over en bios-versjon, og den virker veldig uvillig til å kunne resettes.

Alternativt kunne jeg kjøpe det samme hovedkortet på nytt fra ebay, men det er ikke gratis det heller...

Programmene klarer å utnytte skjermkort, men min erfaring viser at det virker ganske dårlig. Billigere å kjøpe tilstrekkelig med RAM og raskere cpu.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...