steinjarle Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 350 kW tilgjengelig per bil - men ingen kan foreløpig utnytte dem fullt ut.I dag åpnet Norges første superhurtiglader for elbil Lenke til kommentar
DarkmatterX Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! 1 Lenke til kommentar
TiberiumKANE Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 er bare og kjøre diesel bil så lenge som mulig bensin nei takk kommer meg lengre på diesel og slipper og stå i lade kø som alle gjorde i påsken Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... 5 Lenke til kommentar
DarkmatterX Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet. Du fikk dog ikke med deg at dette var en sikkerhetsforskrift fordi man tok et forbehold som skulle spare dem for en økonomisk og juridisk blemme, men at praksis viser at det er bortimot upåviselig forskjell mellom to identiske biler, der den ene kun har fått hurtiglading og den andre kun saktelading. Det er i praksis større forskjell på hvorvidt den ene har stått ofte i solsteiken på varme sommerdager og den andre har stått i en solbeskyttende garasje. 5 Lenke til kommentar
Peer Deutchrian Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 rope mayhem og komme til denne planeten som jeg skal videreutvikle Lenke til kommentar
Eivind Myhr Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Hvorfor tror du det? Det er ikke erfaringene jeg og mange med meg har etter over 5 år med hurtiglading. 6 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet. Selv om det er noe sant i min påstand er det en grov overdrivelse, på samme måte som din påstand er en grov overdrivelse. Batterier slites av både alder og bruk, og hurtiglading sliter mer enn treg lading, men det er ikke nødvendigvis slik at du finner noen merkbar forskjell etter noen hundre hurtigladinger kontra tilsvarenede saktelading. Jeg har heller ikke hørt om noen instruksjonsbøker til elbiler hvor det står at man skal unngå hurtiglading, da ville de laget den uten hurtigladeport. Det som derimot står i noen er at du skal unngå hyppig og gjentakende hurtigladinger, dette gjelder typisk elbiler uten kjøling av batteriet og det kan da eldes hurtigere pga høy temperatur. Det står vel også i noen at man ikke skal basere seg på hurtiglading til vanlig da dette vil føre til en tidligere aldring. Men de fleste bruker bare hurtiglader ved langtur eller når man ikke fant saktelading. For å sammenligne igjen så er det ikke slik at man ikke kan gi "full gass" på en bensinbil, men slitasjen er høyere og hvis du nesten konstant kjører med gassen i bånn så vil motor og drivverk slites ut mye raskere. 3 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Hva du trur eller mener er irrelevant siden det ikke har noe med virkeligheten å gjøre ;-) 3 Lenke til kommentar
DarkmatterX Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet. Du fikk dog ikke med deg at dette var en sikkerhetsforskrift fordi man tok et forbehold som skulle spare dem for en økonomisk og juridisk blemme, men at praksis viser at det er bortimot upåviselig forskjell mellom to identiske biler, der den ene kun har fått hurtiglading og den andre kun saktelading. Det er i praksis større forskjell på hvorvidt den ene har stått ofte i solsteiken på varme sommerdager og den andre har stått i en solbeskyttende garasje. Har faktisk ikke fått med meg at det er pga økonomiske og juridiske grunner de vil at man skal unngå hurtiglading... Hvem gjennomførte den test? Kilde? Lenke til kommentar
DarkmatterX Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet. Selv om det er noe sant i min påstand er det en grov overdrivelse, på samme måte som din påstand er en grov overdrivelse. Batterier slites av både alder og bruk, og hurtiglading sliter mer enn treg lading, men det er ikke nødvendigvis slik at du finner noen merkbar forskjell etter noen hundre hurtigladinger kontra tilsvarenede saktelading. Jeg har heller ikke hørt om noen instruksjonsbøker til elbiler hvor det står at man skal unngå hurtiglading, da ville de laget den uten hurtigladeport. Det som derimot står i noen er at du skal unngå hyppig og gjentakende hurtigladinger, dette gjelder typisk elbiler uten kjøling av batteriet og det kan da eldes hurtigere pga høy temperatur. Det står vel også i noen at man ikke skal basere seg på hurtiglading til vanlig da dette vil føre til en tidligere aldring. Men de fleste bruker bare hurtiglader ved langtur eller når man ikke fant saktelading. For å sammenligne igjen så er det ikke slik at man ikke kan gi "full gass" på en bensinbil, men slitasjen er høyere og hvis du nesten konstant kjører med gassen i bånn så vil motor og drivverk slites ut mye raskere. Ikke bare FRP som kan sette ting på spissen Står i instruksjonsbøka på min Nissan Leaf fra 2013. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Men alle biler på markedet nå driver egentlig bare normallading selv om en benytter slike hurtigladere. Effekten er innenfor 2x batteriets kapasitet og en må godt over det for å få hurtiglading som er destruktiv på batteriene. Skjønner at du er misunnelig og tviholder på eldgammel informasjon. Du burde prøve å oppdatere deg. 3 Lenke til kommentar
CFD Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! https://jalopnik.com/this-is-what-happens-when-you-put-300-000-miles-on-a-te-1798662230 300.000 Miles og batteriet har omtrent utelukkende vært hurtigladet. Ser ut som det går greit å hurtiglade 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin.... Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet. Du fikk dog ikke med deg at dette var en sikkerhetsforskrift fordi man tok et forbehold som skulle spare dem for en økonomisk og juridisk blemme, men at praksis viser at det er bortimot upåviselig forskjell mellom to identiske biler, der den ene kun har fått hurtiglading og den andre kun saktelading. Det er i praksis større forskjell på hvorvidt den ene har stått ofte i solsteiken på varme sommerdager og den andre har stått i en solbeskyttende garasje. Har faktisk ikke fått med meg at det er pga økonomiske og juridiske grunner de vil at man skal unngå hurtiglading... Hvem gjennomførte den test? Kilde? Trenger ikke en test for å skjønne at bilprodusentene og importørene tar forbehold i avtaleteksten, slik at man ikke går på en juridisk og derved en mulig økonomisk blemme. Ren logikk holder lenge. ;-) Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig! Dette stemmer ikke. Dette er kun gamle fordommer og myter. Det er ingen klar sammenheng mellom hyppig lading og redusert batterikapasitet. Det eneste som skader batteriet nevneverdig er lagring over tid med fullt batteri eller tomt batteri. Mange hurtiglader ofte uten tap . 1 Lenke til kommentar
8VDBX1I7 Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Litt feil, tesla Har lenge hatt hurtigladere og det over hele verden , hurtiglading over 70 kw er ikke mulig pga.oppvarming. i batteriet. Per.idag Lenke til kommentar
dbass Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Om hurtigladning skader batteriet? Det kommer helt an på hvordan batteriet er bygd opp, kjøleløsninger osv.. Om man teoretisk sett tar et enslig batteri som tåler ladning på inntil 1W/h, og lader dette med 1W/h, så tar det ikke skade. Om man så setter 2 batterier i parallell, så kan man lade med 2W/h. Om man setter 4 batterier sammen, 2 og 2 i serie, parallell-koblet, så kan man fremdeles bare lade med 2W/h, ettersom gjennomgangen av det enkelte batteri kun tåler 1W/h. Derfor tåler muligens et 90kWh batteri en høyere ladestrøm enn et 60kWh batteri, om de 2 er benyttet i samme bil, er laget for å ha samme spenning, ha samme kjøling osv. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Ny hurtiglader som ingen kan bruke fult ut, dette må feires med kaffe, kake og is!! Lenke til kommentar
Michael Angelo Justiniano Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Hei. Er disse 350 kW laderne tilgjengelige? Finner kun 180 kW i appen på YX 7-Eleven Nygårdskrysset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå