Gå til innhold

I dag åpnet Norges første superhurtiglader for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin....  

Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin....  

Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet.

 

 

Du fikk dog ikke med deg at dette var en sikkerhetsforskrift fordi man tok et forbehold som skulle spare dem for en økonomisk og juridisk blemme, men at praksis viser at det er bortimot upåviselig forskjell mellom to identiske biler, der den ene kun har fått hurtiglading og den andre kun saktelading. Det er i praksis større forskjell på hvorvidt den ene har stått ofte i solsteiken på varme sommerdager og den andre har stått i en solbeskyttende garasje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin....  

Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet.

 

Selv om det er noe sant i min påstand er det en grov overdrivelse, på samme måte som din påstand er en grov overdrivelse. Batterier slites av både alder og bruk, og hurtiglading sliter mer enn treg lading, men det er ikke nødvendigvis slik at du finner noen merkbar forskjell etter noen hundre hurtigladinger kontra tilsvarenede saktelading.

 

Jeg har heller ikke hørt om noen instruksjonsbøker til elbiler hvor det står at man skal unngå hurtiglading, da ville de laget den uten hurtigladeport. Det som derimot står i noen er at du skal unngå hyppig og gjentakende hurtigladinger, dette gjelder typisk elbiler uten kjøling av batteriet og det kan da eldes hurtigere pga høy temperatur. Det står vel også i noen at man ikke skal basere seg på hurtiglading til vanlig da dette vil føre til en tidligere aldring. Men de fleste bruker bare hurtiglader ved langtur eller når man ikke fant saktelading. For å sammenligne igjen så er det ikke slik at man ikke kan gi "full gass" på en bensinbil, men slitasjen er høyere og hvis du nesten konstant kjører med gassen i bånn så vil motor og drivverk slites ut mye raskere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin....  

Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet.

 

 

Du fikk dog ikke med deg at dette var en sikkerhetsforskrift fordi man tok et forbehold som skulle spare dem for en økonomisk og juridisk blemme, men at praksis viser at det er bortimot upåviselig forskjell mellom to identiske biler, der den ene kun har fått hurtiglading og den andre kun saktelading. Det er i praksis større forskjell på hvorvidt den ene har stått ofte i solsteiken på varme sommerdager og den andre har stått i en solbeskyttende garasje.

Har faktisk ikke fått med meg at det er pga økonomiske og juridiske grunner de vil at man skal unngå hurtiglading...

 

Hvem gjennomførte den test? Kilde?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin....  

Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet.

 

Selv om det er noe sant i min påstand er det en grov overdrivelse, på samme måte som din påstand er en grov overdrivelse. Batterier slites av både alder og bruk, og hurtiglading sliter mer enn treg lading, men det er ikke nødvendigvis slik at du finner noen merkbar forskjell etter noen hundre hurtigladinger kontra tilsvarenede saktelading.

 

Jeg har heller ikke hørt om noen instruksjonsbøker til elbiler hvor det står at man skal unngå hurtiglading, da ville de laget den uten hurtigladeport. Det som derimot står i noen er at du skal unngå hyppig og gjentakende hurtigladinger, dette gjelder typisk elbiler uten kjøling av batteriet og det kan da eldes hurtigere pga høy temperatur. Det står vel også i noen at man ikke skal basere seg på hurtiglading til vanlig da dette vil føre til en tidligere aldring. Men de fleste bruker bare hurtiglader ved langtur eller når man ikke fant saktelading. For å sammenligne igjen så er det ikke slik at man ikke kan gi "full gass" på en bensinbil, men slitasjen er høyere og hvis du nesten konstant kjører med gassen i bånn så vil motor og drivverk slites ut mye raskere.

Ikke bare FRP som kan sette ting på spissen ;)

 

Står i instruksjonsbøka på min Nissan Leaf fra 2013.

Lenke til kommentar

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Men alle biler på markedet nå driver egentlig bare normallading selv om en benytter slike hurtigladere. Effekten er innenfor 2x batteriets kapasitet og en må godt over det for å få hurtiglading som er destruktiv på batteriene. Skjønner at du er misunnelig og tviholder på eldgammel informasjon. Du burde prøve å oppdatere deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Ja, på samme måte som de fleste bensinbiler går betraktelig dårligere etter å ha kjørt 10 tanker med bensin....  

Njaa ikke helt... Jeg er enig i det at motoren på en vanlig bil ikke er like god som da den var ny etter, men motoren tar ikke skade av at du fyller tanken... Her snakker jeg om at man sliter på batteriet på en el-bil mye raskere når man bruker hurtigladere! Det står faktisk i mange instruksjonsbøkene på mange elbilder at man skal unngå hurtiglading av batteriet.

 

 

Du fikk dog ikke med deg at dette var en sikkerhetsforskrift fordi man tok et forbehold som skulle spare dem for en økonomisk og juridisk blemme, men at praksis viser at det er bortimot upåviselig forskjell mellom to identiske biler, der den ene kun har fått hurtiglading og den andre kun saktelading. Det er i praksis større forskjell på hvorvidt den ene har stått ofte i solsteiken på varme sommerdager og den andre har stått i en solbeskyttende garasje.

Har faktisk ikke fått med meg at det er pga økonomiske og juridiske grunner de vil at man skal unngå hurtiglading...

 

Hvem gjennomførte den test? Kilde?

 

 

Trenger ikke en test for å skjønne at bilprodusentene og importørene tar forbehold i avtaleteksten, slik at man ikke går på en juridisk og derved en mulig økonomisk blemme. Ren logikk holder lenge.

 

;-)

Lenke til kommentar

Ja jøss, bare å lade i vei med hurtigladere. Etter 10 hurtigladinger så er man redusert batterikapasiteten betraktelig!

 

Dette stemmer ikke. Dette er kun gamle fordommer og myter. Det er ingen klar sammenheng mellom hyppig lading og redusert batterikapasitet. Det eneste som skader batteriet nevneverdig er lagring over tid med fullt batteri eller tomt batteri. Mange hurtiglader ofte uten tap .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om hurtigladning skader batteriet? Det kommer helt an på hvordan batteriet er bygd opp, kjøleløsninger osv.. Om man teoretisk sett tar et enslig batteri som tåler ladning på inntil 1W/h, og lader dette med 1W/h, så tar det ikke skade. Om man så setter 2 batterier i parallell, så kan man lade med 2W/h. Om man setter 4 batterier sammen, 2 og 2 i serie, parallell-koblet, så kan man fremdeles bare lade med 2W/h, ettersom gjennomgangen av det enkelte batteri kun tåler 1W/h.

 

Derfor tåler muligens et 90kWh batteri en høyere ladestrøm enn et 60kWh batteri, om de 2 er benyttet i samme bil, er laget for å ha samme spenning, ha samme kjøling osv.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...