Gå til innhold

Lynlading av elbilen kan bli like dyrt som bensin (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lynlader åpnet med brask og bram - kan ikke lynlade..

 

Det blir omtrent som å åpne en ny restaurant og bare melde at døra er dessverre stengt, men dere kan få kaffe og kjeks på trappa likevel.

 

Hva med å vente med åpningen til de faktik har noe å åpne?

Lenke til kommentar

Lynlader åpnet med brask og bram - kan ikke lynlade..Det blir omtrent som å åpne en ny restaurant og bare melde at døra er dessverre stengt, men dere kan få kaffe og kjeks på trappa likevel.Hva med å vente med åpningen til de faktik har noe å åpne?

Såså, det er ingen biler som kan lade med 350kw heller. Så det blir vel som en restaurant som kjem til å utvide menyen etter som behovet endrer seg.

Det er en vanlig misforståelse at biler med store batteri gir behov for raskere lading, det er vel heller slik at dei sjelden har behov for hurtiglading. Så om 2% av straumen kosta det samme som bensin gjer det ingenting så lenge 98% kosta 1/5 av bensin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er helt greit med effektbasert prising for å redusere (mis)bruken av kraftige ladere.

0-11 kW, 1 kr/kWh

22-50 kW, 3 kr/kWh

350 kW, 15 kr/kWh

 

For bensin/diesel finnes det ikke noen lignende skalering. Der betaler man rundt 15 kr/l uansett. De får heller ikke fylt tanken hjemme.

Lenke til kommentar

Det er helt greit med effektbasert prising for å redusere (mis)bruken av kraftige ladere.

0-11 kW, 1 kr/kWh

22-50 kW, 3 kr/kWh

350 kW, 15 kr/kWh

 

For bensin/diesel finnes det ikke noen lignende skalering. Der betaler man rundt 15 kr/l uansett. De får heller ikke fylt tanken hjemme.

Ser ikke helt hvorfor det skulle skaleres så kraftig. AC lading med en enkel ladestasjon kan gjerne prises litt billigere enn DC-hurtiglading, men det er ikke sikkert det blir så mye dyrere med 350kW enn 50kW.

 

7 stk 50kW hurtigladere trekker like mye effekt som en 350kW hurtiglader, og leverer da ca like mye rekkevidde til biler som lader ( 1 stk 350kW hurtiglader vil lade 7 biler på samme tid som 7 stk 50kW hurtigladere lader en bil hver gitt at alle biler har samme kapasitet og kan lade fullt ut). Da blir spørsmålet like gjerne om hva som er dyrest å kjøpe og installere, 1 stk 350kW eller 7 stk 50kW og ikke minst hva som blir mest brukt..

Lenke til kommentar

Det er helt greit med effektbasert prising for å redusere (mis)bruken av kraftige ladere.

0-11 kW, 1 kr/kWh

22-50 kW, 3 kr/kWh

350 kW, 15 kr/kWh

 

For bensin/diesel finnes det ikke noen lignende skalering. Der betaler man rundt 15 kr/l uansett. De får heller ikke fylt tanken hjemme.

Jo, noen luringer kjører på frityrolje :D

Lenke til kommentar

Ikke så farlig om ingen biler kan lade max effekt fra disse ennå, dette er ikke en "høna og egget"-situasjon. Heller ikke så farlig om det koster litt, jeg vil gjerne at hurtiglading blir en fin forretning slik at diverse aktører får lyst til å sette opp ladestasjoner med tilhørende rasteplass og spisested land og strand rundt.

 

Men når de først får så store effekter tilgjengelig håper jeg vi ser litt nyvinninger på køfronten. Slik det er nå må bilene stille seg i kø foran en og en lader. Der det er stor etterspørsel kan det være bedre å gjøre som de balanserte anleggene i parkeringsgarasjer. Dvs det er flere tilkoblinger enn det er maks strømstyrke til, slik at flere biler kan være tilkoblet på lavere effekt. Da blir den totale utnyttelsesgraden høyere og køstresset lavere. Tesla har tenkt på dette fra begynnelsen av og det er få av dem som legger merke til at det totale antall "ladere" egentlig er halvparten av antall ladepunkter.

Endret av Ola Leier
Lenke til kommentar

Det er helt greit med effektbasert prising for å redusere (mis)bruken av kraftige ladere.

0-11 kW, 1 kr/kWh

22-50 kW, 3 kr/kWh

350 kW, 15 kr/kWh

 

For bensin/diesel finnes det ikke noen lignende skalering. Der betaler man rundt 15 kr/l uansett. De får heller ikke fylt tanken hjemme.

Hvorfor det? Er det noe poeng i å gjøre strøm dyrere enn diesel? Hvorfor denne asketiske holdningen til effekt?

 

 

Flaskehalsen i Norge og sannsynligvis resten av verden vil ligge i nettilknytningen. Noe som kan løses med bufferbatterier. Bufferbatteriene har selvfølgelig en pris(jeg regnet det ut til å fordyre ladestrømmen med under NOK 1/kWh for et år siden) men de har også den fordelen at en ladestasjon kan levere vesentlig mer effekt enn det nettilknytningen kan levere alene, dessuten kan den tilpasse strømtrekket til effektsituasjonen i det lokale nettet, gjerne levere strøm *tilbake* til nettet ved behov/anledning. Bufferbatterier har med andre ord greit potensial for å redusere både energipris og effektpris for ladeoperatørene.

 

Dessuten vil en lynlader kunne betjene flere kunder per tidsenhet, noe som bør gjøre lynladere mer attraktive for ladeoperatørene..

 

 

For oss kunder betyr det at vi kan komme oss fortere videre, elbilen blir også mer fleksibel siden du ikke *må* ta pausene akkurat der det tilfeldigvis ligger en ladestajon. Det vil heller ikke lenger være like viktig å ha kraftig hjemmelader for de som kjører mye. Faren før ladekø blir redusert. Dessuten vil lynladere effektivt gjøre noe med de litt obskure men høyst reelle 'grensetilfellene' av typen 'kjøre langt med skikkelig tung henger'.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er når myndighetene legger avgift på strømmen. Det har vert planer om å legge avgift på tilført energi. Strøm vil jo komme bedre ut mens diesel blir dyrere. Metan biogass etanol oh hydrogen vil få beregnet avgift etter tilført energi i stedet for liter.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er når myndighetene legger avgift på strømmen. Det har vert planer om å legge avgift på tilført energi. Strøm vil jo komme bedre ut mens diesel blir dyrere. Metan biogass etanol oh hydrogen vil få beregnet avgift etter tilført energi i stedet for liter.

 

Strømmen har jo allerede omtrent like store avgifter som diesel, ser ikke noen grunn til å øke den ytterligere. Det er allerede høyere avgifter på fornybar strøm enn på fossil fyringsolje eller farget fossil diesel til båter, traktorer og anleggsmaskiner. Det gir ingen mening og avgiftene bør derfor NED på strøm, eventuelt settes kraftig opp på drivstoff.

Lenke til kommentar

Det trenger neppe skalere så kraftig som jeg skisserte, men en eller annen skalering må det være for å unngå at folk velger hurtiglading/ultralading som standard lademetode. Det vil bare føre til trengsel på ladestasjonene og unødvendig høye effekttopper som utløser dyre kraftutbygginger. Akkurat hvor bratt skaleringen må være for å unngå disse problemene er umulig å regne ut. Det kommer an på folks preferanser.

 

For vår egen interesse er det best om folk lader sakte så mye som over hodet mulig selv om det er liten prisdifferanse opp til høyere ladeeffekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er mere å hente for myndighetene. I dag betaler vi vel ca 8kr i avgift pr liter i veiavgift co2 og moms. Veiavgiften utgør ca 5 kr pr liter. En liter inneholder 10kwh så det betyr 50ør pr kwh i veiavgift. Om det blir co2 avgift og moms på avgift aner jeg ikke men det ville være naturlig med 50øre pr kwh i veiavgift for el biler. For hydrogen som inneholder 30kwh pr kg vil vel 15kr pr kg være tilsvarende. Disse avgiftene vil være retferdige men mye lavere effektivt pr km enn bensin og diesel i dag. Det vil stimulere til lavere energiforbruk og bruk.

 

Det vil som sagt slå marginalt ut for kostnader ved å kjøre el bil knappe 10 øre pr km og for hydrogen 15øre pr km

 

På bensinbiler utgjør denne avgiften ca 30 øre pr km ved 0,06 liter pr km.

 

Om myndighetene velger å innføre en rettferdig veiavgift gjennstår å se. De kommer nok til å lete etter muligheter for å hente inn de 19 milliardene som avgiftsfritak har gitt av manglende statsinntekter

 

100 000 elbiler som kjører 12 000 km vil gi 120 millioner i året i avgift. På langt nær nok til å dekke tapet. Kanskje det blir cO2 avgift og effekt avgift i tillegg?

Endret av U0RPREN6
Lenke til kommentar

CO2-avgift for strøm? Tja, kanskje på Svalbard, men strømmen i fastlandsnorge er ganske så CO2-fri.

 

Mva å strøm? Joda, det betaler vi allerede.

 

Veiavgift på strøm? Strøm bruker ikke vei. Elbiler gjør. Elbiler betaler veiavgift. På sikt vil den nok bli lik som for fossilbiler.

 

Ja, vi vil tape avgiftsinntekter til staten gradvis mer når elbiler overtar mer av trafikken. Det er det ingens som legger skjul på. Det er heller ikke sånn at det er ønskelig å kompensere ved å finne på tulleavgifter for elbiler. Vi følger forurenser-betaler prinsippet slik at bilavgiftene ikke bare er en fiskalavgifter "melkekuer", men at de aktivt endrer bruksmønster i en retning samfunnet ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CO2-avgift for strøm? Tja, kanskje på Svalbard, men strømmen i fastlandsnorge er ganske så CO2-fri.

 

Desverre den har vi solgt til utlandet

 

Mva å strøm? Joda, det betaler vi allerede.

 

 

 

Veiavgift på strøm? Strøm bruker ikke vei. Elbiler gjør. Elbiler betaler veiavgift. På sikt vil den nok bli lik som for fossilbiler.

 

Bruker bensin vei? Veiavgift på strøm kommer nok?

 

 

 

Ja, vi vil tape avgiftsinntekter til staten gradvis mer når elbiler overtar mer av trafikken. Det er det ingens som legger skjul på. Det er heller ikke sånn at det er ønskelig å kompensere ved å finne på tulleavgifter for elbiler. Vi følger forurenser-betaler prinsippet slik at bilavgiftene ikke bare er en fiskalavgifter "melkekuer", men at de aktivt endrer bruksmønster i en retning samfunnet ønsker.

 

Man kan jo innføre høyere årsavgift. De finner helt sikkert en avgift når el bil andelen er høy nok. Først kommer moms på kjøp, så kommer vekt avgift ,co2 avgift osv. Dessuten vil strømprisene øke til europeisk nivå når vi øker effektutakt spesielt om vinteren.

Flere overføringslinjer vil gjøre at strømpriser havner på europeisk nivå.

 

Har levd en stund. Sansynligheten for at myndighetene avstår flere titalls milliarder i avgiftslette og lar oss reise til tailand for pengene er i beste fall forbigående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal du ikke uroe deg for - de skal nok få en rettmessig (saftig) CO2-avgift på den flybilletten til Thailand..

 

Men CO2-avgift på strøm, det vil du ikke se andre norske steder enn der strømproduksjonen pøser ut CO2, nemlig på Svalbard. De kan jo ikke legge en avgift på noe som praktisk talt ikke finnes.. (CO2-utslipp fra strømproduksjon i fastlandsnorge). Ellers enig i at Årsavgift/Veiavgift vil harmoniseres med fossilbiler på sikt.

 

Men hovedpoenget mitt er at reduserte skatteinntekter fra bilisme ikke nødvendigvis hentes inn fra bilisme i det hele tatt. Flybilletter er ikke bare en flåsete spøk, men et reelt sted å øke avgiftsnivået. Forurenser betaler-prinsippet kan også brukes en rekke andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt greit med effektbasert prising for å redusere (mis)bruken av kraftige ladere.

0-11 kW, 1 kr/kWh

22-50 kW, 3 kr/kWh

350 kW, 15 kr/kWh

 

For bensin/diesel finnes det ikke noen lignende skalering. Der betaler man rundt 15 kr/l uansett. De får heller ikke fylt tanken hjemme.

Dette vil jo premiere sakteladende elbiler og føre til lav kapasitetsutnyttelse på disse stasjonene dvs. at alle 350kW-plassene blir tatt av biler som like godt kunne ladet på en hurtigladestasjon. Blir dårlig forretning for de som bygger ut disse ladeplassene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

uname: En skalering må det være for å unngå at man lader med høyere effekt enn nødvendig. Når jeg skrev 0-11 kW så tenkte jeg på hjemmelading, jobb, hotell etc. Det bør være veldig enkelt å trykke "lad til 80% innen kl 0700" og så tar bilen seg av valg av ladeeffekt for å oppnå det, helst ved å kun utenom topplasttidene.

 

Nåt det gjelder 22-50 vs 350 kW så kom jeg akkurat på at de er priset per minutt og ikke per kWh, men så vidt jeg husker er minuttprisen satt sånn at 50 kW gir en energipris på 3 kr/kWh. Lader man med lavere effekt får man høyere kWh-pris.

 

Nå skal jeg ikke skrive noen prisliste i stein akkurat. Prisene må nødvendigvis justeres slik at man unngår at det skaper unødvendige ulemper.

Lenke til kommentar

Det trenger neppe skalere så kraftig som jeg skisserte, men en eller annen skalering må det være for å unngå at folk velger hurtiglading/ultralading som standard lademetode. Det vil bare føre til trengsel på ladestasjonene og unødvendig høye effekttopper som utløser dyre kraftutbygginger.

 

ja slik burde det være, men jeg mistenker man vil sette el-bilen foran alt annet, og dermed blir det gamlemor som koker en kjele poteter og steker kjøttkaker, som skal ta byrden når regninga kommer.

Lenke til kommentar

Det er helt greit med effektbasert prising for å redusere (mis)bruken av kraftige ladere.

0-11 kW, 1 kr/kWh

22-50 kW, 3 kr/kWh

350 kW, 15 kr/kWh

 

For bensin/diesel finnes det ikke noen lignende skalering. Der betaler man rundt 15 kr/l uansett. De får heller ikke fylt tanken hjemme.

 

Helt enig, på samme måte som det blir hjemme fremover. Kan aldri tenke meg at jeg noen gang får behov for å lade med 350kW effekt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...