Gå til innhold

Nå skal Facebook gjøre det vanskeligere å få tak i dataene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Too little too late? Face har vel akkurat fått vist sitt sanne ansikt fram for både brukere og kritikere. Og selv mange av de som aldri har brydd seg om personvern, og som har seilt under fanen "ingenting å skjule så alle kan se alt om meg" begynner nå å skjønne omfanget av Big Data.

 

Face som mange andre lever av å samle inn Big Data og videreselge disse til enhver som betalar med klingende mynt. At face nå forsøker å fossro betyr slik jeg ser det ingenting. Det er modellen og premissene for inntjeningen som er feil, og sålenge inntektene skal komme fra det samme som tidligere så vil det også i fremtiden komme slike saker.

 

Det som er viktig er jo å se dette i en større sammenheng. Dette gjelder jo ikke Face isolert, selv om face kanskje er den aktøren med best datagrunnlag. En må ikke glemme at det er mylder av aktører som benytter samme forretnings modell og som ønsker å tjene penger på Big Data, i bunn å grunn å selge "overvåkningen av deg og meg til alle som har penger å betale med".

 

Er det feks naturlig at Schibsted samler brukerdata i over 20 år? At de sitter på og selger detaljerte logger over brukernes aktiviteter? Ingen av oss utenforstående vet eksakt hvilke data de har samlet inn. Vi vet ikke hvor søkbare disse dataene er, kan de feks sortere ut kommuner, aldersgrupper, fornavn, etter navn eller telefonnummer? Kan disse dataene merges med andre kilder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er kun prat for å roe ned.

Facebook er bygd med den hensikt å samle inn data for å overvåke brukerne. Å gjøre om på dette vil nok kreve mye omprogrammering.

Facebook er ikke til å stole på. Dette har jeg hevdet i flere år, men folk er tydeligvis mer bekymret for at norske myndigheter skal overvåke en og legger ut hele privatlivet på Facebook og sover godt med det.

Facebook vet mer om folk enn det de vet om seg selv.

Å tro at disse dataene er trygge eller vil bli trygge er ekstrem naivitet.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker offentlig sektor Facebook?

Dette er med på å lokke folk til å opprette en konto på Facebook med derpå opplasting av privatlivet.

Offentlig sektor bør holde seg langt borte fra disse såkalte "sosiale" mediene fordi det er med på å undergrave personvernet.

Har politikerne noengang vurdert konsekvensene av dette? Jeg tviler sterkt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at offentlig sektor bruker sosiale medier er, etter hva jeg har skjønt, fordi de vil nå ut til folk. Hvor er folk? På Facebook (naturligvis). 

 

Ja er de det? Det var lenge rundt 50% som brukte facebook, også i Norge. Siste tall jeg så var fra 2016 vel, og da var det rundt 65%. Vi kommer neppe dit at "alle" er på face, og selv om vi skulle nå dit så er det ikke slik at facebook bør være den foretrukne plattformen for kommunikasjon hverken mot kunder, klienter eller potensielle forretningspartnere.

 

At offentlig sektor og også private selskaper overprioriterer facebook framfor å fokusere på eget merkenavn, egne nettsider der de har 100% kontroll og kan skape langvarige relasjoner er for meg en gåte. Fokus bør være motsatt. Først å fremst være synlig på eget domene og publisere der, så kan dette kanaliseres til sosiale medier. Det handler også om eierskap, langsiktighet og respekt for kunder og klienters data og kundeforhold.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall slik jeg forsto tankegangen når etater etc. opprettet sine sider. Men nei, man vil aldri klare å treffe alle på Fb, men som et supplement til eksisterende nettsider så hjeler det jo. Jeg tror særlig etatene ønsket å treffe de yngre publikum, men jeg har ikke fulgt med på tall/statistikk på en god stund. 

 

Når det kommer til det andre avsnittet ditt, så er jeg ikke uenig det du skriver, men hvis en bedrift ønsker å skape oppmerksomhet for merkevare, så er det enklere å markedsføre seg på Facebook og så tiltrekke seg folk til sine nettsider. Facebook er for mange bedrifter en viktig kilde for merkevarebygging nettopp fordi man treffer et langt større publikum med mindre ressursbruk enn f. eks SEO. Dog er det mange bedrifter som feiler på dette med gode landingssider og relevant informasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...