Harald Brombach (digi.no) Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Intel har gitt opp å fjerne Spectre-sårbarhet i mange prosessorer Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Jeg har 2 ganske kjente hovedkort fra Asus som burde ha fått, men som ikke har det enda (RAMPAGE V EDITION 10 og MAXIMUS VIII HERO). Nå tviler jeg på om disse BIOS'ene kommer. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Samme her, men må si at jeg gir en lange fann i det. Er jeg utsatt og sprer spam mail osv er ikke jeg problemet, men de som lager det jeg bruker. 3770K 8, 5960x 1, 6800k 1, og 1800x Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Operativsystemet kan laste ny mikrokode ved oppstart. Linux gjør iallefall det om du setter den til å gjøre det. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Operativsystemet kan laste ny mikrokode ved oppstart. Linux gjør iallefall det om du setter den til å gjøre det. Ikke for Spectre variant 2 vel? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Operativsystemet kan laste ny mikrokode ved oppstart. Linux gjør iallefall det om du setter den til å gjøre det. Ja ok, hvordan gjør jeg det? Om ikke jeg husker feil må det og være i bios. Er det jeg har sett når jeg tar en bios oppdatering på mine hk. Kjører 4.15.14-300fc 27. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Operativsystemet kan laste ny mikrokode ved oppstart. Linux gjør iallefall det om du setter den til å gjøre det. Ikke for Spectre variant 2 vel? Hva baserer du det på? Nå kjenner jeg ikke hverken feilen eller fiksen inngående (hvis den foreligger). Jeg vet bare at jeg ved tidligere anledninger har oppdatert microkode på Linux-servere i software. Da var endringen forgjengelig så ny mikrokode ble lastet ved hver boot, noe som tok et tidels sekund eller så. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Operativsystemet kan laste ny mikrokode ved oppstart. Linux gjør iallefall det om du setter den til å gjøre det. Ja ok, hvordan gjør jeg det? Om ikke jeg husker feil må det og være i bios. Er det jeg har sett når jeg tar en bios oppdatering på mine hk. Kjører 4.15.14-300fc 27. Jeg tror pakkene på Debian heter microcode.ctl og intel-microcode. Men hvordan du bruker det må du nesten finne ut av selv. Det var iallefall ikke skrekkelig vanskelig å gjøre dette før. Forhåpentligvis har det ikke blitt vanskeligere. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Operativsystemet kan laste ny mikrokode ved oppstart. Linux gjør iallefall det om du setter den til å gjøre det. Ikke for Spectre variant 2 vel? Hva baserer du det på? Nå kjenner jeg ikke hverken feilen eller fiksen inngående (hvis den foreligger). Jeg vet bare at jeg ved tidligere anledninger har oppdatert microkode på Linux-servere i software. Da var endringen forgjengelig så ny mikrokode ble lastet ved hver boot, noe som tok et tidels sekund eller så. Av den infoen som har kommet ut fra Intel og andre. Mer info her. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Av den infoen som har kommet ut fra Intel og andre. Mer info her. Ah. Det bærer vel på en måte mening at de ikke nødvendigvis greier å utvide instruksjonssettet i fart. Denne fiksen er åpenbart langt mer omfattende en tidligere fikser. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 (endret) Av den infoen som har kommet ut fra Intel og andre. Mer info her. Ah. Det bærer vel på en måte mening at de ikke nødvendigvis greier å utvide instruksjonssettet i fart. Denne fiksen er åpenbart langt mer omfattende en tidligere fikser. Intel har sagt at CPU'er med en hardware fix kommer senere i år, men disse har nok ytelsestapet fortsatt. Intel bør tilbake til tegnebrettet spør du meg. Kanskje på tide med en helt ny arkitektur, noe som de sikkert hadde tenkt å vente med til 2020 eller senere antar jeg. Endret 4. april 2018 av Betroz 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hva hjelper det når hovedkort produsenter drøyer med å legge ut oppdaterte BIOS'er da. Jeg har 2 ganske kjente hovedkort fra Asus som burde ha fått, men som ikke har det enda (RAMPAGE V EDITION 10 og MAXIMUS VIII HERO). Nå tviler jeg på om disse BIOS'ene kommer. Operativsystem kan også laste mikrokodeoppdateringer. Kan lastes ned hos Microsoft https://support.microsoft.com/en-us/help/4090007/intel-microcode-updates men ser ut som bare tilgjengelig for Windows 10 (i kjent Microsoft stil, alt for å tvinge folkt over på nyeste Windowsversjon) 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Det er ihvertfall nesten umulig å være forbruker som ikke har peiling. Er jo en skog av produkter. Her et eksempel på et (ikke et jeg har, men som dukket lett opp med google-søking): https://www.dell.com/community/Virus-Spyware/BIOS-updates-to-counter-Meltdown-Spectre/td-p/5179239/page/2 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Ser ikke helt problemet. Ny BIOS til mitt hovedkort kom lynkjapt, men jeg har ingen planer om å installere den. Jeg aksepterer heller den mikroskopiske risken det medfører enn å garantert miste ?% ytelse. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 (endret) Det kan virke som om det er en del ubesvarte sider rundt disse sårbarhetene. F.eks. dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Management_Engine Det virker som om det er et tilleggsproblem, som AMD hovedkortprodusenter har kunnet ordne, men som Intel tviholder på at en ikke skal få lov til å endre? (Obs jeg har lite greie på dette, og har lite kompetanse til å vurdere det som står skrevet der). Se nederst i Wikien. Det omtales som ekstrafunksjonalitet, framfor å være den bug som det er. Endret 5. april 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå