Gå til innhold

Nissan tror neste generasjon elbilbatteri er langt unna massemarkedet


Anbefalte innlegg

 

Bilprodusentane har forlengst slutta å forske på brenselceller. 

Jeg regner med du kan vise til troverdig dokumentasjon for den påstanden?
Nokre enkle observasjonar:

1. I åra 2000 til 2010 kom alle dei store bilprodusentane med konseptbilar på hydrogen. Dei store bilutstillingane var fulle av hydrogebilar. På den årlege bilutstillinga i Geneve i år var det ingen hydrogenbilar. Ikkje so mykje som ein konseptbil for ei fjern framtid.

2. Sjølv Toyota har slutta å snakke om hydrogenbilar, og har fullt fokus på elbilar.

3. I fjor kom det ikkje ein einaste ny hydrogenbil på marknaden. I år skiftar Hyundai ut ix35 med den nye modellen Nexo. Mao ingen endring i talet på tilgjengelege modellar i år heller.

4. Ingen bilprodusentar har offentleggjort planar for nye hydrogenmodellar.

5. Salet av hydrogenbilar har gått nedover i Europa dei siste åra. Dersom bilprodusentane hadde satsa reelt på hydrogen, hadde dei jobba hardt for å få opp salet.

 

Det finst nok ein eller annan forskar att som leitar etter måtar å kommersialisere den utviklinga dei har gjort på brenselceller til no, men bilar vert det nok ikkje ut av det. Heller ikkje bussar. Hydrogenbussar har vore prøvd i dyre testprosjekt i 30 år, men no utkonkurrerer elbussar dieselbussar utan subsidiar. Hydrogenbussar har ingen plass. Hydrogen er rett og slett ueigna som drivstoff til vegtransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Bilprodusentane har forlengst slutta å forske på brenselceller. 

Jeg regner med du kan vise til troverdig dokumentasjon for den påstanden?
Nokre enkle observasjonar:

1. I åra 2000 til 2010 kom alle dei store bilprodusentane med konseptbilar på hydrogen. Dei store bilutstillingane var fulle av hydrogebilar. På den årlege bilutstillinga i Geneve i år var det ingen hydrogenbilar. Ikkje so mykje som ein konseptbil for ei fjern framtid.

2. Sjølv Toyota har slutta å snakke om hydrogenbilar, og har fullt fokus på elbilar.

3. I fjor kom det ikkje ein einaste ny hydrogenbil på marknaden. I år skiftar Hyundai ut ix35 med den nye modellen Nexo. Mao ingen endring i talet på tilgjengelege modellar i år heller.

4. Ingen bilprodusentar har offentleggjort planar for nye hydrogenmodellar.

5. Salet av hydrogenbilar har gått nedover i Europa dei siste åra. Dersom bilprodusentane hadde satsa reelt på hydrogen, hadde dei jobba hardt for å få opp salet.

 

Det finst nok ein eller annan forskar att som leitar etter måtar å kommersialisere den utviklinga dei har gjort på brenselceller til no, men bilar vert det nok ikkje ut av det. Heller ikkje bussar. Hydrogenbussar har vore prøvd i dyre testprosjekt i 30 år, men no utkonkurrerer elbussar dieselbussar utan subsidiar. Hydrogenbussar har ingen plass. Hydrogen er rett og slett ueigna som drivstoff til vegtransport.

 

 

Bare synsing fra din side mao. 

 

Toyota har ikke sluttet å snakke om hydrogen

Mercedes holder på med hydrogen

Hyundai holder på med hydrogen

Honda holder på med hydrogen

Bmw holder på med hydrogen

Volkswagen holder på med hydrogen

 

Her er en oversikt over mange av de store selskapene sin satsning på hydrogen

En annen artikkel som motsier din påstand

 

Hydrogen er ikke en konkurrent til batteribiler pr i dag pga kostnader, men det forskes mye på det i håp om at det vil komme et gjennombrudd i produksjon av flytende hydrogen som gjør det kostnadseffektivt.

Lenke til kommentar

 

Bare synsing fra din side mao. 

 

Toyota har ikke sluttet å snakke om hydrogen

Mercedes holder på med hydrogen

Hyundai holder på med hydrogen

Honda holder på med hydrogen

Bmw holder på med hydrogen

Volkswagen holder på med hydrogen

 

Her er en oversikt over mange av de store selskapene sin satsning på hydrogen

En annen artikkel som motsier din påstand

 

Hydrogen er ikke en konkurrent til batteribiler pr i dag pga kostnader, men det forskes mye på det i håp om at det vil komme et gjennombrudd i produksjon av flytende hydrogen som gjør det kostnadseffektivt.

 

Mja, har ikke sett på alle linkene, men noen punkter:

 

- BMW-artikkelen skriver om forbrenningsmotor på hydrogen   :eek: men så er ...

- ... BMW artikkelen 11 år gammel

- oversikten bekrefter: halvparten av bilene går til kalifornia, mesteparten av resten til japan

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Bilprodusentane har forlengst slutta å forske på brenselceller.

Jeg regner med du kan vise til troverdig dokumentasjon for den påstanden?
Nokre enkle observasjonar:

1. I åra 2000 til 2010 kom alle dei store bilprodusentane med konseptbilar på hydrogen. Dei store bilutstillingane var fulle av hydrogebilar. På den årlege bilutstillinga i Geneve i år var det ingen hydrogenbilar. Ikkje so mykje som ein konseptbil for ei fjern framtid.

2. Sjølv Toyota har slutta å snakke om hydrogenbilar, og har fullt fokus på elbilar.

3. I fjor kom det ikkje ein einaste ny hydrogenbil på marknaden. I år skiftar Hyundai ut ix35 med den nye modellen Nexo. Mao ingen endring i talet på tilgjengelege modellar i år heller.

4. Ingen bilprodusentar har offentleggjort planar for nye hydrogenmodellar.

5. Salet av hydrogenbilar har gått nedover i Europa dei siste åra. Dersom bilprodusentane hadde satsa reelt på hydrogen, hadde dei jobba hardt for å få opp salet.

 

Det finst nok ein eller annan forskar att som leitar etter måtar å kommersialisere den utviklinga dei har gjort på brenselceller til no, men bilar vert det nok ikkje ut av det. Heller ikkje bussar. Hydrogenbussar har vore prøvd i dyre testprosjekt i 30 år, men no utkonkurrerer elbussar dieselbussar utan subsidiar. Hydrogenbussar har ingen plass. Hydrogen er rett og slett ueigna som drivstoff til vegtransport.

Bare synsing fra din side mao.

 

Toyota har ikke sluttet å snakke om hydrogen

Mercedes holder på med hydrogen

Hyundai holder på med hydrogen

Honda holder på med hydrogen

Bmw holder på med hydrogen

Volkswagen holder på med hydrogen

 

Her er en oversikt over mange av de store selskapene sin satsning på hydrogen

En annen artikkel som motsier din påstand

 

Hydrogen er ikke en konkurrent til batteribiler pr i dag pga kostnader, men det forskes mye på det i håp om at det vil komme et gjennombrudd i produksjon av flytende hydrogen som gjør det kostnadseffektivt.

Hydrogen blir nok aldri en energibærer for biler, men støtta som går til etablering og drift av hydrogen-fyllestasjoner som (nesten) ingen bruker burde gå til utbygging av fleire hurtiglading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja bygg ut 500 og 1000kw ladere. Mye billigere og det vil gjøre det mulig for langt flere å kjøre eletrisk.

Mange som taxier, budbiler og varetransport vil trenge steder de kan lade bilene hurtig. Man kan ikke forsvare at fagfolk og folk med timelønn skal bruke en time midt på dagen på å lade el bilen. Det må gå kjappere.

Lenke til kommentar

Mja, har ikke sett på alle linkene, men noen punkter:

 

- BMW-artikkelen skriver om forbrenningsmotor på hydrogen   :eek: men så er ...

- ... BMW artikkelen 11 år gammel

- oversikten bekrefter: halvparten av bilene går til kalifornia, mesteparten av resten til japan

 

 

Auda, jeg tok bare et google søk i full fart satt til å vise treff fra siste måneden, så får gå gjennom listen så snart jeg kan.

 

Men denne er likevel ganske relevant, så er spørsmålet om forumbrukerne her har mer peiling enn sjefene i undersøkelsen...

 

https://www.greencarreports.com/news/1114758_electric-cars-will-fail-but-well-build-them-anyway-say-global-auto-execs-kpmg

Lenke til kommentar

 

 

 

Men denne er likevel ganske relevant, så er spørsmålet om forumbrukerne her har mer peiling enn sjefene i undersøkelsen...

 

 

Bra artikkel? "China is also planning to ban the sale of new vehicles with engines entirely (...)"

Bort med motorer, altså. 

 

Sjefene du henviser til jobber i en bransje bygget på på forbrenningsmotorer, og de er dypt engasjert i lobbyvirksomhet vis a vis myndigheter i EU, i Kina og sikkert i USA også. Da er det nærliggende at de fortsatt har mest tro på forbrenningsmotorer - som artikkelen også sier. Hvis det nå skulle vise seg at myndighetene likevel ikke slakker ned på de kraftige reguleringene markedene deres har forespeilet skal komme i 2030-2040, har de altså kollektivt feil, og det er forutsigbart. Derfor bygger de også elbiler, i mange tilfeller motvillig.   

 

Reguleringene vil drive/la være å drive dette markedet, avhengig av om det går den ene veien eller den andre. 

 

Det første som må inntreffe før en hydrogenrevolusjon, er troverdige produkter. Den biten har latt vente på seg. 

 

 

I rapporten "Hydrogenbilen kommer" hevder Mellqvist (1996) at en

vesentlig forskjell mellom den tradisjonelle el-bilen og en hydrogendreven bil

ligger i at brenselscellebilen kan lagre mye mer energi pr. vektenhet, og at

den dermed kan øke sin aksjonsradius flere ganger uten å øke vekten. Han

oppgir rekkevidden til å være 500 km mellom hver fylling for en hydrogenbil.

Til sammenligning kan for eksempel en Pivco CityBee kun kjøre 100 km

mellom hver ladning.

 

Kilde: NOU 1998: 11

 

Siden den gangen har vi fått elbiler med rekkevidde ~500 km (i.e. Model 3) mens det fortsatt er langt mellom hydrogenbilene. Jeg tror de fleste ville ønsket attraktive produkter velkommen. Vi holder bare ikke pusten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla fortsetter å imponere, men har enda litt å lære fra andre bilprodusenter når det kommer til å levere.

Men har de egentlig det? Det er vel ikke mange andre bilprodusenter som klarer å øke produksjonen som Tesla har gjort, og som de kommer til å gjøre? Ikke på elbil i det minste. Nesten alle sliter jo med å levere. Det virker som det bare er Tesla som bygger infrastruktur og teknologi for å ta det til nye høyder.

 

Her om dagen kom det jo en søppelrapport om hvordan det er så negativt at Tesla automatiserer så mye de kan, for det gjorde jo ikke andre bilprodusenter så derfor måtte Tesla ta feil. Jesus Kristus. For Tesla kan umulig få til noe når dinosaurene i bransjen ikke gidder eller klarer det.

Lenke til kommentar

Nå er det jo mange, som arbeider med Hydrogen innen transport

Og likevel har de feilet, og fortsetter å feile.

 

Det er ikke slik at folk velger elektrisk transport i dag. De velger hybrid, med batteri-fossilt. Av en eller annen ukjent grunn.

Skal dette være en spøk? Trolling?

 

Nå er det mange land, og bilprodusenter som arbeider og forsker på Hydrogen og brenselceller.

Og felles for dem alle er at de feiler og ikke kommer noe sted, i motsetning til batteri-gjengen som hele tiden gjør store sprang fremover.

 

54 prosent tror batteribiler vil feile på grunn av utfordringer med ladeinfrastruktur. 60 prosent tror lange ladetider vil være hovedsynderen.

Over tre fjerdedeler av sjefene i bilindustrien tror heller at hydrogenbiler vil være framtidens fremkomstmiddel, og det virkelige gjennombruddet for elbiler.

http://www.side3.no/motor/motorsjefer-flest-tror-hydrogen-vil-vre-framtidens-bilteknologi/3423404415.html

Hahaha... Ja, og Nokia, Microsoft og andre var rimelig kjepphøye da Apple lanserte iPhone også.

 

Klart sjefer i en utdatert industri langer ut mot det som er i ferd med å velte dem.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha... Ja, og Nokia, Microsoft og andre var rimelig kjepphøye da Apple lanserte iPhone også.

Klart sjefer i en utdatert industri langer ut mot det som er i ferd med å velte dem.

 

 

 

"First they ignore you,

then they laugh at you,

then they fight you,

then you win"

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...