Redaksjonen. Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Har større tro på forbedring av dagens teknologi.Nissan tror neste generasjon elbilbatteri er langt unna massemarkedet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Disse egenskapene blir svært ettertraktet, så det blir veldig rift om å komme først i mål. Jeg antar at hjørner vil kuttes for å komme først, slik at vi kan forvente noen barnesykdommer med de første batteriene med fast elektrolytt. En annen bieffekt er at prisen antagelig blir skyhøy i starten. De første batteriene av denne typen vil antagelig bli forbeholdt biler i det øvre prissjiktet. Så når Nissan estimerer 7 år før de dukker opp i en Leaf så er nok det lenge etter at langt dyrere biler har fått disse. Mye tyder på at Tesla Roadster 2020 og Fisker Motion (som begge planlegges solgt fra 2020) får fast elektrolytt. Foreløpig er ingenting bekreftet men spesifikasjonene tyder på at de må ha gjort noe drastisk med energitettheten og da er fast elektrolytt en nærliggende forklaring. Mulig Henrik Fisker nevnte at de hadde "knekt koden" for denne batteritypen, men at det tar tid å skalere opp masseproduksjonslinjer og ferdigstille en bil rundt konseptet. Det skulle ikke forundre meg om 2020 er litt for optimistisk, men la oss si 2021 eller 22 i stedet for. De påfølgende årene vil nok fast elektrolytt finne veien nedover i prisklassene i takt med at produksjonsvolumet øker. 4 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Nissan tror neste generasjon elbilbatteri er langt unna massemarkedet Har større tro på forbedring av dagens teknologi. Faststoffbatterier er fremtidens elbilbatterier. Og det vil de fortsette å være lenge, skal vi tro Nissan. Da er det jo slett ikke neste generasjon elbilbatteri vi snakker om likevel. 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Det første Nissan bør gjøre, er å lære av Hyundai. ; hjelper ikke med stort batteri ,når det blir for tettpakkede celler og dårlig kjøling ,samt dårlig aerodynamikk. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Mye tyder på at Tesla Roadster 2020 og Fisker Motion (som begge planlegges solgt fra 2020) får fast elektrolytt. Foreløpig er ingenting bekreftet men spesifikasjonene tyder på at de må ha gjort noe drastisk med energitettheten og da er fast elektrolytt en nærliggende forklaring.Tviler på at disse får faststoffbatterier. Fisker er et luftslott som neppe blir noe av, og nye Roadster tror jeg er utstyrt med tilnærmet samme 21700 NCA batterier som Model 3. Men det er lov å håpe! 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Gode batterier er bra og nødvendig for den elektrisifiseringen av transporten som kommer. Men vi ser nok batterier for kortere kjøring ( 5 mil ?) i framtiden. Og hurtig fyllmuligheter for lengre og tyngre transport, med Hydrogen. Så slipper vi over-oppgradering av nettet, "smart"-målere og at halvparten av transportørene ( enten de er private eller profesjonelle) velger bort elektrisk transport pga. begrensninger. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Disse egenskapene blir svært ettertraktet, så det blir veldig rift om å komme først i mål. Jeg antar at hjørner vil kuttes for å komme først, slik at vi kan forvente noen barnesykdommer med de første batteriene med fast elektrolytt. En annen bieffekt er at prisen antagelig blir skyhøy i starten. De første batteriene av denne typen vil antagelig bli forbeholdt biler i det øvre prissjiktet. Så når Nissan estimerer 7 år før de dukker opp i en Leaf så er nok det lenge etter at langt dyrere biler har fått disse. Mye tyder på at Tesla Roadster 2020 og Fisker Motion (som begge planlegges solgt fra 2020) får fast elektrolytt. Foreløpig er ingenting bekreftet men spesifikasjonene tyder på at de må ha gjort noe drastisk med energitettheten og da er fast elektrolytt en nærliggende forklaring. Mulig Henrik Fisker nevnte at de hadde "knekt koden" for denne batteritypen, men at det tar tid å skalere opp masseproduksjonslinjer og ferdigstille en bil rundt konseptet. Det skulle ikke forundre meg om 2020 er litt for optimistisk, men la oss si 2021 eller 22 i stedet for. De påfølgende årene vil nok fast elektrolytt finne veien nedover i prisklassene i takt med at produksjonsvolumet øker. Ikke så sikker på om de blir først. Må huske på at Samsung SDI og LG Chem ligger fremst i verden i da i batteriutvikling, og er i vekst. altså det er ikke bare at de er store i dag, men de ble store fordi de overgikk de andre, og fortsetter den veien. De har og ~40% av verdens produksjon. Samsung og et selskap av typen som lett bruker 15-20 milliarder dollar på å bygge nye fabrikker. Og har dem klare 2-3 år senere. Og de fleste bilselskap lager jo ikke egne batterier. Samtidig som de forsker på dem. Likevel så må de jo altså klare å bygge opp produksjon og når en ser på Tesla så tar det jo litt tid. Så det gir jo definitivt mening at en del av disse selskapene har samarbeid med Samsung SDI og LG Chem. Bare disse snakker ikke like høyt som sine planer som Musk gjør. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Disse egenskapene blir svært ettertraktet, så det blir veldig rift om å komme først i mål. Jeg antar at hjørner vil kuttes for å komme først, slik at vi kan forvente noen barnesykdommer med de første batteriene med fast elektrolytt. En annen bieffekt er at prisen antagelig blir skyhøy i starten. De første batteriene av denne typen vil antagelig bli forbeholdt biler i det øvre prissjiktet. Så når Nissan estimerer 7 år før de dukker opp i en Leaf så er nok det lenge etter at langt dyrere biler har fått disse. Mye tyder på at Tesla Roadster 2020 og Fisker Motion (som begge planlegges solgt fra 2020) får fast elektrolytt. Foreløpig er ingenting bekreftet men spesifikasjonene tyder på at de må ha gjort noe drastisk med energitettheten og da er fast elektrolytt en nærliggende forklaring. Mulig Henrik Fisker nevnte at de hadde "knekt koden" for denne batteritypen, men at det tar tid å skalere opp masseproduksjonslinjer og ferdigstille en bil rundt konseptet. Det skulle ikke forundre meg om 2020 er litt for optimistisk, men la oss si 2021 eller 22 i stedet for. De påfølgende årene vil nok fast elektrolytt finne veien nedover i prisklassene i takt med at produksjonsvolumet øker. Hvorfor skal disse batteriene bli så dyre? Hvis de blir det, så er vi vi jo like langt. Dyre batterier er det største hinderet for utbredelsen av elbiler på verdensbasis. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Evolusjon blir jo i løpet av noen år en revolusjon Rekkevidde og pris begynner å bli "innafor" nå Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Bare dyre fordi det vil være få i starten, men alle vil ha dem. Høy etterspørsel og lav produksjon gir høye priser uansett hva det koster å lage batteriene. Og hvis de kutter hjørner så vil produksjon være mindre effektiv og feilrate høy. Eksempelvis lager LG OLED TVene sine i starten med 40% feilrate. Da blir de mye dyrere enn om de hadde ventet et år eller to til de klarer å produsere dem mye bedre. Så da ser du gjerne halvering i pris på 1 år. Slik er det med all masseproduksjon. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Men vi ser nok batterier for kortere kjøring ( 5 mil ?) i framtiden. Inntil ladestasjoner er like utbredte som parkeringsautomater, tror jeg de færreste førstegangskjøpere er villige til å kjøpe en bil med kortere rekkevidde enn at de: - på en kald og dårlig batteridag - kan komme seg til jobb og tilbake uten lading på jobb - via en handlerunde (eller barnehagen om det er en småbarnsfamilie) - med en såpass god sikkerhetmargin f at de ikke er ukomfortabel - selv om de glemte å lade natten før. Det må rett og slett ikke være sånn at man får uventede problemer om man glemmer å lade én dag. Hvilken sikkerhetsmargin man er komfortabel med er nok mer variabelt enn at man må klare seg om man er forhindret fra eller glemmer å lade én gang, men for meg kunne et slik tall vært 25%. Så hvis vi tar utgangspunkt i en kapasitet på 50 kilometer reell kjørelengde under dårlige forhold, vil det si jeg ikke tror folk aksepterer dette produktet dersom de kjører mer enn 50km/2d/1.25f = 20 km om dagen. Dette tilsvarer de må bo mindre enn 10 km fra jobb dersom de handler på veien hjem. Jeg er ikke sikker på at <10 km radius er nok for at man ønsker å ha en batteristørrelse som dette som et eget produktsegment. Men det kan naturligvis være jeg tar feil, at nok mange folk aksepterer en bil som de bare kan bruke når den er nyladet. I såfall dobles jo radiusen man kan leve med. 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Det første Nissan bør gjøre, er å lære av Hyundai. ; hjelper ikke med stort batteri ,når det blir for tettpakkede celler og dårlig kjøling ,samt dårlig aerodynamikk. Hyundai har virkelig fått til et imponerende lavt forbruk, på både sommer og vinter 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 4. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. april 2018 Gode batterier er bra og nødvendig for den elektrisifiseringen av transporten som kommer. Men vi ser nok batterier for kortere kjøring ( 5 mil ?) i framtiden. Og hurtig fyllmuligheter for lengre og tyngre transport, med Hydrogen. Så slipper vi over-oppgradering av nettet, "smart"-målere og at halvparten av transportørene ( enten de er private eller profesjonelle) velger bort elektrisk transport pga. begrensninger. Hydrogenspam som vanlig... 11 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Gode batterier er bra og nødvendig for den elektrisifiseringen av transporten som kommer. Men vi ser nok batterier for kortere kjøring ( 5 mil ?) i framtiden. Og hurtig fyllmuligheter for lengre og tyngre transport, med Hydrogen. Så slipper vi over-oppgradering av nettet, "smart"-målere og at halvparten av transportørene ( enten de er private eller profesjonelle) velger bort elektrisk transport pga. begrensninger. Små batterier krever sterkere nett enn store batterier. Om man har ett lite batteri, så vil man måtte lade så ofte man kan med så høy effekt som mulig, f.eks samtidig som man lager middag, når man skal ut å kjøre på kvelden. Strøm er billigere enn hydrogen, så det skal mye til for at forbrukeren bestemmer seg for å ikke lade, ettersom de sparer penger på å lade. Sier vi 90 kr/kg og 100 km/kg, så er det altså 9 kr/mil, mens strøm koster omkring 2 kr/mil. Da er hydrogen altså 4,5 ganger dyrere, og kWh-prisen for strøm må nå ca 4,5 kr/kWh før det lønner seg å heller bruke hydrogen. Når alle skal lade med høy effekt samtidig som de lager middag, i stedet for å lade med lavere effekt på natten, så vil det kreves betydeligere høyere investeringer i strømnettet. 4 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Hvis elbilen klarer 1 dag med bykjøring før den må lades som er rimelig realistisk så kan en jo putte timer på ladingen hjemme og lade når strømprisen er lav. Vi har jo smarte strømmålere nå. Det vil ikke være så vanskelig å få til et system som gjør at folk kan lade på gunstige tidspunkt. 1 Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Mye tyder på at Tesla Roadster 2020 og Fisker Motion (som begge planlegges solgt fra 2020) får fast elektrolytt. Foreløpig er ingenting bekreftet men spesifikasjonene tyder på ... Tja, eksempler? Fisker virker til å bruke faststoffbatterier til å hype neste elbilsatsning. Roadster har allerede bevist sin ytelse med tilgjengelige batterier (tradisjonell teknologi) og meg bekjent har ikke Mr. Musk vært en "faststoff-elektrolytt-troende". Realistisk sett er det lite som tyder på at Fisker eller Tesla kommer med batterier som utnytter faststoffelektrolytt i 2020. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Men vi ser nok batterier for kortere kjøring ( 5 mil ?) i framtiden. Inntil ladestasjoner er like utbredte som parkeringsautomater, tror jeg de færreste førstegangskjøpere er villige til å kjøpe en bil med kortere rekkevidde enn at de: - på en kald og dårlig batteridag - kan komme seg til jobb og tilbake uten lading på jobb - via en handlerunde (eller barnehagen om det er en småbarnsfamilie) - med en såpass god sikkerhetmargin f at de ikke er ukomfortabel - selv om de glemte å lade natten før. Det må rett og slett ikke være sånn at man får uventede problemer om man glemmer å lade én dag. Hvilken sikkerhetsmargin man er komfortabel med er nok mer variabelt enn at man må klare seg om man er forhindret fra eller glemmer å lade én gang, men for meg kunne et slik tall vært 25%. Så hvis vi tar utgangspunkt i en kapasitet på 50 kilometer reell kjørelengde under dårlige forhold, vil det si jeg ikke tror folk aksepterer dette produktet dersom de kjører mer enn 50km/2d/1.25f = 20 km om dagen. Dette tilsvarer de må bo mindre enn 10 km fra jobb dersom de handler på veien hjem. Jeg er ikke sikker på at <10 km radius er nok for at man ønsker å ha en batteristørrelse som dette som et eget produktsegment. Men det kan naturligvis være jeg tar feil, at nok mange folk aksepterer en bil som de bare kan bruke når den er nyladet. I såfall dobles jo radiusen man kan leve med. "Det må rett og slett ikke være sånn at man får uventede problemer om man glemmer å lade én dag." Nei, og derfor er kombinasjonen lite batteri og rask Hydrogen fylling ideelt. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Gode batterier er bra og nødvendig for den elektrisifiseringen av transporten som kommer. Men vi ser nok batterier for kortere kjøring ( 5 mil ?) i framtiden. Og hurtig fyllmuligheter for lengre og tyngre transport, med Hydrogen. Så slipper vi over-oppgradering av nettet, "smart"-målere og at halvparten av transportørene ( enten de er private eller profesjonelle) velger bort elektrisk transport pga. begrensninger. Små batterier krever sterkere nett enn store batterier. Om man har ett lite batteri, så vil man måtte lade så ofte man kan med så høy effekt som mulig, f.eks samtidig som man lager middag, når man skal ut å kjøre på kvelden. Strøm er billigere enn hydrogen, så det skal mye til for at forbrukeren bestemmer seg for å ikke lade, ettersom de sparer penger på å lade. Sier vi 90 kr/kg og 100 km/kg, så er det altså 9 kr/mil, mens strøm koster omkring 2 kr/mil. Da er hydrogen altså 4,5 ganger dyrere, og kWh-prisen for strøm må nå ca 4,5 kr/kWh før det lønner seg å heller bruke hydrogen. Når alle skal lade med høy effekt samtidig som de lager middag, i stedet for å lade med lavere effekt på natten, så vil det kreves betydeligere høyere investeringer i strømnettet. " Når alle skal lade med høy effekt samtidig som de lager middag, i stedet for å lade med lavere effekt på natten, så vil det kreves betydeligere høyere investeringer i strømnettet." Nei, og derfor er kombinasjonen lite batteri og rask Hydrogen fylling ideelt. Lenke til kommentar
Populært innlegg Lunaris Skrevet 4. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. april 2018 Selv om elbiler kunne flydd frem og tilbake til Mars to ganger før de må lades hadde du fortsatt hevdet at det ville vært bedre med hydrogen. 10 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Har ikke noe i mot at man erstatter bensin med hydrogen der strøm ikke er egnet, men med den utviklingen man leser om for tiden, ser det ut til at det ganske raskt endrer seg hvor det gjelder. Mindre batterier bare for mindre batteriers skyld virker som en dårlig grunn til å øke kompleksiteten med å legge til en gassbrenner. Det virker mer som et oppkonstruert argument mens du forsøker å selge unna aksjene som Spetalen lurte deg til å kjøpe 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå