Gå til innhold

TG-5, verdt å kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et Olympus tough TG-5 vanntett kompaktkamera. Det er jo solid og alltid med, men det irriterer meg at det er så dårlig når lysforholdene ikke er allverdens. Vi har en vinter her nord som det passer dårlig med. Så leser jeg at TG-5 skal være bedre på nettopp dette. Men jeg oppgraderte nå fra TG-2 til TG-4 uten at jeg syntes det ga allverdens forskjell på bildekvaliteten.

Spørsmålet er nå, etter å ha sjekket hvordan det ligger an med skatten i år - hvor mye bedre er TG-5 enn TG-4? Har noen peiling?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.... Har noen peiling?

Siden jeg bare har TG4 kan jeg ikke gi så mye info, men det er to veldig viktige faktorer som påvirker bildekvalitet. Det er sensoren og linsen.

Så vidt jeg kan se er det samme linse i TG4 og TG5 og linsekonstruksjonen er en liten svakhet (fordi de skal få plass til en zoom uten at den stikker ut av kameraet) i de fleste vanntette modeller, inklusiv TG4 og TG5. Uansett vil ikke forvente at linsen er bedre i TG5 enn TG4.

Når det gjelder sensor så er størrelse en viktig faktor for kvalitet. TG5 har samme størrelse sensor som TG4. Innenfor samme størrelse er det fortsatt forskjeller og mitt inntrykk av 12MP sensorer (TG5) i denne størrelsen er definitivt mer positivt en 16MP-sensorene (TG4). Men det er likevel snakk om relativt små forskjeller.

Har vurdert denne oppgraderingen selv også, men har liten tro på at det er verdt det for bildekvalitetens skyld selv om små forbedringer også er verdt å ta med seg.

Det er imidlertid en del andre nyttige funksjoner som fokus stacking, bedre (og 4K) video og seriebilde med Raw-format som også gjør TG5 interessant, men personlig har jeg slått oppgradering fra meg. I hvert fall inntil det kommer et supertilbud på TG5 - eller noen lager en virkelig overbevisende test av bildekvalitet.

Når det gjelder TG4 (og TG5) og lite lys er det verdt å merke seg at kameraet har mye bedre lysstyrke på vidvinkel enn på tele så kan du gå nærmere i stedet for å zoome kan det hjelpe litt i dårlig lys.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar, det er det jeg har sittet litt med følelsen av, men har ikke hatt grunnlag for å mene det siden jeg ikke har særlig vett på det. Zoome med TG4 når det er lite lys har jeg i grunnen sluttet med, da kan jeg nesten like gjerne la være å ta bilde. Det ser jo ut som det er malt med pensel.

Så hvis det ikke er stor forbedring på akkurat det punktet, så lar jeg nok være. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

.... Så hvis det ikke er stor forbedring på akkurat det punktet, så lar jeg nok være. ...

Må du ha vanntett kamera? Utrolig praktisk, men det er mye mer å velge i og enklere å få bedre bildekvalitet hvis du kan klare deg med et som ikke kan bruke under vann. 

Lenke til kommentar

.... Så hvis det ikke er stor forbedring på akkurat det punktet, så lar jeg nok være. ...

Må du ha vanntett kamera? Utrolig praktisk, men det er mye mer å velge i og enklere å få bedre bildekvalitet hvis du kan klare deg med et som ikke kan bruke under vann. 

Ja, det må jeg. Har flere kameraer som ikke er det, til annet bruk. De befinner seg aldri i vestlommen når jeg padler kajakk, eller hengende i selen når jeg klatrer. Bedre med middels bilder enn ingen bilder. (Men helst best mulig, derav spørsmålet.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har i dag et Olympus tough TG-5 vanntett kompaktkamera. Det er jo solid og alltid med, men det irriterer meg at det er så dårlig når lysforholdene ikke er allverdens. Vi har en vinter her nord som det passer dårlig med. Så leser jeg at TG-5 skal være bedre på nettopp dette. Men jeg oppgraderte nå fra TG-2 til TG-4 uten at jeg syntes det ga allverdens forskjell på bildekvaliteten.

Spørsmålet er nå, etter å ha sjekket hvordan det ligger an med skatten i år - hvor mye bedre er TG-5 enn TG-4? Har noen peiling?

TG-5 er nok bare marginalt bedre. Bruker TG-4 selv, og er stort sett veldig så fornøyd.  Zoomer en veldig lite så er det til å leve med, men funker aller best uten å zoome disse kompaktkameraene... ER heller ikke avhengig av RAW, så for meg synes oppgradering ikke å ha noe for seg, i alle fall... :hmm:    (Gleder meg til å bruke TG-4 igjen, i sydligere farvann, til sommeren....)... :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...