Gå til innhold

Hva mener du om oppførselen til Filippinenes president Rodrigo Duterte? Er han uegnet til å være statsleder?

18 stemmer

1. 1. Burde Filippinene og/eller dets president Rodrigo Duterte få internasjonale reaksjoner på grunn av denne språkbruken?

• Ja
      7
    • Nei
      11
  2. 2. Er Rodrigo Duterte uegnet til å være statsleder pga. denne oppførselen?

• Ja
      11
    • Nei
      7

Anbefalte innlegg

Dette er de siste uttalelsene til Filippinenes president Rodrigo Duterte:

Duterte kaller FN-sjef tomskalle

Filippinenes president Rodrigo Duterte kalte FNs høykommissær for menneskerettigheter, Zeid Ra'ad Al Hussein, en tomskalle i en tale sent tirsdag. 

– Hei, din horesønn, kommissær, trenger jeg en psykiater? Psykiateren sa til meg: «Du er ok, du er bare glad i å banne», sa Duterte i talen.

Bakgrunnen er Zeids uttalelse i mars om at Duterte trenger «psykiatrisk utredning». Uttalelsen kom etter Duterte truet med å slå til FNs spesialrapportør for utenomrettslige henrettelser, Agnès Callamard, hvis hun etterforsker ham.

– Du har et stort hode, men det er tomt. Det finnes ikke noe grå substans mellom ørene dine. Det er hult. Det er tomt. Det rommer ikke engang nok næringsstoff til at det kan vokse hår på hodet ditt, for det er ikke noe der, sa Duterte og tok seg til hodet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/04/04/195385136/duterte-kaller-fn-sjef-tomskalle

Hva mener du selv om dette? Er slike uttalelser som "horesønn" og annet han har kalt diverse statsledere og offentlige, internasjonale personer de siste årene verdig en statsleder? Burde Filippinene møte reaksjoner som sanksjoner eller midlertidig utestengelse fra FN eller andre internasjonale organisasjoner som følge av dette? Eller burde det innføres reaksjoner kun mot Duterte og hans nærmeste krets eller kun mot Duterte selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i all grunn en "strongman" taktikk for å vise hvor stor, sterk, flink etc. han er og samtidig avlede fra nasjonale forhold som lokalbefolkningen ønsker forbedret og regimet ikke er i stand til, eller vil, forbedre. Når framferden også rettes mot en utenlandsk "fiende" gjør det også slik at han skaper en oss mot dem mentalitet som gjør det vanskeligere å kritisere eget regime. 

Han er noe mindre polert enn andre "strongmen" herskere, og er i den forstand forfriskende, men det er i all hovedsak trist framferd. Det andre som skjer på Filippinene er i grunn mer skremmende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo absolutt ingenting dersom man sammenligner med andre ting han har gjort. Som å systematisk henrette tusenvis av (mistenkte) narkotikavhengige mennesker i slummene.

Enig med denne uttalelsen. At han er løsmunnet er ingenting i forhold til de virkelige kriminelle handlinger han har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo absolutt ingenting dersom man sammenligner med andre ting han har gjort. Som å systematisk henrette tusenvis av (mistenkte) narkotikavhengige mennesker i slummene.

... helt lovlig og demokratisk

Når ble ekstrajudisielle henrettelser uten lov og dom lovlig? Bare fra folkeretten vil dette være ulovlig. Jeg antar det er lignende beskyttelser og habeas corpus i den Filippinske grunnloven. At det blir ignorert gjør det ikke lovlig, at det gjøres med støtte ovenfra gjør det heller ikke lovlig.

Skulle det være demokratisk innført så hadde det vel vært gjennomført en del lovendringer i Fillepinene. Det hadde skapt oppstand i media så jeg tviler det har skjedd.

Noe presisjon i innlegget ditt hadde vært å foretrekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At politiet nå prioriterer narkotikasaker er et resultat av demokratiet.

De var alle i selvforsvar ... ifølge politiet. Ingen Politimenn har blitt dømt, og skulle noen av dem bli dømt vil det kun være enkelttilfeller ie "rotten apples", ikke regimet som helhet som har feilet.

Med andre ord det hele skjer demokratisk og lovlig.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

De var alle i selvforsvar ... ifølge politiet. Ingen Politimenn har blitt dømt, og skulle noen av dem bli dømt vil det kun være enkelttilfeller ie "rotten apples", ikke regimet som helhet som har feilet.

Hvorfor skal vi tro på politiet i dette tilfellet? Hvis du virkelig tror at den store bølgen av narkotikarelaterte drap er _alle_ i selvforsvar og at mellom 4 og 12 tusen slike for 2017 alle kan forklares på denne måten så ... For en virkelighetsforståelse!

Bildet er komplekst, men at det ses mellom fingrene på av filipinske myndighetene og kanskje også tillates og forkynner slik voldsbruk er ikke en urimelig påstand. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Huset brenner og du lurer på om en ripe i parketten er et problem.

For øvrig svarte jeg nei på begge spørsmålene i avstemningen. Duterte bør møteinternasjonale reaksjoner og er ikke en god statsleder. Men det skyldes ikke at han kaller høykommissæren en tomskalle.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fin og flott "privat" rettshåndhevning, med henrettelse av mistenkte på stedet?

For en virkelighetsforståelse!

Hvilken virkelighetsforståelse?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Intet privat med dette (hverken med eller uten hermetegn), dette er det det det demokratiske regimet som er ansvarlig for.
Lenke til kommentar

Intet privat med dette (hverken med eller uten hermetegn), dette er det det det demokratiske regimet som er ansvarlig for.

Bør et privat rettsvesen operere på denne måten synes du?

Lenke til kommentar

Bør et privat rettsvesen operere på denne måten synes du?

Nei, jeg syns ikke engang ett offentlig rettsvesen, enn så elendig det er , burde operere på denne måten.

Dog, det er ikke overraskende at det gjør det.

Ok, når jeg leser det du skrev en gang til, så tror jeg at jeg misforsto deg. Jeg trodde du syntes det var en god måte å gjøre det på :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig hvor mistenksom man er i forhold til andre regimer, og godtroende i forhold til eget regime.

Pussig hvor naiv man er i forhold til andre regimer som har store judisielle utfordrendringer, og godtruende forholder seg til regimets påstander om at alt er bare bra. Det bør også settes i sammenheng med uttalelser du har hatt her og i andre tråder, hvor mitt syn er at du har et negativt syn på hvordan tilstanden er i det norske hus og ønsker å svartmale dette i sammenheng med ditt politiske ståsted.

Det ville ikke vært en spesielt stor utfordring å finne fagfellevurdert forskning som tar for seg Filippinenes justisvesen fra tiden før Duterte og hvordan det hadde svakheter. Legg på hva som har skjedd siden Duterte kom til makten og det sier seg selv at man ikke er mistenksom når man påpeker at alt ikke er bra på Filippinene.

Siden du har skrevet i flertall kan du vennligst nevne hvilke andre regimer det er snakk om i denne diskusjonen? 

Lenke til kommentar

Ok, når jeg leser det du skrev en gang til, så tror jeg at jeg misforsto deg. Jeg trodde du syntes det var en god måte å gjøre det på :)

Beklager, jeg bør være litt mer forsiktig med bruken av ironi, det kan misforståes som seriøse påstander, som man ser det er flere som har gjort. Se bare ikek innlegg rett over her.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...