Gå til innhold

Tesla har ennå ikke nådd produksjonsmålet sitt for Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vel vært sport i å spå tesla sin nedgang i flere år, og det er jo ikke grunnløst heller da de holder seg flytende på investeringer og tjener ikke penger.

 

For all del fint at de nå har klart å øke produksjonen, men igjen har det vært en ekstraordinær innsats som har skapt det resultatet. For å vise at de kan levere må de komme til der hvor regelmessig produksjon er den daglige situasjonen, og selv om de har økt produksjonen har de jo dessverre ikke nådd målene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel vært sport i å spå tesla sin nedgang i flere år, og det er jo ikke grunnløst heller da de holder seg flytende på investeringer og tjener ikke penger.

 

For all del fint at de nå har klart å øke produksjonen, men igjen har det vært en ekstraordinær innsats som har skapt det resultatet. For å vise at de kan levere må de komme til der hvor regelmessig produksjon er den daglige situasjonen, og selv om de har økt produksjonen har de jo dessverre ikke nådd målene sine.

 

Det er for så vidt sant, men det har vært ekstraordinært mye den siste tiden, noe som er litt merkelig da selskapet har vært gjennom større trøkker før. Altså finanskrisen for 10 år siden. Også hadde det vært litt rart om investorene skulle gi opp først nå. Hver eneste ting den mannen tweeter havner jo i alle teknologiaviser over hele verden, hver minste lille detalj angående selskapene han driver med blir dekt av media. Det er jo en gullgruve i seg selv, og man må kunne stå igjennom produksjonsproblemer, selv om det koster dyrt, så er det en ting Elon Musk sine selskaper er gode på. Analysere hva som går galt for å unngå samme feil igjen. Hvertfall er det min oppfatning når det kommer til spesielt SpaceX, men det er jo noe helt annet igjen. Så det er vel ikke den beste parallellen å dra.

 

Men nå er det ikke mine penger noen investerer, så det er jo veldig lett for meg å si som ikke har noe å tape.

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk spår undergang er ikke så merkelig.

 

Tesla er nå nede i CAA1 kredittrating. Det regner som "veldig spekulativt" Altså det er veldig høy risiko ved å låne penger til Tesla nå. Kategorien under er nesten garantert tap av pengene, og en til ned og det betyr at lån "defaulter" og Tesla altså ikke klarer å betale lånene sine lengre og da mest sannsynlig blir slått konkurs. De har aldri hatt så lav kredittrating som nå.

 

 

Samtidig så når du ser på selskapets utgifter for 2018 og sammenligner med hva de har, hva de får inn så går de i solid minus. Det er ikke bare sånn net minus resultat, men at selv med pengene de har så vil det ikke være nok. Så de vil da altså ikke ha penger til å betale for seg med mindre de klarer å skaffe penger. Og med situasjonen de er i så er det mye vanskeligere enn før + at de har brukt de fleste måter å skaffe penger på allerede.

 

 

I tillegg til at produksjonen av Model 3 svikter så er marginene lave og nedadgående. Som betyr at selv om de får laget mer biler, tjener de ikke like mye som planlagt. 

 

 

Musk har nok noen triks for å få skaffet litt penger i tide slik at de klarer seg også gjennom 2018, men selskapet har store problemer.  Og per planer i dag så vil ikke selskapet ha nok penger i 2018. Så det er ikke urealistisk å tro at ikke Musk har noe ekstra på lager. Men heller ikke urealistisk å tro at han har. 

 

Men en ting er sikkert. Du kan ikke tape massevis av penger hvert år, samtidig som du gjøre store årlige investeringer mens lånene hoper seg opp og kredittratingen er i ferd med å treffe bunnen for alltid. Tesla må snu det rundt, og de har ikke så mye mye tid igjen på seg til å gjøre det. Hvis de når 10.000 Model 3 med 25% margin slik målet er så vil det nok gå bra, men de ser ikke ut til å nå det målet med dagens utsikter. Og det er det analyser er basert på. Dagens utsikter. Så vil folk som tror på Tesla og Musk også selvfølgelig tro på at de vil klare å komme nær sine mål og det er tullete å spå at de ikke vil klare det bare fordi det ikke går så bra nå.

 

Og mens mange har spådd at Tesla vil gå under og tatt feil, så har det heller ikke gått bedre med Tesla kvartal for kvartal. Heller har posisjonen blitt verre og verre. Og du trenger ikke være analytiker for å forstå at det ikke bare kan gå dårligere i all evighet og om du ikke har mer penger, ja da er det over. Problemet med analysene at det finnes utallige måter å bringe inn penger som umulig kan forutsees. Og hvis Tesla får til det, så klarer de seg. Og de har jo gode forutsetninger for fremtidig vekst om de kommer seg over de vanskelige oppstarsttidene nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I tillegg til at produksjonen av Model 3 svikter så er marginene lave og nedadgående. Som betyr at selv om de får laget mer biler, tjener de ikke like mye som planlagt. 

 

Tesla produserte 25.418 av Model S og X i 17Q1. I 18Q1 produserte de kun 24.728. Disse to modellene har bedre marginer enn Model 3, men de var nok nødt til å prioritere billigmodellen pga. press fra bl.a. media, investorer og spekulanter. Model S og X ser ut til å være begrenset oppad til ca. 100k enheter. Dette skal skyldes batteriavtalen de har med Panasonic. Kilde: Teslas 17Q4-rapport.

 

Tror marginene på grunnversjonen av Model 3 er ekstremt lave (negative?), så de vil nok forsøke å fremskynde produksjonen av denne så lenge som overhodet mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla produserte 25.418 av Model S og X i 17Q1. I 18Q1 produserte de kun 24.728. Disse to modellene har bedre marginer enn Model 3, men de var nok nødt til å prioritere billigmodellen pga. press fra bl.a. media, investorer og spekulanter. Model S og X ser ut til å være begrenset oppad til ca. 100k enheter. Dette skal skyldes batteriavtalen de har med Panasonic. Kilde: Teslas 17Q4-rapport.

 

Tror marginene på grunnversjonen av Model 3 er ekstremt lave (negative?), så de vil nok forsøke å fremskynde produksjonen av denne så lenge som overhodet mulig.

 

Tesla kuttet prisen for Model S og Model X som du kan se av regnskapet. Fordi tross økende salgstall så økte ikke omsetning. Det vil si at marginen for Tesla falt til 15%, og de har et mål på 20%. Ja, dise har bedre marginer enn Model 3, som er en del av problemet. Hvis de er nede i 15% for S og X, hvordan skal 3 nå 25%?

 

Så kredittrangering har vært basert på at Tesla både skal oppnå produksjonstallene og marginene de har oppgitt, men selv om de nå nærmer seg produksjonstallene sine mer har de fortsatt langt å gå på når det kommer til marginer. Og Tesla trenger at Model 3 tjener dem penger, det er slik de har lagt det opp.

 

Det er derfor mange tviler nå, da utsiktene til å få inn mye inntekt som Tesla har lagt opp til ikke ser ut til å tilfredsstille det som var satt som mål. 

 

Og generelt er aksjonærer veldig lite glad i synkende profittmarginer. Så en ser og aksje falle en del.

 

 

I dag annonserte Kina tariffer mot USA som gjengjeldelse i den briljante handelskrigen til Trump. På listen er elektriske biler. Kina er et veldig stort marked for Tesla, er vel nummer 2? Tidligere har Musk bedt Trump om å forhandle frem tariffri handel av elbiler med Kina. 

 

Amerikanske børser kommer utvilsomt til å fortsette å gå ned i dag, og Tesla vil ha enda en dag på børsen med en del fall. Ikke at Musk kan gjøre så mye med at Trump ofrer USAs fremtidige økonomi for å holde døde arbeidsplasser i livet noe lengre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke det er spesielt kritisk enda. Tesla har penger, de har tunge investorer som allerede har investert mye i Tesla med langsiktige mål. Dette er ikke Valdres spareklubb som ønsker å tjene til neste års felles campingtur ved noen kjappe aksjespekulasjoner.

 

Den desidert største utgiftsposten til Tesla er investeringer i infrastruktur, og slik har det vært i mange år. Dette er og har investorene vært klare over hele tiden. Det tar tid og resurser å bygge opp en bedrift av denne typen. De skal ta igjen hundre år med bilproduksjon på et lite tiår, det krever sitt. Altså, dette er utgifter investorer ikke skremmes spesielt mye av, og som i praksis heller ikke er tap all den tid at pengene omformes til andre former for verdier.

 

Så har vi driftssiden av Tesla, som også inkluderer produksjonslinjene, som har en direkte sammenheng med investeringene over. Det er her Tesla skaper verdi, eller mister penger. Også her er investorene veldig klare over at Tesla ikke tjener penger enda, ganske enkelt fordi det koster en god del mer å drive Tesla og utvikle nye produkter enn Tesla tjener på å selge Model X og S, selv om de isolert sett får mer betalt for hver bil enn det koster å produsere den.

 

Altså, selv om de tar seg mer betalt enn det koster å lage bilene mangler Tesla at fortjenesten per bil totalt sett overskrider de resterende driftsutgiftene. De har da to muligheter, øke prisene per bil, eller selge flere biler. Kun det siste er aktuelt.

 

Og der er her Tesla er litt forsinket. Men Model 3 øker kraftig til tross for forsinkelsene, og dette ser også investorene. Tesla oerlever ikke på selvfinansiering, men jeg tviler på at finansieringen stopper nå når de er så nært en høy volumproduksjon. Videre nærmer de seg slutten på en tid med høye utgifter relatert til investeringer.

 

Det betyr ingen ting at Tesla taper penger eller om aksjeprisene faller i spørsmålet om de er konkurs eller ikke, så lenge de har penger å betale med, og enn så lenge så er ikke dette noe problem.

 

Med det sagt, denne situasjonen kan ikke vare evig, og det er helt klart at hvor lenge dette kan vare vil avhenge av hvor dype lommer investorene har. Om tiden går og noen av de store tunge trekker seg ut så vil en aksjeverdi i fritt fall og lave likviditetsmålinger kunne være fatale.

Lenke til kommentar

snip

Problemet er jo at får å komme gjennom 2018 har de per dags dato ikke nok penger. 

 

En del pga store CAPEX utgifter. Og ja alle vet det blir penger senere, men når blir det penger? Hvis det tar for lang tid før de får tatt i bruk alt det de har investert i kan de gå tom for penger på veien. Og hvis ikke produksjon underveis klarer å skaffe greit med inntekter som planlagt får det problemer.

 

Nei, så lenge de har penger vil de ikke gå konkurs nei, men når du er helt nede i CAA1 rating så betyr det at du ikke har altfor mye tid igjen til å snu det.

 

Helt enig i at de avhenger av hvor dype lommer investorer har, ettersom at Tesla trenger å få inn mer penger for å fortsette sin drift og investering i 2018. Og så må de jobbe hardt for å faktisk lage såpass mange biler at de kan komme seg i pluss mot slutten av 2018.

Lenke til kommentar

 

snip

Problemet er jo at får å komme gjennom 2018 har de per dags dato ikke nok penger.

 

Hvor får du det fra?

I følge Tesla selv trenger de ikke å tilføre firma mer kapital i 2018. Dette ble understreket i pressemeldingen med produksjonstallene fra Q1 2018.

 

Ved utgangen av 2017 hadde Tesla en "kontantbeholdning" på rundt 3,5 milliarder dollar.

Lenke til kommentar

Kontantbeholdningen til Tesla var faktisk litt lavere per 31.12.17 sammenlignet med 31.12.16. Omløpsmidlene var noe høyere i 2017, men kortsiktig gjeld hadde økt med 1,8 mrd. dollar fra 2016 til 2017. Det gir liten mening å oppgi kontantbeholding uten å ta hensyn til gjeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor får du det fra?

I følge Tesla selv trenger de ikke å tilføre firma mer kapital i 2018. Dette ble understreket i pressemeldingen med produksjonstallene fra Q1 2018.

 

Ved utgangen av 2017 hadde Tesla en "kontantbeholdning" på rundt 3,5 milliarder dollar.

 

"Current assets of $7.07B and current liabilities of $6.47B means that working capital is just about $0.6B."

 

"Just these items will need over $2.2B in cash by the end of Q4. What this means is that the working capital, which was at $0.6B at the end of Q3, will go to negative $1.6B."

 

https://seekingalpha.com/article/4120184-tesla-will-face-cash-crunch-without-capital-raise-next-90-days

 

"Tesla does not have plenty of cash."

 

"Ominously, the report said the $3.4 billion in cash and securities Tesla had at the end of 2017 was "not adequate to cover" its normal operations and production increases."

 

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-tesla-bonds-20180331-story.html

 

Hvis Tesla ikke mener de trenger mer kapital foreslår jeg at de regner over tallene sine. Hvis du ser på tallene og planer til Tesla så ser du at hele kontantbeholdningen vil forsvinne. Og selv etter det vil de ikke ha nok for å betale lån, investeringer og betale for sitt netto tap per kvartal. Tesla er i -22% net profit per kvartal. 

 

 

Kanskje Tesla baserer det på urealistiske produksjonstall for Model 3, samt deres urealistiske mål for 25% profittmargin for bilen, når de ligger på 15% i dag for Model S og X. Dette ville gitt dem mye penger, men det er penger vi ser nå ikke kommer inn. Som er grunnen til nedgraderingen til CAA1. De lovede inntektene kommer ikke, som gjør at regnskapet for 2018 ikke går opp og de vi trenge enda mer penger for  å holde seg i livet.

Lenke til kommentar

Seeking Alpha er en kjent Tesla-kritikker, og har spådd Tesla sin undergang ganske lenge nå.

 

Det er blant annet den kilden Tesla selv tilbakeviste når de sa at de ikke regnet med å trenge mer kapital i 2018. I og med at det er såpass store interesser for shorting av Tesla sine aksjer så velger jeg å ta hva "ekspertmeglere" sier med en klype salt, og heller stole på hva Tesla selv sier nå.

 

Profittmargin Tesla oppgir er for både Model S, X og 3, og grunnen til at tallene er lave er nettopp oppskaleringen av Model 3. Bruttofortjenesten på Model S og X isolert ligger mellom 25 og 30%.

Lenke til kommentar

Seeking Alpha er en kjent Tesla-kritikker, og har spådd Tesla sin undergang ganske lenge nå.

 

Det er blant annet den kilden Tesla selv tilbakeviste når de sa at de ikke regnet med å trenge mer kapital i 2018. I og med at det er såpass store interesser for shorting av Tesla sine aksjer så velger jeg å ta hva "ekspertmeglere" sier med en klype salt, og heller stole på hva Tesla selv sier nå.

 

Profittmargin Tesla oppgir er for både Model S, X og 3, og grunnen til at tallene er lave er nettopp oppskaleringen av Model 3. Bruttofortjenesten på Model S og X isolert ligger mellom 25 og 30%.

Det var derfor jeg også la til LA Times. Det er en skikkelig avis på linje med NYT og WaPo i USA. 

 

Og rapporten de viser til i artikkelen er ikke skrevet av "ekspertmeglere". Rapporten er utført av et finansselskap, og de analyserer den finansielle situasjonen til selskaper. Vil du ignorere deres ekspertise, vil du ignorere deres funn og si at det er irrelevant, fordi du heller vil tro på Telsa? Moodys er ikke et selskap som er kritikere av andre selskaper eller ute etter å spå deres død. Du kan ignorere Seeking Alpha, men vil du og ignorere LA Times og Moodys? Og heller tro på Tesla selv, som har alt å vinne på å fortelle folk at alt går bra?

 

Det virker ikke veldig rimelig spør du meg. Mener du da også at kredittratings er bare noe tull som ingen burde bry seg om, kun hva selskapet mener bør telle? Det er jo derfor vi har kredittrating, fordi selskapene kan ikke stoles på. Du trenger en seriøs 3. part som går over selskapets finanser og komme med en rapport på tilstanden. 

 

 

Har du kilde på at Model S og X isolert sett har 25% og 30%?

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje Tesla baserer det på urealistiske produksjonstall for Model 3, samt deres urealistiske mål for 25% profittmargin for bilen, når de ligger på 15% i dag for Model S og X. Dette ville gitt dem mye penger, men det er penger vi ser nå ikke kommer inn. Som er grunnen til nedgraderingen til CAA1. De lovede inntektene kommer ikke, som gjør at regnskapet for 2018 ikke går opp og de vi trenge enda mer penger for  å holde seg i livet.

 

Når det gjelder marginene på bilene så er de flere faktorer som spiller inn, og dagens produksjon av S og X kan ikke sammenlignes med fremtidens produksjon av model 3, og forsåvidt også X og S.

 

Hele formålet med investeringene som har blitt gjort er å øke effektiviteten i produksjonen og da også øke det potensielle produksjonsvolumet, samt at de med model 3 lanserte en bil som er billigere og produsere og som produseres i langt større volum enn de andre to modellene.

 

Videre har Tesla så langt brukt svært mye penger på å utvikle sine biler, som er helt nødvendig for en ny aktør på markedet. Med nye modeller og gjenbruk av teknologi og til og med deler på kryss av modellene, samt at de totale utviklingskostnadene potensielt vil kunne senkes, så vil også dette påvirke marginene.

 

Selv om Tesla er litt forsinket i forhold til å øke produksjonsvolumet, så tror jeg ikke investorene er spesielt bekymret for potensialet til Tesla, og det finnes kapitalsterke investorer som ønsker å beskytte eksisterende investeringer, og det finnes nye investorer. CAA1 er kun en indikator og er ikke nødvendigvis en god indikator i den prosessen Tesla nå befinner seg i. Det er en risikoanalyse bankene vil kunne legge til grunn om Tesla ber om finansiering gjennom bank, men for investorer som kjenner til prosessene er dette mindre dramatisk basert på det faktum at det ikke er noe som tilsier at produksjonen ikke kommer i gang, samt at ordreboken er tykk og fin enn så lenge.

 

Det koster penger å starte opp et firma i denne størrelsesorden, og det er ofte forbundet med stor risiko. Men det er ikke noe som kommer overraskende på investorene. Svært få store oppstartforetak klasker til med topp kredittvurdering, spesielt der det er behov for betydelig behov for infrastruktur og produktutvikling.

 

Om et firma som har vært i drift en stund får samme rangering så blir det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model S og Model X salget har ikke akkurat en tykk og fin ordrebok, Model 3 har derimot helt klart det.

 

Men jeg sier ikke jeg tror Tesla kommer til å gå under. Jeg tror de vil klare seg. Men som du sier så er det forbundet med stor risiko å starte opp slik Tesla gjør. De satser stort, og dess større de satser dess større er risikoen. Og gevinsten om de lykkes. Det er det CAA1 og reflekterer. Svært høy risiko. Og du har selvfølgelig rett at det ikke betyr de ikke fortsatt kan få inn penger. Men vanskeligere blir det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...