Gå til innhold

Hver sjette nye bil som ble kjøpt i mars var en Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høye elbilsalget er trolig bare et blaff forårsaket av at elbilene endelig begynner å få brukbar rekkevidde og en kraftig økning i bompengene i blant annet Oslo. Det er kun 11 prosent som planlegger å kjøpe elbil, men nærmere halvparten av dem planlegger å gjøre det i 2018.

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/02/11-prosent-vil-velge-elbil-neste-gang

 

Det er imidlertid interessant at antall brukte biler til salgs faller. Det tyder på at mange kjøper brukte bensin- og dieselbiler istedenfor nye.

 

Ellers er jeg positiv til at regjeringen foreslår å øke prisen på nye biler med forbrenningsmotor. Det er mye bedre å påvirke salget gjennom nybilprisen enn ved å straffe dem som allerede eier en bensin- eller dieselbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høye elbilsalget er trolig bare et blaff forårsaket av at elbilene endelig begynner å få brukbar rekkevidde og en kraftig økning i bompengene i blant annet Oslo. Det er kun 11 prosent som planlegger å kjøpe elbil, men nærmere halvparten av dem planlegger å gjøre det i 2018.

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/02/11-prosent-vil-velge-elbil-neste-gang

 

Det er imidlertid interessant at antall brukte biler til salgs faller. Det tyder på at mange kjøper brukte bensin- og dieselbiler istedenfor nye.

 

Ellers er jeg positiv til at regjeringen foreslår å øke prisen på nye biler med forbrenningsmotor. Det er mye bedre å påvirke salget gjennom nybilprisen enn ved å straffe dem som allerede eier en bensin- eller dieselbil.

Nå er vel det 11% av de de,som planlegger å kjøpe bil inkludert bruktmarkedet, noe som egentlig ikke er så interessant.

 

Jeg fnt noen flere tall fra undersøkelsen her: https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbarometeret/

og etter det jeg kan se er tallet for de som planlegger å kjøpe elbil, og vil gjøre det i 2018, på 27%, ikke nesten halvparten, som du sier (et tall jeg ikke engang ser i artikkelen du linker til). Det som er mer interessant er at selv med de tallene, anslås det at det vil tilsvare en elbilandel av nybilsalget på 47%(!). Jeg vil vel tro vi reelt sett havner et sted mellom 30 og 40%, men likevel imponerende andel.

Synes nye bensin- og dieselbiler kan forbys fra neste år jeg.

Det er fullstendig urealistisk både mer tanke på tilgjengelighet og utvalg. Jeg tipper vi skriver minst 2025 før det kunne vært et reelt alternativ. Endret av teitur
Lenke til kommentar

Det høye elbilsalget er trolig bare et blaff forårsaket av at elbilene endelig begynner å få brukbar rekkevidde og en kraftig økning i bompengene i blant annet Oslo. Det er kun 11 prosent som planlegger å kjøpe elbil, men nærmere halvparten av dem planlegger å gjøre det i 2018.

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/02/11-prosent-vil-velge-elbil-neste-gang

 

Det er imidlertid interessant at antall brukte biler til salgs faller. Det tyder på at mange kjøper brukte bensin- og dieselbiler istedenfor nye.

 

Ellers er jeg positiv til at regjeringen foreslår å øke prisen på nye biler med forbrenningsmotor. Det er mye bedre å påvirke salget gjennom nybilprisen enn ved å straffe dem som allerede eier en bensin- eller dieselbil.

 

Vi har kjøpt elbil og får ikke solgt bensinbilen.

 

Markedet for bensin og dieselbiler har krasjert fullstendig. Nå er det dumpingpriser som gjelder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Markedet for bensin og dieselbiler har krasjert fullstendig. Nå er det dumpingpriser som gjelder.

 

 

Jepp, solgte for ett par år siden(BMW F11 diesel) og det var håpløst allerede da. Gigantisk tapsprosjekt og brukte vell 6mnd+ for å få solgt. Solgte dog en elbil for 1år+ siden, gikk på ett par dager til latterlig høy pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Markedet for bensin og dieselbiler har krasjert fullstendig. Nå er det dumpingpriser som gjelder.

 

 

Jepp, solgte for ett par år siden(BMW F11 diesel) og det var håpløst allerede da. Gigantisk tapsprosjekt og brukte vell 6mnd+ for å få solgt. Solgte dog en elbil for 1år+ siden, gikk på ett par dager til latterlig høy pris. 

Vi går på en stor smell med vår 2016 modell. Det får man bare glemme og gå videre med..

Lenke til kommentar

Det høye elbilsalget er trolig bare et blaff forårsaket av at elbilene endelig begynner å få brukbar rekkevidde og en kraftig økning i bompengene i blant annet Oslo.

Meiner du at brukbar rekkjevidde og auka bompengar berre er eit blaff? Viss ikkje er det vel god grunn til å tru at auken er like permanent som auka rekkjevidde (rekkjevidde pr krone er forresten venta å auke vidare) og høge bompengar?

Lenke til kommentar

Det burde vært mye lavere sats for ladehybrider i bomringen i Oslo. Selv om man kjører helektrisk så betaler man like mye for en ladehybrid som en amerikaner med V8-motor. Hvis dette var alkoholavgifter så ville man betalt like mye i straff for en flaske lettøl som en halvflaske 60.

 

Effekten av galskapen er at markedet støvsuges for små elbiler som kun brukes til pendling. Lite miljøvennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...