AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Skattemeldingen er nå ute - som vanlig før tiden for å unngå DoS angrep på altinn sine sider. Det har kommet en ny post nå som ikke har vært der før tror jeg? 4.8.3 - reduksjon av gjeld på grunn av verdsettingsrabatt. Googlet det og ingenting kom opp. Jeg tror det handler om lån tatt opp til sekundærboliger. Jeg har bare tatt opp lån til primærbolig. Eier ingen sekundærbolig. Kan noen fortelle meg da hvorfor jeg har fått økt formuesverdi pga 4.8.3? Anonymous poster hash: fa5f3...be3 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 (endret) Du har ingen aksjer/aksjefond? Edit: Verdsettingsrabatt er en rabatt som gis på enkelte eiendeler som bolig- og næringseiendom, aksjer mv. og driftsmidler. Verdsettingsrabatten reduserer grunnlaget for formuesskatt og gir lavere formuesskatt om du har en netto formue som overstiger minstebeløpene, se satsene for formuesskatt.Dersom du har gjeld, vil fradraget for gjeld bli redusert forholdsmessig mellom verdien av eiendeler med verdsettingsrabatt og verdien av din samlede formue. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/verdsettingsrabatt-ved-fastsetting-av-formue/ Endret 3. april 2018 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2018 Forfatter Del Skrevet 3. april 2018 Får ikke logget pga stor pågang Anonymous poster hash: 5f52d...03e Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Det er ganske irriterende at aksjene og fondene jeg eier ikke kommer opp i skattemeldingen. Det er bare totalsummen på aksjesparekontoen som dukker opp. Det er fin oversikt å ha, slik det gjelder for aksje-og fondskonto. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Det er ganske irriterende at aksjene og fondene jeg eier ikke kommer opp i skattemeldingen. Det er bare totalsummen på aksjesparekontoen som dukker opp. Det er fin oversikt å ha, slik det gjelder for aksje-og fondskonto. Det er akkurat slik det skal være med Aksjesparekonto, du betaler ikke skatt på denne før du har tatt ut summer tilsvarende alt du har satt inn.. Evt mottar utbytte, men håper stortinget innrømmer at de har blingset og lar utbytte inngå som gevinst på ASK uten skatt før uttak. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Selv om opplysningene stemmer, bør man regne på tallene? Kan de ha lagt sammen eller trukket fra noe feil? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Jeg hadde 89.000 i fond som jeg flyttet til ASK før nyttår. Under 4.1.8 står dette beløpet oppført under Formue/Gjeld med teksten "Formue aksjesparekonto aksjedel, DNB ASSET MANAGEMENT AS". 10% har blitt trukket fra i verdsettingsrabatt formue, slik at 81.000 står under formuesverdier. Er dette riktig?Trodde at det som stod inne på ASK ikke utløste skatt? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 (endret) Jeg hadde 89.000 i fond som jeg flyttet til ASK før nyttår. Under 4.1.8 står dette beløpet oppført under Formue/Gjeld med teksten "Formue aksjesparekonto aksjedel, DNB ASSET MANAGEMENT AS". 10% har blitt trukket fra i verdsettingsrabatt formue, slik at 81.000 står under formuesverdier. Er dette riktig? Trodde at det som stod inne på ASK ikke utløste skatt? Verdier på ASK er ikke fritatt for formuesbeskatning, så det er riktig. Det er bare gevinst ved kjøb og salg som ikke beskattes før uttak. Endret 4. april 2018 av tigerdyr 2 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Skattemeldingen er nå ute - som vanlig før tiden for å unngå DoS angrep på altinn sine sider. Det har kommet en ny post nå som ikke har vært der før tror jeg? 4.8.3 - reduksjon av gjeld på grunn av verdsettingsrabatt. Googlet det og ingenting kom opp. Jeg tror det handler om lån tatt opp til sekundærboliger. Jeg har bare tatt opp lån til primærbolig. Eier ingen sekundærbolig. Kan noen fortelle meg da hvorfor jeg har fått økt formuesverdi pga 4.8.3? Anonymous poster hash: fa5f3...be3 Står vel det du trenger å vite her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/verdsettingsrabatt-ved-fastsetting-av-formue/ Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Skattemeldingen skal være status per 31.desember riktig? Så da jeg hadde en totalskade på bil tidligere i desember er det riktig at jeg ikke skal føre opp bilen da forsikringsselskapet eide bilen på det tidspunktet, men jeg skal føre opp lånet på bilen da det var fortsatt aktivt(forsikringsselskapet betalte ut lånet i 2018). Ser jo at det er litt galt at jeg skal føre opp lån på en verdi jeg ikke har ført opp, men igjen er det jo slik status var for meg på det tidspunktet. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Skattemeldingen skal være status per 31.desember riktig? Så da jeg hadde en totalskade på bil tidligere i desember er det riktig at jeg ikke skal føre opp bilen da forsikringsselskapet eide bilen på det tidspunktet, men jeg skal føre opp lånet på bilen da det var fortsatt aktivt(forsikringsselskapet betalte ut lånet i 2018). Ser jo at det er litt galt at jeg skal føre opp lån på en verdi jeg ikke har ført opp, men igjen er det jo slik status var for meg på det tidspunktet. Dersom forsikringsselskapet hadde overtatt bilen pr 31.12 hadde du vel en fordring på de da (som de gjorde opp i 2018)? I så fall må du føre opp den fordringen som formue istedenfor bilen. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Dersom forsikringsselskapet hadde overtatt bilen pr 31.12 hadde du vel en fordring på de da (som de gjorde opp i 2018)? I så fall må du føre opp den fordringen som formue istedenfor bilen. Men er den fordringen da verdien på den nye bilen jeg får som skal registreres under punkt 4.2? Det er ingen salgssum inne i bildet når forsikringsselskapet fikk bilen registrert over på seg. 31.des hadde jeg bare en avtale på at jeg skulle få en ny bil tilsvarende den jeg hadde, ikke noen fastsatt sum jeg kan vise til. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. april 2018 Forfatter Del Skrevet 4. april 2018 Har aksjesparekonto og investeringskonto. Og på min melding er gevinster av salg tatt med i grunnlaget.(strøket over navn på fond og beløp) Kan det være riktig? Har tatt ut og inn av invisteringskonto, men da mener jeg det var tap (skal ikke si noe for sikkert der).Men fondene fikk jeg flyttet, og har ikke solgt før de kom over på ASK. Så der skulle vel hvertfall ikke noe skattes? Anonymous poster hash: 5f52d...03e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. april 2018 Forfatter Del Skrevet 4. april 2018 Vet ikke hvorfor bildet ikke viser, men det er post 3.1.9 og 3.1.4. Anonymous poster hash: 5f52d...03e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. april 2018 Forfatter Del Skrevet 4. april 2018 Fant ut av det. Det var noen salg jeg hadde glemt ut før.(Beklager bryderiet, mine 3 innlegg kan slettes hvis man vil) Anonymous poster hash: 5f52d...03e Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Dama og jeg separerte oss og flytta fra hverandre i januar/februar 2017, men fikk ikke med oss at man kunne søke utvidet barnetrygd før nå. Fikk innvilget dette og etterbetalt 970,-/mnd x 12 mnd for perioden som har vært siden separasjonen fant sted. Kan vi føre på særfradrag for enslig forsørger selv om vi ikke mottok utvidet barnetrygd fra NAV i kalenderåret 2017 (har som sagt fått etterbetalt dette for få dager siden). Dvs, kan hver av oss sette på halvparten av 4.317,-/mnd x 10 mnd = 21.585,- i post 3.5.5? Fra veiledningen: Enslig forsørgerAlle som mottar utvidet barnetrygd fra NAV kan få særfradrag for enslig forsørger. Mottas halvt utvidet barnetrygd fordi barnet bor fast hos begge foreldre, gis det et halvt særfradrag. Du får særfradrag for samme antall måneder du har mottatt utvidet barnetrygd. Dette føres i post 3.5.5. Hvor mye fradrag har du krav på?For 2017 er særfradraget 4 317 kroner per måned. Fullt fradrag utgjør 51 804 kroner per år. Du får fradrag for samme antall måneder som du har vært enslig forsørger og mottatt utvidet barnetrygd for, i inntektsåret. Hvis du har avtalt delt bosted for barnet/barna med den andre forelderen, og derfor mottar delt utvidet barnetrygd fra NAV, får du særfradrag med halv månedssats. En intern avtale mellom foreldre om deling av særfradraget i tilfeller der utvidet barnetrygd utbetales kun til den ene, fører ikke til at vi deler særfradraget ved skatteberegningen. Særfradrag med halv sats forutsetter at utvidet barnetrygd er delt ved utbetalingen fra NAV. For 2018 er særfradraget 4 317 kroner per måned. Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Noen som har erfaring med post 1.5.12 i skattemeldingen? Har hørt at om man er på minstesats AAP, uføre, pensjon. Kan man mer eller mindre slippe eller for sterkt redusert skatt i forhold til hva skattemeldingen sier."1.5.12 Krever du skattebegrensning ved liten skatteevne etter skatteloven § 17-4 ? Om hvem som kan ha krav på slik skattebegrensning, se skatteetaten.no/finnpost" 1.5.12 Skattebegrensning ved liten skatteevneDenne posten er aktuell for deg som ufrivillig lever på svært lave inntekter over flere år. Skattebegrensning gis til svært få, og bare til de som varig er ute av stand til å forsørge seg selv. Ordningen er ikke for deg med midlertidig lav inntekt (ca. 1-3 år). Endret 10. april 2018 av depaderp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå