Gå til innhold

Hva er den miste tempen noen her har klart?


Mekkeren

Anbefalte innlegg

Thermaltake Volcano 9 Coolmod på AMD XP2400 @ 2,2ghz. 5 Kabinettvifter.

 

CPU: 15 grader

Hovedkort: 8 grader

 

Den diskusjonen om det kan være kaldere inni kabinettet og på CPU enn romtemperaturen er har det vore store diskusjoner om før, og konklusjonen var at det ikkje var mulig. Så enten finn ein ny tråd til den problemstillingen eller la den være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har man: VapoChill XE Socket A

VapoChill XE kjøler ned til -35 °C / -31 °F, og holder en evaporator temperatur på -20 °C / -4 °F ved 100% CPU load. (man får til pentium også da)

 

dette kabinetet med alt utstyr får man kjøpt på 3dfxcool.no til 6400,-

 

er lett å komme under 0 grader med den ja ;)

Vet ikke om du eller dere er klar over det, men Vapochill bråker som søren! Den store vifta som blåser på beholderen er vel noe sånt som 30 - 40db!

Lenke til kommentar
Dessuten.

 

Folk seier "Ja, men når eg helder handa bak vifta føles det kaldere"

 

Det er fordi me er mennesker og er ganske forskjellig konstruert i forhold til ein prosessor\kjøleribbe.

 

Med temp måler ser du at det ikkje går an.

Dette har vært avdekt tidligere i tråden, opptil flere ganger fra flere forskjellige personer. ;)

Lenke til kommentar
Dessuten.

 

Folk seier "Ja, men når eg helder handa bak vifta føles det kaldere"

 

Det er fordi me er mennesker og er ganske forskjellig konstruert i forhold til ein prosessor\kjøleribbe.

 

Med temp måler ser du at det ikkje går an.

Dette har vært avdekt tidligere i tråden, opptil flere ganger fra flere forskjellige personer. ;)

Sånn går det når eg er for lat til å lese gjennom 4 sider :blush:

Lenke til kommentar

De her som virkelig tror at de bare har et par graders forskjell på romtemp og cpu temp bør tro om igjen. Les tester av vannkjøling og se hva forskjell mellom romtemp og cputemp er. At ribba er iskald er ikke utpreget positivt. Hvis den har dårlig kontakt med cpu er den kald. For at den skal kunne fjerne noe varme så må den jo ha noe varme i seg som den kan fjerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

MB: 52 C

CPU: 47 C

 

AMD Athlon 64 3200+ i en Shuttle SN85G4. Skal snart investere i en PCI-vifte og en stillegående Papst som jeg skal borre inn i siden.

Lenke til kommentar

System: 37C (uten kabinettvifte på)

CPU: 53C @ 2400 RPM

 

begge med load, oppetid 10t og 54min, og romtemperatur på 23,6C :roll:

 

Er personleg meir opptatt av støy enn temperaturar, så lenge systemet er stabilt..

Høyrer ikkje maskina slik den er no :p

 

 

Kan stille viftene ned til 2000 RPM viss eg vil ha det virkelig stille :D

 

Kven er interessert i kva temperaturen er med ein romtemperatur på 10C? Kom med temperaturer etter nokon timar med vanleg bruk, slik maskina er til vanleg!!

 

 

:thumbdown: Dessutan bør ein del personar som har skrevet i denne tråden tenke grundig over kva dei presenterer som fakta! Kanskje det kan være lurt å starte setningene med "eg trur" neste gang?

Lenke til kommentar

Kom på den gode gamle Tbirden min når jeg leste igjennom denne tråden. 1Ghz som jeg klokket til 1583Mhz med vannkjøling og peltier. Hadde -12C når jeg kjørte standard volt på den. Lå vel på ca 15-18C ved max volt (1,92)

 

Jeg fyllte flytende vaselin ned i CPU socket for å unngå kondens og korrosjon (heter det d?)

Systemet var hjemmelaget (les: satt sammen av forskjellige komponenter og ikke kjøpt som en pakke) og kostet ca 2000kr

 

Kjølesystemet (vifter,peltier og vannpumpe) ble drevet av en gammel AT PSU. En dag når jeg kom hjem hadde strømmen gått og kommet tilbake, og ATX PSU'en til PC'n hadde skrudd seg på, men ikke AT'en som må skrues på manuelt. Dette medførte at min overklokka Tbird hadde stått på ca 2timer uten kjøling. For å si det sånn: slangene som var kobla til vannblokka hadde begynt å smelte :scared: (Nei, det var ikke vann i slangene akkurat da! men grunnen til at jeg fant ut at slangene hadde smeltet var fordi vannet stod ut til alle kanter når jeg kjørte igang pumpa :roll: )

 

Jaja, tenkte jeg.. var litt dumt dette, må kjøpe ny CPU og greier (men det er jo alltid gøy med ny hardware) Jeg tok ut hovedkortet som nå var dekket i vaselinen som hadde smeltet og runnet nedover hk'et. (ikke gøy å pirke vaselin ut av AGP slot'en)

 

Jeg var jo sikker på at CPU var død, men måtte teste for å være helt sikker.. og til min store forbauselse så startet den! :wow:

Kjørte senere samme cpu med vifte kjøling, og jeg var sikker på at temp måleren var ødelagt fordi jeg kjørte med 75C Idle og ca 83C load.. var helt stabil. Anskaffet en silverado kjøler til PC'n etter å ha kjørt med boxed kjøler, temp sank da til rundt 45C

 

Ikke vet jeg om temp måleren fungerte når den sa 75-83C, men jeg skal ikke se bort ifra at CPU'en kjørte fint med den tempen med tanke på at den kjørte 2 timer uten kjøling uten å brenne opp.

 

PS: Peltier elementet tok kvelden.

Endret av teutonic
Lenke til kommentar

Det minste jeg har hatt på min uklokkede AMD XP 2100+ er 30 grader idle! Da hadde den stått på en stund så det er ikke målt 2 minutter etter at den ble slått på!Det var ganske kaldt på rommet mitt akkurat da + at jeg satte en STOR bordvifte ved kabinettet mitt!

 

Til vanlig har jeg rundt 50 grader ved 15-20 prosent load!

 

PS: Det er en skrall gammel dual vifte på CPUn min!

Lenke til kommentar
lol det laveste jeg har hatt er 55 og det jeg altid har er runft 80C

rekorden er 83C

Tuller du? da skjønner jeg ikke hvorfor maskinen din idet hele tatt fortsatt fungere hvis du operer med 80C grader til vanlig!

 

amd sine anbefalinger tror jeg var maks 75C grader eller no. men 60C syntes ihvertfall jeg man ikke burde overstigge, og helst ikke over 50C så er det bra. :)

Lenke til kommentar
du drømmer du og. kjøleribba mi er iskald.. siden du ikke klarer det betyr det ikk at du ikke klarer det.. dessuten er temp i idle

OK, idle, tenkte load. Dette er vel rett etter at du har startet opp maskinen også antar jeg?

nei stått på i halvtime i idle.. hørte bare på musikk i winamp da jeg tenkte at jeg sku skjekke tempen.

Lenke til kommentar
Jeg har i skrivende stund -18 C på min P4 3,06@3,536.

Hva i helsikke er det du kjøler med da??

 

Sitter du ute på nordpolen eller :p

:laugh: nordpolen ja. -18 C grader er jo helt sjukt! du bruker vel ikke nitrogen kjøling?

Nitrogenkjøling ligger ikke på -18 grader på cpu men nærmere -40 og i kabet -196 grader celsius. Jeg har tørris og ligger på ca -15 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...