Gå til innhold

Hva er den miste tempen noen her har klart?


Mekkeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da som.

Jeg ligger på 45 grader med min Volcano 11

med xp2500 @ xp3200 med kabinettet igjen.'

Har den på 3800 rpm nå. Syntes lyden er uutholdelig egentlig på

mere rpm. Hm, hadde vært kjekt med litt lavere temperaturer egentlig.

Får vel spare litt spenn å kjøpe vannavkjøling :p

Det leveste jeg får pressa den ned er vel rett over 40.

 

Yes, nå har jeg fått kabinett og greier.

Har faktisk fått tempen ned til 35 grader nå :thumbup:

Endret av jono.kx
Lenke til kommentar
~65*C. P4 [email protected] m/boxed kjøler og "åpen løsning"

 

det er det laveste jeg har hatt en ukes tid ;)

vurdere ny kjøling ;)

rakk ikke posten i dag! Der ligger det vifter og ting og tang fra microplex ;) har bare hatt systemet i en uke. Det var jævlig ustabilt en stund, men så ga det seg ;) kanskje fordi jeg startet med "åpen løsning" :)

 

EDIT; er det ikke autosensur på forumet? hvis noen blir støtt av ordet "jævlig" så bare si ifra, jeg fjerner begge forekomstene i innlegget mitt!

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Har Volcano 7 vifte på 2000o/min = Lite støy :yes:

Romtemperatur:

22

 

Idle:

CPU 26

MB 13

 

Load:

CPU 36

MB 22

Det er mulig temperaturmåleren på hk'et ikke fungerer, men du lyver nok høyst sannsynlig.

 

13grader på hk når romtemp er 20 er fysisk umulig. Med mindre du har ekstremkjøling på hk'et ditt, feks volcano, er det ikke mulig å få lavere temp.

 

Vanlig vannkjøling vil aldri kunne gi lavere temperaturer enn romtemp.

 

Og for dem som tror at vifter produserer kulde, tro om igjen. En vanlig vifte produserer IKKE kulde, den flytter luften. I kabinett skaper viftene rotasjon i luften, og den varme luften blåses ut eller kald luft blåses inn. Men den gir ikke kaldere luft.

Lenke til kommentar

antar du har standard pasta som stod på ribba allerede og den suger.. ettersom den er ren silicon basert

Nei, jeg tok bort den pasta'en for tenkte jeg skulle skaffe artic silver 5.

så akkurat nå har jeg ikke noe kjølepasta på...

øøhh om du ikke har noe pasta på eller noe ting kan du lett skade cpuen med riper.. altså metall mot metall... ikke bra

fort deg og skaff deg pasta

ja får vel få tak i litt kjølepasta snart, metall mot metall er nok ikke så veldig gunstig nei! :no:

får håpe du ikke har skada cpu'en da.. atte den ikke yter sinne fulle 100%

:D Takk for en god latter!

 

Det blir riper i CPU fordi kjøleren ikke har "smøring"? :cry: Og hvis det blir riper på CPU så yter den ikke 100% lenger? Hvor har du skaffet deg denne informasjonen? :D

 

Metall mot metall ja, hadde det enda vært metall mot metall og en 100% plan overflate så hadde du ikke trengt kjølepasta.

 

Hvis du skal ripe silisium med metall skal du ta i hardt :D. Det er vel helst kjøleren som får litt riper (uansett om du bruker kjølepasta eller ikke), og da tar ikke CPU skade heller. Du kan derimot knekke av hjørner på CPU hvis du er hardhendt under installasjon.

 

Kjølepastaen er der for å øke varmeoverføring mellom to relativt ujevne overflater. Det er sikkert fullt mulig å kjøre en moderne CPU uten noe pasta så lenge overflatene ikke er for ujevne. Men jeg ville nok anbefalt litt pasta. Du skulle ihvertfall ikke fjernet den som var der! For den er helt grei, i forhold til ingenting. CPUen tar ikke noe skade så lenge den er kjølig (den slår seg jo av hvis det blir for varmt også)...

 

Jeg leste også ett annet fint innlegg nå, hvor luften faktisk blir kaldere av å settes i bevegelse :D. Altså at luften som kommer ut bak viften er kaldere enn hva som gikk inn foran. Bra teori :thumbs:, men desverre er den ikke sann. Temperaturen er akkurat den samme som når den gikk inn. Det som beskrives som at luften føles kaldere ut, skjer fordi at når luften blåser over fingrene (som holder kroppstemperatur), tar den med seg varme fra fingrene. Dette kjøler ned fingrene mer i forhold til stillestående luft med samme temperatur, og får deg dermed til å tro at luften er kaldere. Samme som hvis man går i sterk vind og det "bare" er 0C og det kjennes ut som at det er -20C!

 

Jeg ser også en som har satt PCen sin i vinduet! Det er IKKE bra. Hva tror du skjer når rimet legger seg på HK og andre edlere deler i PCen din? :no: Total ødeleggelse!

 

Tempene mine er:

 

MB: 35C

CPU: 39C

Endret av John Abrahamsen
Lenke til kommentar
Jeg har i skrivende stund -18 C på min P4 3,06@3,536.

Hva i helsikke er det du kjøler med da??

 

Sitter du ute på nordpolen eller :p

kan hende han har hjemmemekka nitrogen kjølesystem

Hvis han hadde hatt Nitrogen, hadde han fått MYE lavere temps! :yes:

 

Selv prommetia klarer lavere enn det. Med nitrogen, klarer man ca. -128 til -100 grader. ;)

Lenke til kommentar
AMD XP2600@1917Mhz atm!

 

CPU kjøler: Volcano 11

 

Idle:

 

HK 15grader

CPU 16grader

 

Load:

 

HK 17grader

CPU 18-19grader.

 

PS: Pc`en stod vinduskarmen.

Tullball! :thumbdown:

 

Tror du har stor feil på temp målerene dine.

Du må la PC'en din få max kjøling/turtall, til temperaturen er stabil, ikke rett etter bootup med kald PC.

Lenke til kommentar

La prossesoren ute i snøen, tenker den var en -5 - 6 Grader da jeg tok den inn, uten vifte og alt. Naturen er den beste vifte! Prøvde også å legge rammen i kjøleskapet, men det gikk dårligere, kom ikke lavere enn fire pluss grader... Prøvde å overklokke gamle pcen nå, gikk som ett uvær til det røyk av jæveln, er som å putte flybensin i en gammal fiesta!

Endret av jonkeju
Lenke til kommentar
Jeg har i skrivende stund -18 C på min P4 3,06@3,536.

Hva i helsikke er det du kjøler med da??

 

Sitter du ute på nordpolen eller :p

kan hende han har hjemmemekka nitrogen kjølesystem

Hvis han hadde hatt Nitrogen, hadde han fått MYE lavere temps! :yes:

 

Selv prommetia klarer lavere enn det. Med nitrogen, klarer man ca. -128 til -100 grader. ;)

Prometia klarer nok ikke det på max load.. Normalt sett ligger man med prometia og vappo på -15-+5c på max load.. alt etter cpu klokk og volt..

Lenke til kommentar
tenk dere om gutter.. kjenn etter på rom tempen.. så dra ut en vifte og sikt den mot hånda.. du kjenner lufta er kaldere..

Beklager å "angripe" dette slik, men dette er bare helt feil. Du har tydeligvis ikke følgt med i fysikken (om du har hatt det).

 

Grunnen til at hånden din føles kaldere når viften er rettet mot den, er fordi at varmeoverføringen fra hånden til luften rundt da øker. Vanligvis varmer hånden din opp luften nør hånden, slik at varmeoverføringen minsker, men om det kommer ny luft tilført så vil altså varmeoverføringen holdes på et høyere nivå enn om du bare satt stille i rommet.

 

Letter om du tenker på dette: Om du ligger en jernstang i et rom en dag (slik at du er sikker den har samme temperatur som rommet), og så tar med venstre hånden på jernstangen, og høyre på noe laget av tre, så vil jernet føles kaldere. Det ER ikke kaldere, men siden romtemperaturen (som jernstangen har) er lavere enn din hud-temperatur så overføres varme fra hånden din til jernet. Eneste forskjellen er at jernet stjeler varme fra det mye raskere enn tre-gjenstanden.

 

Altså er det umulig å kjøle en CPU til UNDER romtemperaturen, så lenge du ikke bruker kjøling som ikke er basert på naturlig thermo-equlibrium. (all luft og vanlig vannkjøling).

 

Men det finnes andre muligheter selvfølgelig. Jeg bruker personlig en kombo av vann og peltier-element. Jeg er heldig, og bor ikke i et område der jeg må betale for vannforbruk, så jeg har koblet vannkjølingen rett på vann-nettet. Det vannet ligger som regel aldri over 10 grader, og i tilleg bruker jeg et 175W-effekt peltier til å pumpe varme vekk fra CPU aktivt. Resultatet er at jeg når ned i ca -8 til -12 (avhengi av årstid, pga varmeforskjell i vannettet) i full-load på Athlon XP'en min. Måtte isolere grundig for å ikke få rim inni maskinen ^_^

 

Første gang jeg bygget et kjølesystem selv, så neste gang skal jeg få det enda bedre til tror jeg. På tide å kjøpe litt ny innmat til neste prosjekt snart uansett =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vifter gjør ingenting kaldere, det forflytter luft(varmluft eller kaldluft eller hva du måtte ønske), men det gjør ikke ting kaldere.

Kjølepasta MÅ man ikke ha, men den normale personens sunne fornuft tilsier at man bruker det, dårlig kontaktflate imellom cpu\cpu-kjøler = dårlig varmeoverføring = høy temperatur.

det er åpenbart at det ikke er bra men det at metall rett mot den sårbare overflata til cpu. det er riski

Ikke noe personlig, men ikke uttal deg når du ikke vet hva du snakker om. Kjølepasta (AKA "goop") ahr ingen værdens ting med å beskytte CPU å gjøre. Det eksisterer for en enkelt grunn - for å forbedre varmeoverføring fra CPU til kjøleribbe (eller annet kjøleutstyr).

 

Ikke noe bra om folk blir feil-lært fra ting de leser på HW forumet :ermm:

 

-Stigma

Lenke til kommentar
fukke cpu'n din uten kjølepasta?

 

lest for mye skrekkhistorier eller?

tror nok ikke det er så alvorlig altså, det der med kjølepasta! min pc har funka helt smerte fritt i rundt 1/2år uten kjølepasta nå den, så ingen fare!

 

Det er ordner seg til jul vettu! :)

Ønsker du deg kjølepasta i julegave? :wow:

Folk er rare :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...