Simen1 Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Merk at det er låneramma som er 5,5M. Legg til egenkapitalen på 0,8M så har de totalt 6,3M å bruke på bolig. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Merk at det er låneramma som er 5,5M. Legg til egenkapitalen på 0,8M så har de totalt 6,3M å bruke på bolig. Det kan være feil ordvalg hos TS. Det er skjeldent man får finansieringsbevis hvor det kun står lånesum. Det står som regel oppgit "maksimal kjøpssum" Kan dog nevne at jeg også gikk til mange banker, men fant en rådgiver i min lokalbank ifra der jeg er oppvokst som ikke ville gi meg et finansieringsbevis over 5x men ville vi skulle diskutere hver enkelt bolig jeg så for meg. Vi diskuterte endel og ble tilslutt enige om en bolig til 3.5 etter litt diskusjon og en lovnad om at jeg skulle leie ut ett soverom for å kunne ha en relativt fri økonomi mtp mitt tidligere forbruk. Endret 7. april 2018 av Dapp47 Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Har ikke fått mitt lån enda, da leiligheten ikke er ferdigstilt, men har fått beskjed av banken om at jeg kommer til å få et lån på 6,33x av brutto årsinntekt (spesisfik sum avtalt, kun muntlig). Vi snakket om fremtidig forventet lønnsvekst i yrket, god arbeids- og sparevilje gjennom hele livet samt null betalingsanmerkninger. Har også mulighet til å leie ut ett eller to rom hvis renta skulle gå til helsikke. Satte opp et godt budsjett og kunne vise til at det var fulgt til punkt og prikke over lengre tid. Om de trekker seg ved overtakelse eller ikke vet jeg ikke, men det virket greit å kunne overskride denne grensen hvis man viser til over snittet god kontroll på økonomi og en plan hvis noe skulle skje i fremtiden. I verste fall så får jeg vel høre om hu mor kan garantere for det resterende eller satse all panten på pantelotteriet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Dei som får tildelt meir enn 5 gonger har nok ganske god betalingsevne. Om du ser på tabellar frå bankane på kva kundar får låne ved forskjellig inntekt, så får du minst med lågast inntekt. Dei som får 5x eller høgare har høgast inntekt, så ein med millionløn har nok lettare for å få 6x enn ein med 500k i året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå