Gå til innhold

Vil utvise Israels ambassadør fra Norge


  

22 stemmer

  1. 1. Bør vi utvise Israels ambassadør?

    • Ja
      10
    • Nei
      12


Anbefalte innlegg

 

Nei, ikke egentlig, da de alle er tatt i å lyve om Israel mange ganger.

 

Selvsagt.  Alle som er ansatt i disse organisasjonene - titusner av mennesker - har alle sammen bestemt seg for å fremføre akkurat de samme løgnene, hele tiden, uten unntak.  At de formodentlig uten unntak har et uhorvelig mye bedre grunnlag enn deg for å kunne uttale seg betyr jo ingenting, for du har bare arbitrært bestemt deg for at de alle sammen lyver, hele tiden.  Joa, det står så til de grader til troende det gitt.

 

Resten av misforståelsene og de oppgulpede løgnene dine gidder jeg ikke bry meg med.  Jeg har selv tilbrakt godt over to år i området, har vært i Gaza, på Vestbredden og i Israel dusinvis av ganger og har både sett og følt på kroppen hva okkupasjonsmakten gjør med folk, land og dyr utallige ganger.  Hva en ideologisk tastaturrytter som neppe noen gang har satt sine ben der eller noen gang snakket med en palestiner måtte mene er ærlig talt av heller liten interesse.

 

Det finnes sikkert ærlige mennesker i disse organisasjonene også, men faktum er at de stadig publiserer løgner om Israel.

 

Du får ri tastaturet ditt videre inn i solnedgangen, gutten min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis staten Israel står for disse meningene. Om Israel mener nordmenn er jødehatere som vil sende dem i konsentrasjonsleir, hva poeng er det å prøve å diskutere med dem? Men jeg tror ikke Israel mener det. Det er Schutz jeg vil ha kastet ut.

Hva er poenget med å lyve om hva han sa?

 

Uttalelsene hans minner om ortodoks jødedom

På hvilken måte?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Israel har i tiår bevisst hatt som første basisrespons på enhver alvorlig kritikk å rette beskyldninger om antisemittisme og nazi-sympati mot den som kritiserer. 

 

Forsåvidt enig, men sosialistene er ikke så mye bedre, de kaller jo alle som kritiserer dem for rasister. 

 

Dette er idiotisk argumentasjon. 

 

"det er greit at Israel gjør ting som ikke er og, fordi andre folk gjør også ting som ikke er ok"

 

Nei, om du kommer med beskyldninger mot alle som er uenige mot deg så er det galt. Uansett hvem som gjør det.

Lenke til kommentar

 

Hvis staten Israel står for disse meningene. Om Israel mener nordmenn er jødehatere som vil sende dem i konsentrasjonsleir, hva poeng er det å prøve å diskutere med dem? Men jeg tror ikke Israel mener det. Det er Schutz jeg vil ha kastet ut.

Hva er poenget med å lyve om hva han sa?

 

Uttalelsene hans minner om ortodoks jødedom

På hvilken måte?

 

Jeg lyver ikke om hva han sier, sitatene står der.

 

La meg påpeke at sist gang du skrev til meg i denne tråden var du rimelig arrogant og så sikker på at hadde rett, uten å ha faktisk sjekket noe fakta. Så da hadde du ikke noe svar, bare forsvant fra tråden. Det var faktisk du som løy om hva han skrev. Det er rimelig tydelig utifra dine tidligere svar her. 

 

Men så kommer du, som ikke har lest hva han skriver, ikke har peiling på hva han skriver og beskylde meg for å lyve om hva han skriver? 

 

Spar meg. Du bryr deg ikke om hva han skriver. Du er bare pro-Israel og mener det de gjør, det folk sier er helt greit og forsvarer det uten å engang lese hva de skriver. Slik støtte gir ikke mening. Det er derfor disse Israel folkene kommer og kaller alle jødehatere når de sier noe fordi de kan ikke rasjonell forsvare sine handlinger. Derfor du bare kaller meg en løgner, fordi du vet du ikke kan si det jeg sier er feil. Likevel så ønsker du å støtte Israel i alle saker. 

 

 

Ortodokse, ultraortodokse jøder er ekstremister. Det finne en måte å leve på. Alt annet er galt, alt annet er synd. Alle som ikke er jøder og lever slik du skal er ikke verdt noe. Alle som er uenige  er jødehatere på linje med Hitler. Bryr seg ingenting om hvor mange ikke jøder drepes og tortureres. De er ekstremister. Kun ekstremister klarer å forsvare slike uttalelser og tenker det er ok. Ambassadøren beklager ikke det han sier. Han synes det er helt ok å sammenligne nordmenn med Hitler-nazisme, folk som brenner jøder. Han var kun uenig i hvor mange nordmenn han synes faller inn i denne kategorien. Det finnes få personer i norsk historie som er så ille å sammenlignes med som Quisling. Vi skjøt fyren så fort tyskerne la ned våpnene. Det er rimelig åpenbart at ingen nordmenn er etterkommere av Quisling.  Men om du deler hans synspunkt kan du fint få lov å dra til Israel og aldri komme tilbake til Norge du også. Norge har ikke et behov for hatefulle personer. Jeg er ikke imot jøder, jeg er imot folk som hater andre, folk som sprer hat. Ambassadøren sprer hat. Ultraortodokse sprer hat. De er ekstremister. De terroriserer. Deres handlinger og meninger er ikke noe forskjellig fra ekstremistiske islamister. Det er kun guden de tilber, og boken de følger som er ulik.

 

Og hvis du tror det er hat for jøder, se hva jøder faktisk mener. Disse folkene ser på ting som å gå på kino som synd. Det er en stor andel som ikke engang vil jobbe, kun utføre "guds arbeid". Og resten av de vanlige jødene i Israel som er ikke-ekstremister må betale for dette. Ingen liker ekstremister unntatt ekstremister selv.

Lenke til kommentar

 

Det som skjedde her om dagen registrerer vel knapt på skalaen over hva staten Israel har utført, med rette eller ikke, i de aktuelle områdene. Hadde Israel vært noe annet en jødenes stat tror jeg det hadde vært sanksjoner mot denne stat for lenge siden. Kanskje fra første intifadaen, kanskje enda tidligere.  Jeg finner det utrolig at et folk , med sin vanskelige historie, som karret til seg sin egen stat kan oppføre seg sånn mot en annen svak part. 

 

Det er også trist at det er omtrent umulig å ha en diskusjon om staten Israels handlinger uten at man blir stemplet som anti-semitt. Å være imot statens Israels handlinger er ikke det samme som å være i mot jøder. Å sette likhetstegn mellom de to er farlig og i mange tilfeller en grov forenkling av situasjonen som ikke er fruktbar.

 

Å utvise Israels ambassadør for at Israel gjør noe vi finner usmakelig er heller ingen god løsning. Selv om jeg fant Quisling uttalelsene hans i Dagsavisen som smakløse og unødvendige. Der kunne det fint vært en reaksjon, men å erklære han PNG er ikke løsningen.

Det som skjedde her om dagen er at 14-17 mennesker ble drept, og ti av dem er bekreftet å være terrorister. Hvorfor skulle man innført sanksjoner mot en stat som dreper terrorister som bedriver terrorisme?

 

Definisjonen av terrorist er i grunn lemfeldig benyttet og israelske myndigheter benytter lett slike karakteristikker på gutter og menn som opponerer, med rette eller ikke, mot staten Israels handlinger.

 

Selvsagt kan noen av de som har blitt drept/myrdet/henrettet være medlemmer av f.eks Hamas, men en del er nok bare innbyggere av smeltegryta Gaza og er dermed uansett assosiert med organisasjoner som Hamas og kan fort bli definert som terrorister siden det passer inn i Israels fortelling.

 

De 10 som angivelig var terrorister, er dette bekreftet fra annet hold enn det Israelske militæret? FN pleier å ta en titt på dette. For Israel tar aldri propaganda hensyn i sin historiefortelling. Hva med alle de som ble drept i de påfølgende dagene?

 

Hva med journalisten som sto hundre meter fra grensegjerdet, var klart merket med "Press" på sin skuddsikkre vest og holdt et kamera i hånda. Var det tilfeldig at han ble skutt i armhulen, hvor vesten ikke dekker vitale organ?

 

Hvordan kunne han bli skutt når han ikke forsøkte å komme over grensegjerdet og _var_ 100 meter fra gjerdet? Israel har kategorisk uttalt at de kun skyter personer som forsøker å klatre over gjerdet... 

 

I stedet for å ha en eskalerende voldsbruk går israelske militære myndigheter rett til dødelig vold med presisjonsvåpen. Det er sikkert mange ikkedødelige tilnærminger som kunne vært forsøkt før man bruker dødelig makt, men det er ikke israelske myndigheter nødvendigvis interessert i.

 

Debatten rundt Israel blir fort polariserende, men Israel er ingen helgen i denne diskursen og det er belegg for å påstå at Israel benytter en tung hånd for å forkynne sitt syn og posisjon.

Lenke til kommentar

Jo, å være motstander av Israel er å være jødehater og antisemitt fordi man ignorerer alle de andre og blåser opp alt Israel gjør. Den eneste mulige årsaken til det er nettopp jødehat.

 

 

Det er interessant lesning hvordan du tolker mitt innlegg til at jeg er en motstander av Israel. Prinsipielt er det stor forskjell mellom det å være motstander av noe og det å være imot deler av politikken en nasjonalstat fører. Setter du likhetstegn her så går du for langt. Det er også et prinsipielt skille mellom det å hate noe og det å være en motstander til noe. Man kan fint være motstandere og drepe hverandre for fote uten at det innebærer eller involverer hat. Det er åpenbart. 

 

Det er også å gå for langt i påstanden om at at jeg ignorerer annet og blåser opp hva Israel gjør. Alt i avsnitt en og to i mitt opprinnelige innlegg er etterprøvbart, med unntak av spekulasjonen rundt innføring av sanksjoner. Derimot tror jeg spekulasjon er en rimelig en. Du går for langt og det uten belegg. 

 

Det er også fulgt mulig å tolke den siterte biten til at du anklager meg å 1) være motstander av Israel, og dermed 2) antisemitt, og 3) jødehater. Jeg velger å ikke tolke det slik, men innlegget kan tolkes på den måten og er derfor uheldig. Kan du presisere hva du mener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...