Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg beholde et amputert lem?

Fenrisúlfr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Benet ditt er blitt medisinsk avfall og må håndteres deretter. 

Man kan få navlestreng og mandler vet jeg, så hvorfor ikke en finger eller fot..

Navlestrengen tar du hjem med babyen. Den faller av etterhvert og er allerede da tørket ut og utgjør da ingen fare. En fot vil utgjøre en stor fare hvis det ikke oppbevares korrekt. 

Edit: Sa ikke noe om mandler fordi jeg har mine enda og vet ikke hva som skjer etter at de blir tatt ut. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Ja, det vil være mulig å få behalde slike kroppsdelar. Vanlegvis må du oppgi eit formål, har du eit formål so er ikkje kroppsdelen rekna som avfall. Virksomheita er likevel ansvarleg for å sikre at kroppsdelen ikkje utgjer smittefare.

Ein del får blant anna sine kroppsdelar kremert, slik at ein ved eit seinare dødsfall kan begrave kroppen heil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at der er stor takhøyde i helsevesenet for idéer du måtte ha. Det er tross alt en del av din kropp!

F.eks. kan du legge kroppsdelen på sprit, da utgjør den ingen fare for omgivelsene, og forblir synlig og intakt til "evig tid"!

Da kan du hver dag nyte synet av lemmet som tjente deg godt de årene den satt på  :)

Lenke til kommentar

Tenker du å få det med hjem for å f.eks. stoppe ut foten og stille den ut i vinduskarmen eller å få den begravd på en kirkegård på lik linje med mennesker som dør?

Noe i den duren. Det hadde passet inn ganske greit ved siden av kaktusen :)

Er du glad for se meg, eller er det et råttent lem du har i buksa burde slå an

Datt nesten ut av stolen når jeg leste dette, You won this thread sir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet om en som spurte kirurgen om han kunne få beinet etter at han amputerte ett ledd. Ikke noe problem sa kirurgen, om det var helt etterpå. Merk at dette kun var ett bein, og kun beinet uten kjøtt.

Det ble ødelagt, så han fikk ikke beholde det. Er jo liten vits i å ha 5 bein-splinter uansett, men ett helt hadde jo vært litt artig.

Mener da de hvite inni kroppen, ikke de man går med :)

Så det er mulig, men tror neppe de leverer ut en arm eller en fot sånn uten videre, men det er jo alltids mulig å få de rensket for kjøtt hos en proff, da er det neppe noe problem.

Å få lagt det på sprit, om man f.eks har med en egnet beholder kan det jo tenke at de godtar, men tror man må ha en konkret og god plan, ikke bare spørre sånn tilfeldig rett før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...